Reklama

Siły zbrojne

Caïman zdolny do zwalczania okrętów podwodnych

Fot. Marine nationale
Fot. Marine nationale

Francuskie dowództwo marynarki wojennej certyfikowało pierwszy śmigłowiec NH-90 Caïman Marine, dopuszczając do operacyjnego wykorzystania lekkich torped ZOP (zwalczania okrętów podwodnych) typu MU90.

Caïman może już być od tego momentu oznaczany jak śmigłowiec ZOP i wykorzystywany do wykonywania zadań związanych z poszukiwaniem i zwalczaniem okrętów podwodnych. Francuzi zakończyli więc kilkunastomiesięczny proces, który rozpoczęto od lotów eksperymentalnych we wrześniu 2013 r. Testy z wykorzystaniem torped MU90 (a właściwie systemów ćwiczebnych) trwały rok – od lutego 2014 r.

Francuska marynarka wojenna zamówiła w sumie 27 śmigłowców NH90 NFH, z których jak na razie dostarczono 13. Mogą być one wykorzystywane z lądu oraz z pokładu okrętów: fregat FREMM oraz niszczycieli przeciwlotniczych typu Horizon. Do prowadzenia operacji z użyciem śmigłowców NH90 są przystosowane również okręty śmigłowcowe - doki oraz lotniskowiec „Charles de Gaulle”.

Lekka torpeda MU90 jest produkowana przez włosko-francuskie konsorcjum Eurotorp. Wykorzystuje ją między innymi Marynarka Wojenna RP.

Reklama
Reklama

Komentarze (5)

  1. Je sui France

    Sami NH90 a dla frajerów Caracal. A czy juz jest Caracal ze składanym ogonkiem? Tak tylko pytam.

    1. Tyberios

      Tak tylko odpowiadam... nie EC725 nie posiada takiej "umiejętności" jak i cała rodzina Pum.

    2. Qba

      Składany ogon nie jest im ani nam potrzebny.

  2. marek!

    Wiecie moze, dlaczego nie wzieli swojego Caracala ?

    1. Tyberios

      Zaskakujące prawda, podobno taki wspaniały i genialny jest... a tu nawet Francja go nie chce brać.

    2. MenVis

      A ten niby nie ich ?

    3. FG

      bo to stary śmigłowiec jest - tak samo jak black hawk, dla którego amerykanie już konstruują następcę....

  3. olo

    Po tym co pokazuje Francja kolaborująca z Rosją zapomnijmy o jakimkolwiek sprzęcie z tego kraju. Był kiedyś taki kawał o Polakach i zachodnich samochodach. Teraz można wymyślić inny kupujesz broń z Francji pamiętaj że jej kody już są w Rosji. Bo dla Francji ważny jest biznes nawet z diabłem.

    1. jasio

      Następny pelikan łykający ruską propagandę i z dobrych chęci robiący za klasycznego putinowskiego "pożytecznego idiotę"... Wiesz Olo co jest dobrymi chęciami wybrukowane?

  4. Ed

    A może lepiej zastanowić się nad zakupem ciągle młodego Camana SH-2 sprawdzonego przez lata w US Navy?

    1. Tyberios

      Kaman przez K... mamy na stanie dwie sztuki, chyba tylko jedna lata albo i nie. Produkcja zakończona w 1993 roku więc... no sam sobie dopowiedz.

  5. FG

    Jednym z głównych powodów braku NH-90 w przetargu dla Polski (chociaż biorąc pod uwagę chęć pozyskania "jednej uniwersalnej platformy" śmigłowcowej to jedyny śmigłowiec średni naprawdę mogący spełnić wymagania) był właśnie stwierdzony przez naszych wojskowych brak tej wersji... chociaż wiadomo było, że powstanie... Stawianie przez wojsko głównie na "istnienie" i "doświadczenie" od początku preferowało BH... I nie piszcie o innych powodach, bo przetarg pisano tak, aby ten najlepszy i najbardziej uniwersalny śmigłowiec wyeliminować...

    1. Tyberios

      Oho kolejna teoria spiskowa... tylko że pominąłeś kolego jeden istotny fakt. Że do przetargu startują oferenci i to oni proponują swój produkt. Proponuje zapytać się dlaczego Airbus Helicopters który posiada pakiet większościowy w NHI nie zaoferował NH90 tylko Caracala... no jak sądzisz?

    2. ja

      NH-90 to dwukrotnie wyższa cena plus brak polonizacji. Gdyby ktoś na takich warunkach pozyskał ten śmigłowiec to by świadczyło o bezmózgowiu lub gigantycznej korupcji. Wymyślasz brednie. Jedna, uniwersalna platforma to był dla Black Hawk akurat największy problem a nie faworyzowanie. Spróbuj jakoś leczyć tę swoją "Amerykanofobię";-))