Siły zbrojne
Rosja: Zamiast lotniskowca - projekt uniwersalnego lotniskowca
W swojej broszurze z okazji 90-lecia istnienia, Newskie Biuro Projektowe zaprezentowało projekt uniwersalnego okrętu lotniczego „Waran” o wyporności 45000 ton, który ma przenosić 24 wielozadaniowe samoloty. Będzie to najprawdopodobniej jeszcze jedna konstrukcja dużego rosyjskiego okrętu, która pozostanie na papierze.
Okręt „Waran” jest kolejnym, rosyjskim projektem, który ma dać nadzieję na wprowadzenie do Wojenno-Morskiej Floty nowych lotniskowców. Jak na razie wszystkie te plany kończą się na makietach, a w stoczniach nadal próbuje się reanimować stary, ciężki krążownik lotniczy „Admirał Kuzniecow”. Projekt „Waran” wyróżnia się jednak, ponieważ koncepcyjnie odbiega od zarówno od konstrukcji lotniskowców europejskich i amerykańskich, jak i okrętów lotniczych – wcześniej wprowadzanych przez Rosjan.
Przede wszystkim zaproponowano jednostkę mniejszą od poprzednich, rosyjskich projektów. Warto przypomnieć, że realizowany przez Kryłowskie Państwowe Centrum Naukowe od 2015 r. projekt budowy rosyjskiego superlotniskowca, oznaczonego jako 23000E „Sztorm”, zakłada zbudowanie okrętu o długości 330 m i szerokości 40 m. W przeciwieństwie do tego Newskie Biuro Konstrukcyjne z Sankt Petersburga zaproponowało zbudowanie jednostki „Waran” o wyporności około 45000 ton, długości 250 m, szerokości 65 m i zanurzeniu 9 m.
Jak na razie nie ujawniono, czy Rosjanie planują wprowadzić napęd klasyczny, czy atomowy. Wstępnie założono jednak, że okręt ma być zdolny do poruszania się z prędkością większą niż 26 węzłów. „Waran” ma być zdolny do jednoczesnego przenoszenia 24 samolotów wielozadaniowych, sześciu śmigłowców oraz ponad dwudziestu bezzałogowych statków powietrznych. Z opublikowanego rysunku koncepcyjnego wynika jednak, że na pokładzie zabezpieczono dwa miejsca startowe dla samolotów, które dodatkowo mają wykorzystywać kompletnie nieznane w Rosji katapulty, a nie jak dotychczas tzw. skocznie klasy Ski-Jump.
Newskie Biuro Konstrukcyjne w swojej broszurze z okazji 90-lecia zaprezentowało jeszcze drugi projekt dużej jednostki pływającej – uniwersalnego okrętu desantowego – doku o wyporności około 30000 ton. Ten nowy, rosyjski śmigłowcowiec ma poruszać się z prędkością 24 węzłów, ma mieć wyporność około 30000 ton, długość 220 m, szerokość 42 m i zanurzenie 7 m. Rosyjscy projektanci zaproponowali na nim duży pokład lotniczy, na którym ma być zabezpieczonych aż siedem oddzielnych miejsc do lądowania, a więc więcej niż na francuskich Mistralach.
Jednostka ta może być dużym zaskoczeniem ponieważ wcześniej Newskie Biuro Projektowe proponowało bardziej standardowe okręty desantowe, czego przykładem może być nadal reklamowany na stronie internetowej biura duży desantowiec projektu 11711. Okręt ten ma wyporność 6600 ton, długość 135 m, szerokość 16,5 m i zapewniono tylko jedno miejsce do przyjmowania śmigłowca.
Rok dronów, po co Apache, Ukraina i Syria - Defence24Week 104