- Wiadomości
Dziewiczy lot Antonowa An-178. Pierwsze zamówienia już podpisane
Nowy ukraiński samolot transportowy An-178 odbył swój dziewiczy lot niespełna trzy tygodnie po oficjalnej prezentacji. Przy tej okazji odbyło się również uroczyste podpisanie dwóch umów dotyczących zakupu 10 nowych samolotów oraz potencjalnej produkcji lub montażu w Chinach.
An-178 wzbił się w niebo po raz pierwszy 7 maja 2015 roku i wykonał godzinny lot próbny, podczas którego zrealizowano wszystkie planowane zadania – jak poinformował producent - firma Antonow. Maszyna osiągnęła planowane parametry lotu.
Przy okazji uroczystości związanych z tym istotnym dla projektu wydarzeniem, na podkijowskim lotnisku przedstawiciele koncernu Antonowa podpisali dwie umowy dotyczące produkcji samolotu An-178. Azerskie konsorcjum Silkway Group zakontraktowało zakup 10 maszyn tego typu dla linii Silkway Airways, która jest znaczącym, regionalnym przewoźnikiem cargo. Obok amerykańskich Boeingów firma używa też znacznej liczby transportowych maszyn IŁ-76 i An-12.
Koncern Antonow podpisał też wstępne porozumienie z chińską firmą Beijing A-Star Airspace and Technology, która chce nie tylko kupić dwa samoloty An-178, ale jest także potencjalnie zainteresowana ich montażem lub produkcja licencyjną na rynek chiński. Również obecni na uroczystości przedstawiciele ministerstwa obrony Ukrainy poinformowali, że zamówienie na samoloty An-178 zostanie złożone zaraz po zakończeniu testów.
An-178 powstał na bazie udanej rodziny samolotów pasażerskich An-148/158 jako samolot transportowy, mogący przewozić ładunki wielkogabarytowe, między innymi standardowe kontenery morskie, 90 żołnierzy z pełnym wyposażeniem lub 80 spadochroniarzy. Pod względem przewożonych ładunków An-178 znajduje się pomiędzy C-27 Spartan czy An-74 a znacznie większymi maszynami, takimi jak C-130, An-70 czy A400M.
Z maksymalnym ładunkiem 18 ton maszyna może przelecieć 1000 km, natomiast 4000 km to zasięg z ładunkiem 10 ton. Prędkość maksymalna wynosi 825 km/h. An-178 posiada możliwość krótkiego startu i lądowania na nieprzygotowanych lądowiskach. Cena samolotu szacowana jest na 20-25 mln dolarów, zależnie od konfiguracji i użytej awioniki. Jest to cena dwukrotnie mniejsza niż w wypadku zachodnich maszyn o podobnych możliwościach.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]