- Wiadomości
Brazylijskie Gripeny wystartują z lotniskowców
Brazylia rozpatruje możliwość wykorzystania samolotów Gripen na pokładzie lotniskowców.
Ostatnie informacje medialne wyraźnie wskazują, że Brazylia bierze pod uwagę zamówienie samolotu Sea Gripen - wersji morskiej szwedzkiego samolotu wielozadaniowego Saab Gripen. Jak na razie tworzone jest studium wykonalności, co osobiście nadzoruje brazylijski minister obrony.
Dokument może zostać wykorzystany podczas ostatecznych negocjacji dotyczących kupna przez Brazylię 36 samolotów Gripen NG. Kontrakt na dostawę statków powietrznych dla brazylijskich sił powietrznych (Força Aérea Brasileira) ma zostać podpisany jeszcze w tym roku.
Naprzeciwko potrzebom Brazylii wychodzi koncern Saab proponując zarówno samoloty dla lotniskowców klasy STOBAR (Short Take-Off But Arrested Recovery – krótkiego startu i lądowania z wykorzystaniem lin hamujących), jak i CATOBAR (Catapult Assisted Take-Off But Arrested Recovery – startu z wykorzystaniem katapulty i lądowania z wykorzystaniem lin hamujących).
Jak podkreślają Szwedzi z dziesięciu najważniejszych kryteriów, które muszą spełniać samoloty pokładowe, Gripen w wersji E/F wypełnia siedem. Badania określające zakres prac niezbędnych, by wzmocnić jego konstrukcję zakończyły się sierpniu 2012 r. We współpracy z brytyjskimi inżynierami w siedzibie Saab w Londynie powstał projekt samolotu, który jest oferowany nie tylko Brazylii, ale również siłom morskim Indii.
Szwedzi reklamują swoją konstrukcję jako lżejszą i tańszą od obecnie proponowanych myśliwców morskich (F/A-18E/F, F-35C, Rafale M, Mig-29M i Su-33). Zaznaczają, że tylko Sea Gripen może być wykorzystywany na wszystkich typach obecnie wykorzystywanych lotniskowców i tych, które są właśnie budowane.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]