Reklama

Siły zbrojne

Pojazdy Hawkei dostarczone do 1. Batalion RAR. Fot. 1st Batallion RAR

Australijskie Pegazy

Pod koniec marca br. 1. Batalion RAR (1st Battalion, The Royal Australian Regiment) otrzymał pierwsze egzemplarze pojazdów Hawkei PMV-L (Protected Mobility Vehicle – Light).  Wozy zostały zaprezentowane w bazie Lavarack Barracks w Townsville w stanie Queensland.

1. RAR wchodzi w skład 3. Brygady australijskich wojsk lądowych (Australian Army), która podobnie jak 7. Brygada, została przeorganizowana w wielozadaniową formację gotową do natychmiastowego użycia (operują w 36 miesięcznych cyklach, w tym 12-miesięczniej gotowości bojowej do natychmiastowego użycia). Stąd w 2017 roku rozpoczęła się reorganizacja 1. RAR w batalion zmotoryzowanej piechoty, a głównym środkiem transportu stały się pojazdy Bushmaster IMV (Infantry Mobility Vehicle). Ich uzupełnienim mają być wozy Hawkei, które zresztą jako pierwsze mają otrzymać pododdziały 3. Brygady.

Dostarczone obecnie batalionowi pojazdy pochodzą najprawdopodobniej z rozpoczętej w 2016 roku pilotażowej produkcji LRIP (low-rate initial production). Przypomnijmy, że w sumie w ramach fazy 4 Programu Land 121 australijski DoD (Department of Defence) w październiku 2015 roku zamówił w firmie Thales Australia 1.100 Hawkei-ów wraz z jednoosiowymi przyczepami w ilości 1.058 szt. Dostawy mają zostać zrealizowane do 2022 r.

image
Hawkei to wielozadaniowy pojazd opancerzony nowej generacji, którego DMC wynosi do 10 400 kg, masa własna to 7000 kg, a ładowność – do 3000 kg. Fot. 1st Batallion RAR

Większość wozów otrzyma uzbrojenie (km MAG-58 kal. 7,62 mm, wkm M2QCB kal. 12,7 mm lub automatyczny granatnik Mk47 kal. 40 mm) montowane na obrotnicy (w tym opancerzone wieżyczki MR 550) instalowanej na w/w włazie. W takiej też konfiguracji dostarczone zostały pojazdy Hawkei do 1. RAR. Stanowiska i wieżyczki dla „gunnerów” produkowane są przez renomowanego, australijskiego producenta – firmę W&E Platt Pty.

Inną opcją uzbrojenia są zdalnie sterowanych stanowisk strzeleckich Kongsberg M151 Protector z wkm M2QCB kal. 12,7 mm oraz Protector Dual z zamontowanym ppk FGM-148 Javelin.

Hawkei-e są też wyposażane w systemy C4I (Command, Control, Comunications, Computind and Intelligence), których integracja z pojazdem była wymagana przez ADF (Australian Defence Forces). Zostało to przeprowadzone z wykorzystaniem systemu ICS (Integral Computing System), który stanowi seryjne wyposażenie pojazdów również zgodnie z wymaganiami wojska. W skład C4I wchodzi m.in. BMS (Battlefield Management System) dostarczany przez Elbit Land Systems Australia.

Warto przypomnieć, że Land 121 Protected and Unprotected Light Vehicles to istotny dla armii australijskiej wieloletni i wieloetapowy program wymiany pojazdów różnych kategorii. W ramach jego poszczególnych faz zakupionych zostanie w sumie ok. 7.500 szt. wozów różnych klas i towarzyszących im przyczep o wartości 7,5 mld AUD. Jego celem jest nie tylko wymiana generacyjna pojazdów, ale również zwiększenie możliwości operacyjnych armii australijskiej, dostosowanie jej sprzętu do warunków współczesnego pola walki oraz poprawienie poziomu ochrony sił własnych.

image
Pojazdy Hawkei dostarczone zostały wraz z jednoosiowymi przyczepami firmy Schutt Industries. Fot. 1st Batallion RAR

Przypomnijmy, że Thales Australia oferował pojazd Hawkei polskiej armii, a w szczególności Wojskom Specjalnym, w programie pozyskania Wielozadaniowego Pojazdu Wojsk Specjalnych pk. Pegaz.

WPWS Pegaz (rozpoczęty w 2012 r.) to jeden z przykładów istotnego, a nieskutecznie realizowanego, programu modernizacji sił zbrojnych. Mógł on razem z programem Mustang stanowić odpowiednik australijskiego Land 121/Overlander i doprowadzić do tak potrzebnej jakościowej wymiany flot kilku kategorii pojazdów. Nawet obecne częściowe zakupy w ramach tzw. małego Mustanga nie rozwiązują wielu problemów, choćby z nośnikami specjalistycznych zabudów na podwoziach Uazów i Honkerów. To właśnie Pegazy mogły zastąpić obecnie eksploatowane wozy dowodzenia, jak WD-43 (na podwoziu UAZ-469B), ZWD-99baT, ZWD-3, czy ZWD Rega-1 (wszystkie na podwoziu Honkera).

