Reklama

Siły zbrojne

Brazylia rozważa leasing Gripenów C/D. Konieczne do uzupełnienia luki

Fot. Saab AB
Fot. Saab AB

Serwis IHS Jane’s informuje, że Brazylia wciąż rozważa leasing myśliwców JAS 39 C/D  jako rozwiązanie tymczasowe do momentu wprowadzenia do służby samolotów Gripen NG. Maszyny miałyby uzupełnić lukę powstałą po wycofaniu 12 francuskich Mirage 2000 w 2013 roku. 

Jako informuje serwis IHS Jane's, Brazylia wciąż rozważa leasing myśliwców JAS 39 C/D jako rozwiązanie tymczasowe, do momentu otrzymania samolotów Gripen NG. Wcześniejsze doniesienia z czerwca br. mówiły, że ewentualne wypożyczenie 12 myśliwców tego typu anulowano ze względu na ograniczenia budżetowe. Brazylia pilnie potrzebuje nowoczesnych samolotów bojowych po wycofaniu w 2013 roku francuskich Mirage 2000. Ich role przejęły F-5M Tiger II, pochodzące z lat 70. XX wieku. Pierwsze myśliwce nowej generacji Gripen NG mają osiągnąć gotowość bojową dopiero w 2019 roku. Ewentualny leasing starszych Gripenów C/D pozwoliłby zapełnić powstałą lukę.

Brazylia zakontraktowała 36 samolotów wielozadaniowych Gripen NG za około 5,8 miliarda dolarów, a docelowo może być zainteresowana pozyskaniem nawet 108 maszyn. Samoloty powstaną najprawdopodobniej także w wersji pokładowej, co pozwoli wycofać maszyny AF-1 (A-4) Skyhawk bazujące na lotniskowcu Sao Paulo (ex. francuski "Foch") klasy Clemenceau.

IHS Jane's podaje, że Brazylijskie Siły Powietrzne planują kupić do Gripenów NG rakiety powietrze-powietrze A-Darter i IRIS-T oraz produkty izraelskiej firmy Rafael: zestawy do naprowadzania bomb SPICE 250 i 1000, zasobniki rozpoznawcze Rafael RecceLite 2 i zasobniki celownicze Litening G4.

Samoloty JAS 39 C/D Gripen są obecnie leasingowane przez siły powietrzne Czech i Węgier.

Czytaj więcej w analizie Defence24.pl: Gripen NG – szwedzka alternatywa?

(AH)

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (1)

  1. Rico

    Ciekawe malowanie tego na zdjęciu.

Reklama