Technologie
Autonomiczne technologie dla śmigłowców przyszłości US Army
BAE Systems otrzymało od US Army kilka kontraktów dotyczących opracowania kluczowych technologii dla programu Advanced Teaming Demonstration (A-Team). Firma zrealizuje trzy z czterech obszarów tematycznych programu, mających na celu zwiększenie zdolności operowania zespołu złożonego z załogowego i bezzałogowego statku powietrznego (MUM-T), które mają być krytycznymi komponentami programu Future Vertical Lift (FVL) czyli następcy śmigłowców obecnie eksploatowanych przez US Army.
Łączna wartość kontraktów opiewa na 9 mln USD. Obejmują one elementy programu dotyczące interfejsu człowiek-maszyna, zarządzania zasobami platform i zarządzania świadomością sytuacyjną. Aby zapewnić krytyczną technologię autonomii, zespół badawczo-rozwojowy FAST Labs BAE Systems oraz dział biznesowy systemów dowodzenia, kierowania, łączności, komputeryzacji, wywiadu, obserwacji i rozpoznania (C4ISR) wykorzysta dziesięciolecia swoich doświadczeń w dziedzinie pionierskich technologii autonomicznych.
Program wykorzysta laboratorium środowiska kabiny załogi śmigłowca przyszłości o otwartej architekturze (Future Open Rotorcraft Cockpit Environment Lab) do przeprowadzania prób symulacyjnych i zademonstrowania produktów różnych dostawców, z myślą o przejściu do programu FVL.
„Nasza dojrzała technologia autonomii, którą zaoferowaliśmy w programie A-Team, znacznie zwiększy zdolność żołnierza do kompleksowego oglądu przestrzeni bitewnej i usprawni podejmowanie decyzji” – powiedział Chris Eisenbies, dyrektor produktu w dziale autonomii, kierowania i oceny FAST Labs™ w firmie BAE Systems. „W przyszłych konfliktach będą brały udział zespoły złożone z załogowych i bezzałogowych statków powietrznych o zwiększonej automatyzacji, co pomoże zapewnić sukces misji w bardzo trudno dostępnych środowiskach”.
Z myślą coraz bardziej złożonej, trudno dostępnej i pozbawionej łączności przestrzeni pola walki, jaką dysponują niemal równorzędni przeciwnicy, armia amerykańska opracowała program A-Team. Jego celem jest stworzenie zautomatyzowanego systemu redukującego obciążenia informacyjne pilotów, jednocześnie umożliwiającego prowadzenie maszyny i dowodzenie rojami bezzałogowych statków powietrznych.
BAE Systems zostało też wybrane jako dostawca zautomatyzowanego systemu zapewniającego świadomość sytuacyjną, przetwarzanie informacji, zarządzanie zasobami i podejmowanie decyzji wykraczające poza ludzkie możliwości. Te zalety stają się niezwykle ważne, gdy U.S. Army jest coraz bliżej wprowadzenia do służby zespołów bojowych bezzałogowych statków powietrznych, które będą kierowane przez pilotów w czasie rzeczywistym.
Wideo: Rok dronów, po co Apache, Ukraina i Syria - Defence24Week 104