Reklama
  • Wiadomości
  • Ważne

Dmowski na Okęciu - flota VIP prawie w komplecie

Na lotnisku Chopina w Warszawie wylądował samolot B737-800NG BBJ2 „Roman Dmowski”. Maszyna ta to jedna z trzech mających służyć do transportu  najważniejszych osób w państwie zakupionych w marcu 2017 roku.

Fot. IU
Fot. IU

Przypomnijmy, że Polska w ramach modernizacji floty samolotów VIP zakupiła 31 marca 2017 roku trzy Boeingi. W ramach tej umowy pierwszy samolot, używany i w standardowej konfiguracji pasażerskiej (Boeing 737-800), miał zostać dostarczony do 15 listopada tego samego roku. Ostatecznie udało się pozyskać maszynę fabrycznie nową, z której zrezygnował w międzyczasie chiński klient (linie lotnicze).

Samolot ten, o nazwie własnej „Józef Piłsudski” lądował na Okęciu po raz pierwszy dokładnie w dniu, który przewidywała umowa. Kolejne dwa samoloty, już w docelowej konfiguracji Boeing BBJ 2 z: kabiną HEAD dla 4 osób w układzie konferencyjnym, dwuosobową kabiną VIP, 12-osobową kabiną Business Class (8 miejsce w układzie konferencyjnym i 4 klasyczne), 48-osobowym przedziałem ekonomicznym i sypialnią dla załogi a także aktywnymi i pasywnymi systemami obrony, kodowanymi systemami łączności, łącznością w standardzie wojskowym oraz wojskowymi systemami nawigacji TACAN i identyfikacji IFF - miały pojawić się w Polsce 15 września i 15 listopada 2020 roku.

Po przybyciu do kraju dwóch nowszych maszyn w konfiguracji docelowej („Roman Dmowski” i „Ignacy Paderewski”, oprócz tego zakupione zostały dwa mniejsze samoloty typu Gulfstream G550 "Generał Kazimierz Pułaski" i "Książę Józef Poniatowski" ), „Józef Piłsudski” ma przejść przebudowę. Do tego czasu miały wyszkolić się na nim załogi, które będą mogły zasiąść za sterami maszyn standardu BBJ 2.

Z powodu opóźnień przypisywanych problemem z łańcuchem dostaw spowodowanych przez pandemię COVID-19 dostawa obydwu samolotów – Romana Dmowskiego i Ignacego Paderewskiego – opóźniły się o ponad rok.

Obecne lądowanie „Dmowskiego” wydaje się początkiem końca kryzysu i zwiastuje szybkie rozpoczęcie eksploatacji docelowej planowanej floty samolotów VIP. Szczególnie, że jak poinformował rzecznik Inspektoratu Uzbrojenia mjr. Krzysztof Płatek – „Paderewski” ma dołączyć do floty VIP „w najbliższym czasie”.

Koszt zakupu trzech samolotów Boeing 737 do przewozu VIP wyniósł około 2,5 mld zł brutto. Z kolei dwa zakupione jeszcze w 2016 roku i dostarczone w roku 2017 Gulfstreamy G550 kosztowały nieco ponad pół miliarda złotych brutto.

Reklama
Reklama

Zobacz również

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama