- Wiadomości
Armia Ukrainy zamówiła transportery opancerzone BTR-3DA [WIDEO]
Siły Zbrojne Ukrainy zamówiły pierwszą w bieżącym roku partię transporterów opancerzonych BTR-3 w najnowszym wariancie BTR-3DA. Wartość ani liczba zamówionych maszyn nie zostały podane do publicznej wiadomości. Kontrakt zawarto w wyniku długotrwałych negocjacji i był on wielokrotnie opóźniany przez stronę rządową, która krytykowała zbyt wysoką cenę, a także wysuwała zarzuty dotyczące jakości pojazdów

Zamówienie, które zrealizują należące do Ukroboronprom Kijowskie Zakłady Pancerne, dotyczy najnowszej produkcyjnej wersji pojazdu, oznaczonej BTR-3DA. Od starszych wariantów odróżnia ją przede wszystkim napęd, który stanowi sześciocylindrowy silnik Deutz BF6M 1015CP wyposażony w przekładnię 3200SP amerykańskiej firmy Allison. W tym wariancie BTR-3 osiąga prędkość 104 km/h i uzyskuje znacznie lepsze wyniki jazdy terenowej. Jest to również element unifikacji z pojazdami BTR-4, które od ubiegłego roku również korzystają z silników Deutz oraz takiej samej, amerykańskiej skrzyni biegów.
Czytaj też: "Tania" ukraińska modyfikacja BMP-1 [FOTO]
BTR-3DA jest również wyposażony w nowe systemy optoelektroniczne, korzystające z kanału TV oraz IR, co umożliwia prowadzenia działań w dzień i nocą. Lepszy ma być również poziom ochrony załogi, ale opancerzenie to jeden z tematów które powodowały opóźnienia w negocjacjach. Jest to związane z aferą korupcyjną, która dotyczyła właśnie dostaw blach pancernych dla Kijowskich Zakładów Pancernych. Zamiast belgijskiej stali ATI500AR miał być stosowany materiał o znacznie niższych walorach balistycznych. Kwestia ta musiała zostać wyjaśniona, aby możliwe było zawarcie umowy.
Uzbrojenie zamówionych pojazdów stanowi moduł bezzałogowy BM-3M „Szturm-M” z 30 mm działkiem, granatnikiem automatycznym, karabinem maszynowym 7,62 mm oraz pociskami kierowanymi Barier. Aby możliwe było swobodne wykorzystywanie zdalnie sterowanego modułu uzbrojenia podczas postoju, gdy silnik główny jest wyłączony, BTR-3DA został wyposażony w dodatkowy generator.
Czytaj też: AS 2017: Premiera ukraińskiego kołowego BWP [ANALIZA]
Obecnie trwa proces dalszej modernizacji i unifikacji BTR-3 z innymi pojazdami, przede wszystkim z transporterami BTR-4. Ukraińskie siły zbrojne we współpracy z koncernem Ukrboronprom i innymi producentami krajowymi realizują m. in. proces ujednolicenia silników, których dostawcą jest niemiecki koncern Deutz. W procesie modernizacji jednostki napędowe tej firmy zastępują stare posowieckie silniki, które przy podobnej mocy są znacznie bardziej paliwożerne i kosztowniejsze w obsłudze.
Pojazdy BTR-3, w tym również BTR-3DA, były zamawiane przez Siły Zbrojne Ukrainy w latach ubiegłych. Ostatnia dostawa została zrealizowana w styczniu 2017 roku. Gwardia Narodowa złożyła jedno zamówienie w bieżącym roku. Kijowskie zakłady produkują również innego typu pojazdy opancerzone na potrzeby krajowe oraz na eksport. Jest wśród nich m. in. pojazd Dozor-B.