Siły zbrojne
Super Hornet wystartował z rampy
US Naval Air Systems Command (NAVAIR) poinformowało o udanych testach startu myśliwca Boeing F/A-18 Super Hornet z rampy startowej typu „ski jump”. Rampy te są elementem startowym na niektórych lotniskowcach.
Pierwsze testy startu F/A-18 z rampy "ski jump" zostały przeprowadzone w sierpniu 2020 roku w ośrodku doświadczalnym Naval Air Station Patuxent River w stanie Maryland, a Amerykanie poinformowali o nich w grudniu. Były one elementem kampanii marketingowej Boeinga, który walczy o kontrakt na dostawę myśliwca wielozadaniowego dla indyjskiej marynarki wojennej.
Udane testy pokazały, że F/A-18 Super Hornet posiada możliwości krótkiego startu typu STOBAR (Short Take Off But Arrested Recovery), gdzie samolot startuje z lotniskowca wykorzystując moc własnych silników i specjalny pokład startowy wznoszący się w postaci skoczni (ski jump), a nie jak na większości lotniskowców katapultę. Lądowanie zaś odbywa się za pomocą lin hamujących samolot. Zaletą tego systemu jest prostsza i tańsza konstrukcja okrętów, pozbawionych katapulty, lecz wadą jest ograniczony asortyment samolotów, które mogą operować z lotniskowca
Na początku 2020 roku Marynarka Wojenna Indii eksploatowała 36 MiG-29K i 9 MiG-29KUB. Część z tych maszyn została przeniesiona w tym roku w głąb lądu w reakcji na zaostrzająca się sytuację na granicy z Chinami. Indie poszukują następcy MiG-29K, z którego nie są zadowolone i który miałby zostać wycofany w 2034 roku. Wśród możliwych następców wymienia się F/A-18E/F Block III albo Dassault Rafale M, ewentualnie dwusilnikową maszynę krajowej produkcji powstałą jako rozwinięcie HAL Tejas.
Czytaj też: Indie szykują się do wojny na dwa fronty
Nowe samoloty zostaną przypisane do grup lotniczych indyjskich lotniskowców. Obecnie w służbie znajduje się tylko jeden lotniskowiec - INS Vikramaditya. Jest to dawny rosyjski ciężki krążownik lotniczy Admirał Gorszkow, który wszedł do służby jeszcze w czasach ZSRR w 1987 roku (wtedy pod nazwą Baku). Po długotrwałych negocjacjach 20 stycznia 2004 roku podpisano umowę o przebudowie i sprzedaży okrętu dla indyjskiej marynarki wojennej. Przy czym do służby pod nową banderą wszedł dopiero 16 listopada 2013 roku. Ponadto Indie budują kolejny lotniskowiec, również przeznaczony do startu systemie STOBAR - INS Vikrant. Prawdopodobnie jego grupa lotnicza będzie składała się z ok. 25 wielozadaniowych samolotów bojowych, naturalnie uzupełnionych o szerokie spektrum maszyn wsparcia.
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie