Reklama
  • Wiadomości

Chrzest holownika dla Marynarki Wojennej

Na terenie stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. w Gdańsku odbyła się uroczystość chrztu kolejnego holownika H3 typu B860, który już wkrótce wejdzie na wyposażenie Marynarki Wojennej RP jako ORP „Leszko”.

Fot. M. Dura/Defence24.pl (zdjęcie ilustracyjne - wodowanie holownika "Semko"
Fot. M. Dura/Defence24.pl (zdjęcie ilustracyjne - wodowanie holownika "Semko"

Była to już piąta taka uroczystość wynikająca z realizacji umowy na dostawy holowników typu B860 na potrzeby Marynarki Wojennej RP zawartej 19 czerwca 2017 r. pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia a Stocznią Remontową Shipbuilding S.A. Jak podaje Inspektorat Uzbrojenia, 2 czerwca jednostka otrzymała imię ORP "Leszko" i kolejnego dnia została zwodowana. Następnie ma przejść dalszy ciąg prac mających przygotować go ją wdrożenia do służby liniowej i przekazania w ręce marynarzy.

15 kwietnia br. Marynarka Wojenna RP oficjalnie odebrała holownik typu B860 o nazwie ORP "Gniewko" (H-1), który trafił do składu 3 Flotylli Okrętów. To drugi z serii sześciu holowników projektu B 860 budowanych obecnie dla Marynarki Wojennej przez stocznię Remontowa Shipbuilding w Gdańsku. Pierwszą jednostką był prototypowy Bolko (H-11), który został przekazany MW w połowie stycznia, a do 8. Flotylli Okrętów w Świnoujściu, a dokładnie do 12. Dywizjonu Trałowców trafił w ostatnich dniach lutego br. 

Pozostałe będą nosiły następujące nazwy: Mieszko (H-2, już zwodowany do służby wejdzie jeszcze w tym roku), Semko (H-12), Leszko (H-3) i Przemko (H-13).

Okręty powstają na podstawie umowy z czerwca 2017 roku zawartej w ramach projektu „zabezpieczenie techniczne i prowadzenie działań ratowniczych na morzu pod kryptonimem Holownik" o wartości 283,5 mln zł. Są przeznaczone m.in. do: zabezpieczenia bojowego oraz wsparcia logistycznego na morzu i w portach, wykonywania działań związanych z ewakuacją techniczną, wsparcia akcji ratowniczych, transportu osób i zaopatrzenia, neutralizacji zanieczyszczeń, podejmowania z wody materiałów niebezpiecznych. Klasa lodowa holowników pozwala na ich eksploatację w ciężkich warunkach lodowych w asyście lodołamaczy. Uciąg holowników ma wynosić ponad 35 t.

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama