Na YouTube pojawił się pierwszy film z prób wielokołowych pojazdów transportowych KAMAZ - zbudowanych w ramach programu „Platforma-O”. Poinformowano o opracowaniu czterech wersji, które mają zastąpić w siłach zbrojnych Rosji ciągniki MZKT.
Zgodnie z umową podpisaną z rosyjskim ministerstwem obrony, koncern OAO „KAMAZ” miał przygotować w ramach programu „Platforma-O” trzy typy wysoce mobilnych platform różnego przeznaczenia. Miały one zastąpić w siłach zbrojnych Rosji ciągniki MZKT – produkowane przez zakłady w Mińsku.
Pierwsza prezentacja jeszcze zakrytych pojazdów miała miejsce w czasie forum „Armia 2015” w Kubince pod Moskwą. Poinformowano wtedy o przygotowaniu w ramach programu „Platforma-O” czterech wersji pojazdów:
- 16x16 KAMAZ-7850 - zdolnego do transportu ładunku o wadze 85 t;
- 12x12 KAMAZ-78509 - zdolnego do transportu ładunku o wadze 50 t;
- 8x8 KAMAZ-78504 – ciągnik siodłowy zdolny do holowania naczep o wadze od 90 – 165 ton;
- 8x8 KAMAZ-78504 – ciągnik balastowy zdolny do holowania naczep o wadze do 75 ton.
Obecnie zostały one zaprezentowane w ruchu z obciążeniem. Wideo z tych prób można zobaczyć poniżej:
Mirosław Znamirowski
Dziś własnie spadł pierwszy śnieg i już wiadomo co się zaraz zacznie niedługo na polskich drogach. A gdyby tak zamiast TIR-ów towary przewoziły pojazdy na wzór tego KAMAZ-7850 16x16 (tyle, że na mniejszych "szosowych" kołach), to skończyło by się wreszcie blokowanie dróg przez Tiry na podjazdach pod byle wzniesienie.
mario
Czy zastanowił się Pan ile taki pojazd pali na 100km? Chyba nie, więc informuję Pana że prosta kalkulacja ekonomiczna wysłała by to cudo techniki na wieczny odpoczynek do garażu.
FTR
Ależ mega maszyny.. w Polsce już nic się nie produkuje.. zaprzepaścili wszelkie zakłady.. zamiast inwestować, rozwijać pozwolono upaść.. tylko kłócić się i modlić w Polsce...
robespiere
z pewnymi ludzmi nic sie nie da zmienic ani tymbardziej nowego stworzyc, zawsze takie stare, zasiedziale grupki, koterie, uklady doprowadzaja do upadku mimo zmieniaj acych sie wlascicieli, raka nalezy zawsze wycinac w calosci, niestety tam gdzie sa zwiazki zawodowe w Polsce jest to niemozliwe
ZZR
Pewnie! Polska w ruinie! Krew się gotuje jak się czyta takie durne komentarze...
[sic!]
Coś Wam się oznaczenia pomyliły, napisaliście że 8x8 KAMAZ-78504 jest zdolny do ciągnięcia naczep zarówno 90-165t jak i 75t
Urko
To chyba nie jest problem oznaczeń, tylko tego w jakim charakterze zostanie wykorzystany nasz pojazd. Czy jako ciągnik siodłowy, gdzie przyczepa ma działające hamulce, więc jej masa zależy tylko od zdolności napędu ciągnika. Czy jako ciągnik balastowy, gdzie przyczepa nie ma hamulców i jej maksymalna masa zależy przede wszystkim od masy i zdolności hamulców ciągnika. (a słowo "balastowy" oznacza że zwiększanie holowanej masy może wymagać załadowanie odpowiedniej wielkości "balastu" na główny pojazd)
123abc
Patrzac na te wsystkie kola skrecajace naraz , mozna sie zachipnotyzowac , kanciate ale maja swoj urok , jedyna maszyna zaprezentwana przez ruskich (ladawa) ktora bym chetnie zobaczyl z Polskim Orzelkiem ;)
Urko
Chyba nie skręcają się wszystkie. Np. w białoruskim MAZ MZKT-79221 (80t, platforma dla rakiet Topol-M i Jars ) -którego teraz ma chyba zastąpić ten KAMAZ-7850 - pojazd ma 16 kół, wszystkie są napędzane, ale skręca się "jedynie" 12.
jacenty
podobno mają napęd hybrydowy. Każde koło jest napędzane osobnym silnikiem elektrycznym. Nie ma więc czegoś takiego jak przeniesienie napędu
Q
Piękne.