Siły zbrojne
Brazylijski Gripen na podniebnej defiladzie
Podczas obchodów Święta Sił Powietrznych Brazylii został zaprezentowany pierwszy brazylijski F-39E Gripen, który wziął udział w paradzie lotniczej. Jest to pierwszy myśliwiec zamówiony 6 lat temu w ramach kontraktu na pozyskanie 36 samolotów F-39E/F Gripen.
Zgodnie z komunikatem przekazanym mediom, uczestnictwo myśliwca F-39E Gripen w defiladzie lotniczej stanowi jego pierwszą publiczną demonstrację. W uroczystościach z okazji Dnia Sił Powietrznych Brazylii – FAB (Força Aérea Brasileira), który przypadał na 23 października wzięła udział liczna delegacja rządowa i wojskowa. W ceremonii przeprowadzonej w bazie lotniczej 1. Skrzydła Lotniczego w Brasílii uczestniczył m.in. prezydent Jair Bolsonaro, brazylijski minister obrony Fernando Azevedo e Silva; ambasador Szwecji w Brazylii Johanna Brosmar-Skoogh; brazylijski dowódca sił powietrznych, por. bryg. lotnictwa Antonio Carlos Moretti Bermudez; dowódca szwedzkich sił powietrznych gen. dyw. Carl-Johan Edström oraz przestawicele koncernu Saab,, w tym Marcus Wallenberg i Micael Johansson.
Oficjalna prezentacja F-39E Gripen została przeprowadzona po pokazie lotniczym brazylijskiego zespołu akrobacyjnego Esquadrilha da Fumaça, nazywanego również „Smoke Squadron”. Myśliwiec przeleciał nad bazą lotniczą i wykonał lotnicze akrobacje.
Należy zaznaczyć, że samolot ten do Brazylii dostarczono drogą morską we wrześniu br. Gripen przewożony był w całości, na specjalnej ramie, która umożliwiała bezpieczne umieszczenie samolotu w ładowni. Maszyna została wyładowana w porcie Nevegantes i nocą, pod silną eskortą przetransportowana do lokalnego portu lotniczego, z którego odleciała 24 września do, oddalonego o 700 km na północ, Gavião Peixoto, gdzie znajduje się ośrodek koncernu lotniczego Embraer. Tam realizowane były testy m.in. systemów sterowania lotem i działania myśliwca w tropikalnych warunkach klimatycznych. Oprócz testów, które są wspólne dla samolotów programu Gripen E, testuje się również unikatowe cechy brazylijskiego samolotu, takie jak integracja uzbrojenia i system komunikacji Link BR2 - który zapewnia zaszyfrowane dane i komunikację głosową.
Czytaj też: Pierwszy lot F-39 Gripen w Brazylii
Program brazylijskiego Gripena rozpoczął się w 2014 roku wraz z podpisaniem kontraktu o wartości 4,7 mld dolarów. Na jego mocy Brazylia planuje pozyskać 36 samolotów Gripen E/F przeznaczonych dla sił powietrznych tego państwa. Umowa obejmuje również wyposażenie pomocnicze i systemy związane z obsługą samolotu. Zgodnie z jej zapisami znaczna część badań, testów i produkcji wykonywana jest lub ma być - dzięki transferowi technologii - siłami przemysłu lokalnego. Istotnym elementem kontraktu jest nie tylko transfer technologii przemysłowych, lecz także bezpośredni udział brazylijskich inżynierów i techników w procesie rozwoju i produkcji samolotu. W ramach współpracy część badań i rozwoju dwumiejscowej wersji F wykonywana jest w brazylijskim ośrodku Saaba w Brazylii. Dostawy tej wersji mają się rozpocząć w 2023 r.
Czytaj też: Brazylia zaczyna produkować Gripeny
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie