Reklama

Siły zbrojne

Chile: wodowanie trzeciego okrętu patrolowego typu Piloto Pardo

Zwodowano trzeci okręt patrolowy typu Piloto Pardo – fot. Chilean Navy
Zwodowano trzeci okręt patrolowy typu Piloto Pardo – fot. Chilean Navy

W chilijskiej, państwowej stoczni marynarki wojennej ASMAR (Astilleros y Maestranzas de la Armada) w Talcahuano (południowe Chile) zwodowano trzeci pełnomorski okręt patrolowy OPV (offshore patrol vessel) typu Piloto Pardo.

W czasie ceremonii wodowania nowa jednostka oznaczona jako OPV 83 otrzymała nazwę „Marinero Fuentealba”. Uroczystości nadano dużą rangę i wziął w niej udział minister obrony Chile Jorge Burgos oraz dowódca marynarki chilijskiej admirał Enrique Larrañaga.

OPV typu Piloto Pardo zostały zbudowane w Chile na bazie projektu opracowanego przez niemiecką stocznię Fassmer. Ten sam projekt wykorzystano również do budowy OPV w Kolumbii i Argentynie. Chilijskie okręty mają długości 80,6 m, prędkość maksymalną 22 w, autonomiczność 30 w i zasięg 8000 Mm. Patrolowce posiadają lądowisko i hangar dla średniego śmigłowca (standardowo jest to helikopter AS365 Dauphin 2).

Nowy okręt ma zostać wprowadzony do służby do końca tego roku. W sumie seria OPV typu Piloto Pardo ma liczyć pięć jednostek. Pierwsze dwa okręty zostały oddane w latach 2007 i 2009, jednak projekt trzeba było przerwać, gdy stocznia Talcahuano została częściowo zniszczona podczas trzęsienia ziemi w lutym 2010 r.

Obecnie oddany okręt różni się od swoich poprzedników, przede wszystkim poprzez przystosowanie kadłuba do działań w rejonach arktycznych. Dodatkowo wzmocniono uzbrojenie montując zamiast podwójnej armaty Bofors 40 mm jedną armatę OTO Melara 76 mm.

Reklama

Komentarze (1)

  1. Gottard

    No proszę udało się zrobić patrolowce 1850t wyporności -wielkości Gawrona za 54 mln $ sztuka. Przypomnę że ORP Ślązak z podobnym uzbrojeniem to koszt minimum 220 mln$ czyli jakieś 650-700mln zł . A tu jeszcze podobne okręty i ceny na świecie żeby was dobić koledzy, jak to w Polsce się kręci lody: 1000/2500 tons Offshore Patrol Vessel (OPV): - Trinidad & Tobago Port of Spain : 76 $ million - Danish Knud Rasmussen : 50 $ million - UK Clyde : 47 $ million - New Zealand Otago : 63 $ million - UK River 31 $ million - SA Sarah Baartman/Damen 8313 : 20 $ million - Sentinel : 47 $ million

Reklama