Siły zbrojne

Dwunasty Bielik w Dęblinie [FOTO]

Fot. Zbigniew Moszczański
Fot. Zbigniew Moszczański

Na lotnisku 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie wylądował czwarty z tegorocznych dostaw samolotów M-346 Bielik dla Sił Powietrznych RP - poinformowała rzecznik 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego Ewa Złotnicka. Bielik nosi kolejny numer boczny: 7712.

Do lądowania doszło we wtorek 24 listopada. Zintegrowany System Szkolenia Zaawansowanego AJT (ang. Advanced Jet Trainer) to najnowocześniejszy system kształcenia pilotów samolotów odrzutowych jaki obecnie jest dostępny w skali globalnej. Główny element systemu to samoloty M-346, jak również wsparcie technologiczne, części zamienne, zaawansowane technologicznie symulatory lotu umożliwiające m.in. ćwiczenie i postępowanie załóg w sytuacjach awaryjnych. System obejmuje także wyposażenie dydaktyczne, sprzęt obsługi naziemnej, dokumentację oraz informatyczny system wsparcia eksploatacji. Włoskie samoloty szkolno-treningowe M-346 zostały zakupione przez Polskę jako nowy odrzutowy samolot szkolny, który zastąpił w szkoleniu pilotów samolotów odrzutowych na TS-11 Iskra.

image
Reklama

Umowa na ich zakup ośmiu Bielików stacjonujących w 41. Bazie Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie, została podpisana w lutym 2014 r. Poza maszynami szkolnymi, produkowanymi przez koncern Leonardo, Polska kupiła cały system szkolenia zaawansowanego, pakiet logistyczny oraz najnowszej klasy symulatory. Oprócz samolotów, w jego skład weszły: kompleksowe symulatory lotu FMS i FTD, symulator katapultowania EPT, komputerowy system wspomagania szkolenia i pakiet szkoleniowy oparty na symulatorach SBT, jak również wyposażenie naziemnej obsługi samolotów, części zamienne, materiały eksploatacyjne, wsparcie techniczne, system informatyczny wsparcia i dokumentacja techniczna.

image
Fot. Zbigniew Moszczański
image
Fot. Ewa Złotnicka
image
Fot. Ewa Złotnicka
image
Fot. Urszula Krzemińska

W  marcu 2018 roku Minister Obrony Narodowej podjął decyzję o skorzystaniu z Prawa Opcji zawartego w umowie na dostawę Zintegrowanego Systemu Szkolenia Zaawansowanego (AJT) i zamówieniu kolejnych czterech samolotów, z możliwością poszerzenia tego pakietu o jeszcze dodatkowe cztery maszyny. Ta ostatnią możliwość wykorzystano w  grudniu 2018 roku co sprawiło, że 4 Skrzydło Lotnictwa Szkolnego do końca października 2022 roku będzie posiadać na swoim wyposażeniu 16 samolotów M-346 Bielik. Teraz ma ich 12. Co warte podkreślenia dostawa ostatniej czwórki i jej odbiory techniczne zostały zrealizowane praktycznie bez opóźnienia. Umowa przewidywała bowiem dostawy do końca października br. W tym czasie do Dęblina przyleciały dwa samoloty. Kolejne dwa przyleciały w listopadzie.

Komentarze (7)

  1. Leo

    Przydało by się kolejnych 12 aby zbytnio nie eksploatować obecnych na stanie i w pełni zaspokoić potrzeby szkoleniowe. Kasa, kasa, kasa a w zasadzie jej brak.

    1. Herr Wolf

      Przecież na nasze potrzeby wystarczy 4..

  2. trw

    Numer boczny to jest w taksówkach. Samoloty noszą numery burtowe.

    1. Użytkownik

      A nie czasem ogonowe?

  3. 22

    Czy w czasie W te samoloty są zdolne do wykonywania jakichkolwiek bojowych zadań ?

  4. Michał z Mistrzejowic

    Niestety zostały zakupione za czasów PO, dobrze byłoby je czasowo uziemić, rozebrać i sprawdzić czy są naszpikowane obcymi (np. niemieckimi) urządzeniami szepiegującymi. Warto też zawiesić czasowe szkolenie pilotów żeby sprawdzić w jakich językach się uczą oraz czy są prawdziwymi Polakami tak do min. 5 pokoleń wstecz!

  5. Foller Gaser

    Bez możliwości uzbrojenia.Kpina. Może zamówimy czolgi bez luf dla młodych czołgistów a i bez gosienic

  6. Pan Ferdek

    No i gitara.

  7. 12345

    Dobrze, ale przydałoby się jeszcze 16 używanych F-16 po moderce (tak byłoby szybciej) lub 16 nowych masterów w wersji samolotu szturmowego Master FA za Su-22.