Reklama

Siły zbrojne

Chrzest holownika dla Marynarki Wojennej

Fot. M. Dura/Defence24.pl (zdjęcie ilustracyjne - wodowanie holownika "Semko"
Fot. M. Dura/Defence24.pl (zdjęcie ilustracyjne - wodowanie holownika "Semko"

Na terenie stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. w Gdańsku odbyła się uroczystość chrztu kolejnego holownika H3 typu B860, który już wkrótce wejdzie na wyposażenie Marynarki Wojennej RP jako ORP „Leszko”.

Była to już piąta taka uroczystość wynikająca z realizacji umowy na dostawy holowników typu B860 na potrzeby Marynarki Wojennej RP zawartej 19 czerwca 2017 r. pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia a Stocznią Remontową Shipbuilding S.A. Jak podaje Inspektorat Uzbrojenia, 2 czerwca jednostka otrzymała imię ORP "Leszko" i kolejnego dnia została zwodowana. Następnie ma przejść dalszy ciąg prac mających przygotować go ją wdrożenia do służby liniowej i przekazania w ręce marynarzy.

15 kwietnia br. Marynarka Wojenna RP oficjalnie odebrała holownik typu B860 o nazwie ORP "Gniewko" (H-1), który trafił do składu 3 Flotylli Okrętów. To drugi z serii sześciu holowników projektu B 860 budowanych obecnie dla Marynarki Wojennej przez stocznię Remontowa Shipbuilding w Gdańsku. Pierwszą jednostką był prototypowy Bolko (H-11), który został przekazany MW w połowie stycznia, a do 8. Flotylli Okrętów w Świnoujściu, a dokładnie do 12. Dywizjonu Trałowców trafił w ostatnich dniach lutego br. 

Pozostałe będą nosiły następujące nazwy: Mieszko (H-2, już zwodowany do służby wejdzie jeszcze w tym roku), Semko (H-12), Leszko (H-3) i Przemko (H-13).

Okręty powstają na podstawie umowy z czerwca 2017 roku zawartej w ramach projektu „zabezpieczenie techniczne i prowadzenie działań ratowniczych na morzu pod kryptonimem Holownik" o wartości 283,5 mln zł. Są przeznaczone m.in. do: zabezpieczenia bojowego oraz wsparcia logistycznego na morzu i w portach, wykonywania działań związanych z ewakuacją techniczną, wsparcia akcji ratowniczych, transportu osób i zaopatrzenia, neutralizacji zanieczyszczeń, podejmowania z wody materiałów niebezpiecznych. Klasa lodowa holowników pozwala na ich eksploatację w ciężkich warunkach lodowych w asyście lodołamaczy. Uciąg holowników ma wynosić ponad 35 t.

Reklama
Reklama

Komentarze (24)

  1. Adams

    I kompania reprezentacyjna tylko prezydenta zabrakło i tvpis powinno prowadzić relację na żywo :)

    1. eVa

      Po zmarnowanych 8 latach rzadu PO gdy nie kupiono żadnego okrętu czy jednostki pomocniczej a nawet nie potrafiono skończyć Ślazaka, każdy najmniejszy sukces cieszy.

    2. R

      "Po zmarnowanych 8 latach rzadu PO" naprawde daruj sobie bzdury.

  2. Stefan

    To jest miś na miarę naszych możliwości... Ale tak na poważnie, to jednak cieszy, że idą jakieś zamówienia do polskich stoczni i że prywatne stocznie są w stanie budować szybko, solidnie i w ramach budżetu.

  3. terra

    Czemu smiać Popsuty okręt MW bedzie odholować na miejsce, ponoć holowniki pozyczali od Niemców .Bo nie było czym holować.

    1. -CB-

      Tzn kto i kiedy pożyczał? MW ma 7 holowników (nie licząc tych nowych) wybudowanych w latach 80-tych i 90-tych. Nie są to może jednostki najnowocześniejsze, ale w porównaniu do reszty floty i tak dość młode. Do tego dochodzą 2 duże i 2 małe okręty ratownicze, również w razie potrzeby będące de facto holownikami.

  4. Młot Thora

    Taki stealth................trochę ten holownik.

  5. ttt

    o i do tego potrzebny jest przekop mierzei aby cokolwiek oprócz barek, jachtów i pontonów mogło przy głębokości 4 metrów tam przepływać

    1. y

      No a jakie statki czy okręty potrzebują więcej niż 4 m? I jakie mogą obsłużyć porty w Elblągu czy Tolkmicku? Nawet po ich rozbudowie?

    2. Gryf

      Słyszałeś trolloidzie o turystycznym rozwoju regionu i rozbudowie bazy dla żeglarstwa?

