Rusza modernizacja brytyjskich Warriorów

25 kwietnia 2020, 10:06
warrior-uk-masthead.jpg.pc-adaptive.full.medium
Fot. Lockheed Martin
Reklama

Spółka Lockheed Martin UK prowadzi negocjacje z brytyjskim resortem obrony w zakresie kontraktu na modernizację bojowych wozów piechoty FV510 Warrior 1 do standardu Warrior 2, w ramach prowadzonego programu Warrior Capability Sustainment Programme (WCSP). Wartość netto umowy szacowana jest na ok. 800 mln GBP, czyli ok. 4,16 mld złotych.

Negocjowana umowa obejmuje przeprowadzenie prac modernizacyjnych i dostawę zmodernizowanych wozów w standardzie Warrior 2 (WCSP) wraz z pakietem wsparcia w dalszej eksploatacji, pakietem szkoleniowym i częściami zamiennymi. Oficjalne zawarcie długo oczekiwanej umowy pozwoli na ostateczne przejście do etapu realizacji programu modernizacji tych wozów. O prowadzeniu negocjacji poinformował brytyjski resort obrony za pośrednictwem Dziennika Urzędowego UE.

Program WCSP rozpoczął się na początku ubiegłej dekady i ma na celu modernizację obecnie eksploatowanej floty egzemplarzy bojowych wozów piechoty FV510 Warrior, jakie znajdują się na uzbrojeniu British Army. Wstępne plany mówiły o modernizacji 380 wozów, z czego 285 z nich miało otrzymać nowe systemy wieżowe, co sugeruje liczbę wozów w wersji bojowego wozu piechoty w stosunku do wersji specjalistycznych. W ostatnim czasie liczba ta, z powodu cięć budżetowych, miała zostać zmniejszona do 265 egzemplarzy. Zmodernizowane Warriory mają spełniać najnowsze wymagania pola walki oraz nowe wymagania brytyjskiej armii w zakresie wozów tej klasy. Prace modernizacyjne dodatkowo mają wydłużyć ich cykl życia do 2040 przy jednoczesnym poprawieniu siły ognia, przeżywalności i świadomości sytuacyjnej.

Brytyjski resort obrony w listopadzie 2011 roku przyznał wstępny kontrakt w ramach tego programu spółce Lockheed Martin UK, który obejmował przygotowanie partii próbnej 11 zmodernizowanych wozów (w pięciu różnych wersjach). Zakontraktowaną partię przekazano w lipcu 2018 roku do odbycia badań i testów w British Army, gdzie przeprowadzono kompleksowe próby prototypowych pojazdów. Ich pozytywne zakończenie, pomimo pewnego opóźnienia względem pierwotnego harmonogramu spowodowanego nieprzewidzianymi problemami i trudnościami, umożliwiło ostateczne zawarcie docelowego kontraktu i finalne rozpoczęcie modernizacji Warriorów.

W ramach programu WCSP zmodernizowane Warriory 2 mają otrzymać nowy system wieżowy (z nowego bojowego wozu rozpoznawczego Ajax, co zwiększy wzajemną kompatybilność obu pojazdów) uzbrojoną w armatę automatyczną CTAI CT40 kal. 40 mm zasilaną amunicją teleskopową i sprzężony z nią karabin maszynowy kal. 7,62 mm. Zmodernizowane wersje specjalistyczne mają otrzymać zdalnie sterowany moduł uzbrojenia z karabinem maszynowym kal. 7,62 mm. Wzmocnieniu uległa także odporność balistyczna poprzez zmianę układu pancerza na modułowy, który pozwala na jego dostosowywanie w zależności od potrzeb. Dodatkowo wnętrze pojazdu wyłożono wykładzinami przeciwodłamkowymi. Poprawie uległa także ergonomia i wygodę pracy załogi oraz zwiększono jej świadomość sytuacyjną poprzez instalacje dodatkowych systemów optoelektronicznych.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 19
Reklama
Życzliwy
sobota, 25 kwietnia 2020, 14:39

Tylko drodzy sojusznicy pamiętajcie: 35-letnie wozy bojowe trzeba najpierw naprawić, a dopiero potem modernizować. My tutaj w Polsce chcieliśmy wypasić nasze leosie, a tu nagle i niespodziewanie okazało się, że wszystkie popsute.

Orthodox
sobota, 25 kwietnia 2020, 17:36

Problem jest dużo poważniejszy. Remont swoją drogą, ale okazuje się że konstrukcja może nie udźwignąć dodatkowej masy.