Z wielkiego programu, w ramach którego miało być zakupione nawet kilkaset pojazdów (nie tylko dla WS i ŻW, ale również, w dalszej perspektywie, dla WL), a pierwsze dostawy planowane były na 2017 rok, pozostał przetarg na dostawę wielozadaniowych pojazdów Wojsk Specjalnych w liczbie 15 szt (z opcją na kolejnych 90). Jednak i to postępowanie rozpoczęte w maju 2019 r. na razie nie zostało rozstrzygnięte. 

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (15)

  1. fcuk

    Warto by tu dopisać, że za pojazd ten Australia płaciła, w przeliczeniu na złotówki, po około 2 mln za sztukę. Nie wiem ile by ten koszt obniżył montaż w Polsce, ale biorąc pod uwagę pośrednictwo THALESa, to raczej niewiele. Czyli raczej na pewno poza naszym zasięgiem, poza tym w tych realiach cenowych wybór jest duży. Od szwajcarskiego EAGLE, po dwa razy tańszego JLTV.

    1. Aal

      A poco obce kupywac mamy swojego Żubra i Tura od 1 do 6 jestw czym wybierac wystarczy pomyśleć

    2. fcuk

      Tur i Żubr, to garażowe składaki, na których użytkownicy nie zostawiają suchej nitki. Do tego w cenie Hawkeia. Mówimy tu o pojazdach dla sił specjalnych, więc wybór jest ograniczony, wystarczy pomyśleć.

  2. Polak z Polski

    A u nas taksówki kupili.

    1. Orthodox

      Bo do wożenia tyłków po poligonach i między jednostkami potrzebne opancerzone półciężarówki.

    2. MateuszS

      I rosomaki. :)

  3. Dhl

    Takie hawkei oferował nam Tales z licencją,systemem metrycznym, wyłącznością na Europę, moglibyśmy tłuc tego tysiącami,ale wybraliśmy wózek cywilny,brawo pis

    1. Orthodox

      Ten wózek cywilny nie będzie zastępstwem dla wszystkich Honkerów. Pod zabudowy specjalistyczne trzeba będzie zakupić inne pojazdy, właśnie coś na wzór tych Hawkei, może nieco mniejsze. Jeśli już Hawkei był brany pod uwagę, to w programie Pegaz, czyli pojazd dla specjalistów.

  4. Leopardzik

    Inspektorat uzbrojenia UCHWALIŁ taka wersję w przetargach mustang I co teraz jest? NIC

    1. Gromik

      Kolega ma na mysli uwaił? A to byla by prawda

  5. Polarny Miś

    Przyczepka do 250kg Maly zapasik na tydzień A tak na poważnie to C4I czyli JAŚMIN jest wdrażany jako standard To najważniejszy sukces

  6. Kierowca

    Honker lepszy i w boju sprawdzony!

    1. Orthodox

      Szczególnie sprawdził się w Iraku, gdzie opancerzano go doraźnie na złomowiskach.

  7. 7plmb

    Zabudowy specjalistyczne które do tej pory są na podwoziach UAZ-ów i Honker-ów montować na Honkerze M-AX.Który z poprzednikiem ma wspólny wygląd (no i papiery).

    1. Orthodox

      Popieram!

  8. Me teor jejejeje

    Tylko polskie konstrukcje albo zlikwidujmy nasze państwo. Dlaczego tyle nasi przeciągają? Bo indolencji, czekają na emeryturę, lubią sobie trwać w lenistwie, brak skinienia wodza Kaczusia, czekają na wybory, czekają na łapówki. Prędzej studenci AGH latające miotły dla piechunów nowatorskie wymyślą nic nasi specjaliści z dobrymi pensjami... ;-)

  9. Strzelec

    Podobno ramy w nim pękają, to prawda?

  10. Ruskij sołdat-FR

    A to jest najlepsze: "Przypomnijmy, że w sumie w ramach fazy 4 Programu Land 121 australijski DoD (Department of Defence) w październiku 2015 roku zamówił w firmie Thales Australia 1.100 Hawkei-ów wraz z jednoosiowymi przyczepami w ilości 1.058 szt. Dostawy mają zostać zrealizowane do 2022 r." To jest zamówienie!!!!!! A my co???? Nic i tylko przetargi, przetargi, przetargi!!!!!!!

  11. Alu Gator

    Powraca mobilność dwóch brygad Strategia obrony lotnisk jak townsville dodc czytelna

  12. LMed

    Po prostu nas nie stać , szczególnie po tych wszystkich zabawkach z USA , co to pieniądze poszły a sprzęt, no cóż... (kiedyś pewnie będzie).

  13. ryba

    no i teraz z 50 do 100 możemy sobie kupić wiecej nie trzeba tylko czy nie lepiej szwajcarskiego Orła zależy co kto zproponuje .

  14. Zazdrośnik

    Jaaakie fajne!

  15. BUBA

    No bo my jestesmy bardzo bodaci i MON lubi dwokrotnie przeplacac. To nic nowego ...

Reklama