Siły zbrojne

Saab: rośnie zainteresowanie systemem dozoru powietrznego GlobalEye

Ilustracja: Saab / saabgroup.com
Ilustracja: Saab / saabgroup.com

Szwedzki koncern Saab obwieścił sprzedaż trzeciego egzemplarza swojego lotniczego systemu wczesnego ostrzegania i dowodzenia, GlobalEye. Najnowsze zlecenie zakłada dostawę pełnego rozwiązania obejmującego lekki samolot Bombardier Global 6000 z dedykowanym radarem obserwacyjnym Erieye za cenę 238 mln dolarów. Jak dotąd nie ujawniono, kto jest zleceniodawcą w przedmiotowym zamówieniu.

Najnowsze zlecenie zadeklarowano jako dodatkową dostawę, obejmującą trzeci lekki samolot Bombardier Global 6000 z dedykowanym radarem obserwacyjnym Erieye za cenę 236 mln dolarów. Zamówienie ma być zrealizowane do 2021 roku. Choć w komunikacie firmy Saab nie ujawniono pochodzenia zleceniodawcy, dostawa wpisuje się w tok realizacji niedawnego kontraktu podpisanego przez szwedzki koncern z rządem Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Umowa o całkowitej wartości 1,27 mld USD obejmowała dotychczas zakup dwóch samolotów systemu GlobalEye.

Platforma–nosiciel, czyli maszyna Global 6000 firmy Bombardier może poruszać z prędkością przekraczającą 900 km/h i zapewnia możliwość prowadzenia misji przez ponad 11 godzin. Centralnym elementem całego systemu jest stacja radiolokacyjna Erieye ER o zwiększonym zasięgu (Extended Range) z charakterystyczną anteną umieszczoną nad kadłubem samolotu równolegle do jego osi. Szwedzki radar charakteryzuje się małymi gabarytami i ograniczonymi kosztami eksploatacji. Jego właściwości pozwalają też na montowanie na pokładzie mniejszych samolotów, takich jak Saab 340, Saab 2000 i Embraer E-99.

Pierwotne wersje radaru były główną częścią europejskiego wariantu systemu wczesnego ostrzegania i kontroli powietrznej AWACS, który tworzono na bazie o wiele większych samolotów Boeing. Zgodnie z deklaracjami producenta zasięg wykrywania i śledzenia bieżącej generacji radaru Erieye ER zostały znacznie zwiększone w porównaniu do wcześniejszych radarów pokładowych, wliczając w to możliwość wychwytywania obiektów trudno wykrywalnych. GlobalEye ma umożliwiać zatem śledzenie celów powietrznych i naziemnych o bardzo słabych sygnaturach radarowych, jak samoloty stealth, rakiety manewrujące oraz peryskopy okrętów podwodnych – również w warunkach zakłóceń aktywnych i naturalnych.

Samolot GlobalEye, poza samym radarem, dysponuje również zintegrowanym system prowadzenia misji, który ułatwia operatorom analizę rozpoznanego obrazu sytuacji taktycznej. Obejmuje on zarówno kontrolę powietrzną, jak również śledzenie sytuacji nawodnej i naziemnej. System gwarantuje niezależne prowadzenie obserwacji taktycznej w promieniu nawet do kilkuset kilometrów w oparciu o tylko jedną platformę obserwacyjną. W zasięgu możliwości urządzenia ma być również śledzenie mobilnych obiektów naziemnych z zastosowaniem trybu GMTI (Ground Moving Target Indication), co czyni GlobalEye rozwiązaniem użytecznym w operacjach wsparcia jednostek lądowych.

Czytaj też: Szwedzki system dozoru powietrznego GlobalEye

Komentarze