- Wiadomości
Rosja: ruszyły próby zakładowe nowego tankowca
Należące do United Aircraft Corporation zakłady Aviastar-SP poinformowały o rozpoczęciu prób w locie samolotu Ił-78M-90A czyli najnowszego tankowca dla rosyjskich sił powietrznych.

Prototyp Ił-78M-90A odbył pierwszy lot 25 stycznia ubiegłego roku. Próby zakładowe rozpoczęły się natomiast 27 grudnia 2018 roku na lotnisku Uljanowsk Wostocznyj. Wcześniej zakończono próby naziemne samolotu a także zorganizowano pokaz maszyny dla przedstawicieli Sił Powietrzno-Kosmicznych FR.
Czytaj też: Seryjny Ił-76MD-90A wzniósł się w powietrze
Jak powiedział Władimir Irinarkhow, pilot doświadczalny Iljuszyna lot odbył się płynnie i bez żadnych zastrzeżeń. Ił-78M-90A ma być w opinii jego pilota łatwy w obsłudze i dobrze wykonany. Dalsze próby zakładowe samolotu będą prowadzone nie tylko w Uljanowsku ale także na lotnisku Żukowskij pod Moskwą, następnie samolot przejdzie testy państwowe.
Powietrzny zbiornikowiec Ił-78M-90A powstał na bazie transportowego Iła-76MD-90A. Napędzają go cztery nowe silniki PS-90A-76 i jest to najważniejsza zmiana w stosunku do poprzedniej generacji Iłów-78. Zmieniono także wyposażenie nawigacyjne, awionikę i systemy łączności, dostosowując je do wymagań współczesnego lotnictwa wojskowego. Samolot oprócz pełnienia zadania podstawowego czyli funkcji powietrznego zbiornikowca, można także łatwo przystosować dzięki możliwości szybkiego demontażu wewnętrznych zbiorników paliwa do roli maszyny transportowej lub gaśniczej.
Czytaj też: Rosja: AWACS nowej generacji w powietrzu
Ił-78M-90A ma maksymalną masę startową 210 t, osiąga prędkość maksymalną 830 km/h, jego prędkość przelotowa to 750 km/h, zasięg operacyjny wynosi ok. 4000 km, natomiast pułap operacyjny przekracza 11000 m. Maszyny mają wejść do służby ok. 2021 roku, zapotrzebowanie Sił Powietrzno-Kosmicznych FR jest szacowane na co najmniej 20 egzemplarzy.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]