Siły zbrojne
Bangladesz kupi czołg lekkie z Turcji?
Bangladesz ma prowadzić negocjacje dotyczące pozyskania przynajmniej 26 tureckich pojazdów Tulpar w odmianie czołgu lekkiego. Byłby to pierwszy klient na tę konstrukcję, która jest proponowana Polsce jako baza dla ciężkiego bojowego wozu piechoty.
O potencjalnie trwających negocjacjach pomiędzy Bangladeszem i przedsiębiorstwem Otokar informowały tureckie media w tym serwis Defence Turk. Potencjalne dostawy miałby zacząć się już w tym roku, co jednak jest mało prawdopodobne, zważywszy na dysponowanie przed producenta co najwyżej kilkoma platformami przeznaczonymi do integracji z różnego typu wyposażeniem do pokazów na targach. W negocjacjach mają uczestniczyć przedstawiciele tureckich władz w celu ułatwienia całego procesu w sprawach natury administracyjno-prawnej. Nie jest wiadome, w jakiej dokładnej specyfikacji byłby pozyskiwany Tulpar jako omawiany czołg lekki.
Dotychczas turecka gąsienicowa platforma we wspomnianej konfiguracji była pokazywana z dwoma systemami wieżowymi w postaci belgijskiego Cockerill 3105 oraz włoskiego HITFACT II (zaprezentowana m.in. podczas Eurosatory 2024 oraz WDS 24). W przypadku zastosowania pierwszej wieży jej uzbrojenie główne stanowi gwintowana armata kalibru 105 mm, zasilana za pomocą automatu ładowania mieszczącego 12-16 naboi. Można z nią sprząc uniwersalny karabin maszynowy kal. 7,62 mm lub wielkokalibrowy karabin maszynowy kal. 12,7 mm. Działo jest stabilizowane w obu osiach , co umożliwia prowadzenie celnego ostrzału podczas jazdy. Ponadto, pojazd można wyposażyć w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia na stropie wieży.
Jeżeli zaś chodzi o włoską konstrukcję (stosowaną na kołowych wozach wsparcia ogniowego/czołgach lekkich Centauro II) to jej podstawowym uzbrojeniem jest gładkolufowa armata kal. 120 mm z lufą o długości 45 kalibrów sprzężoną z czołgowym karabinem maszynowym kal. 7,62 mm. Na stropie umieszczony zdalnie sterowany moduł uzbrojenia z wielkokalibrowym karabinem maszynowym kal. 12,7 mm. Opancerzenie pojazdu jest modułowe i może być dostosowane do wymogów klienta. Wóz napędzany jest za pomocą silnika wysokoprężnego Scania DSI 14 lub DSI 16 o mocy 810 KM, który jest sprzęgnięty z przekładnią SAPA SG-850 i może rozpędzić pojazd do 70 km/h.
Co ciekawe, kwestia pozyskania przez Bangladesz czołgów lekkich z Turcji miała pojawić się na cotygodniowym briefingu prasowym… indyjskiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Jeden z dziennikarzy miał zapytać rzecznika tego resortu o kroki, jakie będą Indie podejmować w tej sprawie. W odpowiedzi usłyszał on, że Indie zawsze uważnie obserwują kwestie bezpieczeństwa i podejmują odpowiednie środki. Wyraził on ogólne poparcie swojego kraju wobec Bangladeszu i jego działań.
A journalist asked indian External Affairs Ministry spokesperson Randhir Jaiswal what India's steps would be in this regard, to which he replied, "India always keeps a close eye on security issues and takes appropriate measures."
— Defence research forum DRF (@Defres360) January 3, 2025
2/2 pic.twitter.com/rPwLERoENr
Tulpar to modułowa platforma gąsienicowa opracowana przez tureckie przedsiębiorstwo Otokar w 2011 roku. Z racji na swoją budowę może on zostać dostosowany do m.in. roli transportera opancerzonego, bojowego wozu piechoty, wozu dowodzenia i kontroli, pojazdu rozpoznawczego, wozu ewakuacji medycznej, pojazdu obrony powietrznej, samobieżnego moździerza oraz czołgu lekkiego. Masa własna w zależności od wersji oraz poziomu ochrony załogi wynosi od 28 do 45 ton. Opancerzenie pojazdu jest modułowe i może być dostosowane do wymogów klienta. Wóz napędzany jest za pomocą silnika wysokoprężnego Scania DSI 14 lub DSI 16 o mocy 810 KM, który jest sprzęgnięty z przekładnią SAPA SG-850 i może rozpędzić pojazd do 70 km/h.