    3. -CB-

      To będziemy robić jeszcze drugi przekop? Żeby dopłynąć do Tolkmicka, to by musiały mieć zanurzenie max 1,5 no może w porywach 2 metry.

  6. Ahoj Mesko

    Matka chrzestna nie mogla trafić butelka w kadłub bo MON zakazal bicia butelek w kadlub nie magnetyczny

    1. -CB-

      Mylisz holowniki z Kormoranami... Te pierwsze nie są ze stali amagnetycznej...

  7. niespotykanie spokojny

    Chciałem coś napisać, ale od razu zrobiłem się nerwowy.

  8. Kopara

    Flota holownikow gotowa na przyjęcie zespolu ORKAN

    1. Natowiec

      Nieprawda na,przyjęcie zespołu NATO

    2. Kmdr

      Co to NATO ? To my nie w Ukladzie NOWOGRODZKIM

  9. ech

    To nasza KORWETA...

    1. Kmdr

      Jak dadza sternikowi proce to i niszczyciel bedzie

  10. PMW

    To teraz czas na korwetę A potem fregatę.

    1. Pim

      A potem lotniskowiec....

    2. Jak juz będzie ta korweta i fregata to te holowniki będzie trzeba już wymienić bo będą miały po 30 lat

    3. Paweł

      Niesmaczne i prymitywne.

  11. O2

    No w końcu! teraz to już nam nikt nie podskoczy

    1. Kmdr

      A podskoczy ! SLOWACJA CZECHY MONGOLIIA ALBANIA . . .

  12. Pim

    Jestem niesamowicie wzruszony tą uroczystością. W klasie holowników jesteśmy morską potęgą. Dla decydentów: zwiększył bym w naszej MW flotę tratew. Te się na pewno przydadzą.

    1. Kmdr

      FB FR az sie trzesie

  13. RTY56

    NIECH MON zacznie myśleć o Marynarce Wojennej a nie o statkach byle co aby było . Zaczęli od badziewia jak Kormoran 2 następne to Ślązak , Ratownik który chce Mon i PIS budować czy holownik Bolko i teraz holownik ORP "Leszko takie statki dla Marynarki Wojennej nie są potrzebne . Co jest najważniejsze pierwszej potrzeby dla Marynarki Wojennej Fregaty rakietowe lub innego rodzaju nawet łodzie podwodne z rakietami manewrującymi . Budować zwykłe statki jak holowniki teraz nie są potrzebne , bo Marynarka Wojenna potrzebuje statków nowych i wojennych a nie byle co .

    1. Grzegorz Brzęczyszczykiewicz

      Nie masz pojęcia o okrętach to piszesz o statkach brawo

    2. tut

      Specjalista... MW potrzebuje takich statków, tylko nie są to statki pierwszej konieczności. Najbardziej potrzebne są okręty.

    3. Kmdr

      W MW sa Okrety nie statki. Po drugie nie ma tez lodzi podwodnych tyle znawco tematu

  14. mobilny

    Brawo! Mamy holownik!

  15. Dyktatorek

    Brawo !!! Holownikami Polska stoi ...a roboty będzie w brut , bo większość naszej MW ma wartość złomu , niebawem "nowe złomy" będziemy kupować od Szwedów także potencjał jest !!!

    1. No jest taka sytuacja że Szwedzi się nie zgodzą :)

  16. Holowniczy

    Koledzy Polska przygotowuje sie na WSPARCIE morskie NATO i potrzebne jest holowanie do Szczecina To bedzie kluczem strategicznym do powodzenia kampani wrześniowej

  17. jm

    Przy takiej ilości holowników widzę dwie możliwe ścieżki dla MW: albo będziemy budować dużą ilość okrętów dla MW i holowniki będą potrzebne w portach albo nie bedziemy budować okrętów dla MW...

    1. Bosmanz Pucka

      Kolego budujemy flote holownicza dka NATO

  18. kojo

    Mnie się podoba ten holownik , a ta wieża to coś a la- stealth chyba ?

    1. Vandal

      To ilustracja z semko, a nowy to leszko wiec pewnie ma jeszcze kilka nowych bajerow. :)

  19. MONia

    Pytania: czy wyloty spalin wciąż są na wysokości oczu operatora? czy jego fotel jest obrotowy?

  20. Dyzma

    Może to tylko holowniki ale zrobione w Polsce i kasa i miejsca pracy też zostają u nas.

  21. Maniek

    Co one będą holować? Tratwy i pontony?

  22. Jaszka

    Przydadzą się do holowania tego co jeszcze utrzymuje się na wodzie.

  23. mieszko

    smiac sie czy plakac ?

  24. orel

    no to flota holowników już jest, idealnie na te starocie w naszej flocie