Transformers
niedziela, 26 kwietnia 2020, 11:25

>Logiczne i wiadomym od początku to było> Leo2PL to fikcja> Zdesperowani tzn. ci co zajmują się rozbiórką sił Zbrojnych darowanemu koniu w zęby nie zaglądali czyli beda sie martwić następni<

Fanklub Daviena
niedziela, 26 kwietnia 2020, 14:19

Tak Niemcy starymi Leo2 za 1 markę zlikwidowali w Polin produkcję czołgów...

Davien
wtorek, 28 kwietnia 2020, 15:48

I te Leo2 były kilka razy lepsze od tych małpich wersji przejsciowego rosyjskiego T-72:)

Nikt
wtorek, 28 kwietnia 2020, 12:22

No tak, to wszystko wina kogoś innego, nigdy nasza

Orthodox
poniedziałek, 27 kwietnia 2020, 15:20

A Puszkin to twórca nowoczesnej, rosyjskiej artylerii.

Aragon
niedziela, 26 kwietnia 2020, 18:43

Eche, i myślisz, że to był taki chytry niemiecki plan? Kiedy 20 lat temu dostawaliśmy te leosie, były w całkiem przyzwoitym stanie. O niebo lepsze od "naszych polskich" twardych. No ale jak się potem nic z nimi nie robi, tylko jeździ i jeździ, to nawet niemieckie w końcu się zepsuje.

Andrzej
niedziela, 26 kwietnia 2020, 09:10

Zapewne paru inżynierów wszystko przeliczy i będą wiedzieli co mają zrobić,a mają jedynych z najlepszych na świecie.

Stary Grzyb
niedziela, 26 kwietnia 2020, 08:43

Konstrukcja doskonale dźwiga wersję A7, więc z A4PL też nie ma akurat tego problemu, tyle, że trzeba pamiętać o tym, co słusznie napisał "Życzliwy".

Orthodox
niedziela, 26 kwietnia 2020, 15:31

Czy aby taka modernizacja nie jest bezproblemowa od wersji A5, która jest niejako ,,wzmocniona". Proszę mnie poprawić.

Davien
wtorek, 28 kwietnia 2020, 15:50

Tak, jest.

Ss
sobota, 25 kwietnia 2020, 13:39

Też powinniśmy zmodernizować bwp1 do standardów bwp2.

Orthodox
niedziela, 26 kwietnia 2020, 15:25

To tylko lepsza armata, a cała reszta dalej lata siedemdziesiąte. Ale przy perspektywie wymiany na Borsuki liczonej w dwucyfrowej liczbie lat, ograniczona modernizacją choćby części, byłaby wskazana.

Transformers
niedziela, 26 kwietnia 2020, 11:30

> Śmiejesz się?> Weź Mardery do naprawy będą lepsze;)> Problem w tym że już za 1 Euro ci ich nie sprzedadzą a już na pewno nie zmodernizuja< Co do BWP1 to problem w tym że są równie stare ale gdyby tylko 25-30mm założyć i ppk na górę, noktowzje i wymienić środki łączności to zapas masy pozwolilby nawet na założenie płytek Cerawy a to oznaczałoby że byłoby nawet nawet<

Davien
wtorek, 28 kwietnia 2020, 15:52

Panie transformers, dodanie niewielkiej nawet masy powoduje ze BWP traci pływalnośc a szczytem mozliwosci zawieszenia jest jej wzrost zdaje się o 1,6-1,8 tony wiec nie ma tak rózowo.

Tutejszy II
niedziela, 26 kwietnia 2020, 18:37

Dokładnie.

Ruskij sołdat-FR
niedziela, 26 kwietnia 2020, 08:43

Najlepszą modernizację BWP-1/2 przedstawili Czesi - Szakal BVP-2SKCZ - rok 2018 ze słowacką wieżą. My to powinniśmy kupić i dopanceryć do 3 - STANAG 4569. I tak zmodernizowane wozy przeznaczyć dla WOT bo tam wszystko z buta i tylko tyle co w rękach wojak uniesie a to jedynie wystarczy na kury w kurniku.

dim
niedziela, 26 kwietnia 2020, 07:14

... i dopiero wtedy opchnąć do Afryki ? Więc po co ? Przeciw komu ? Aby tylko nazywało się, że "zmodernizowano" ? Prawie 7 wieków przyjaźni polsko-moskiewskiej nie sugeruje, że pokój z nimi osiąga się tylko mocno górując technologią ?

Tweets Defence24