Reklama
  • Wiadomości

Rosja: AWACS nowej generacji w powietrzu

W Rosji oblatano samolot wczesnego ostrzegania i kontroli (AWACS) typu A-100. Maszyna powstała w zakładach Berijewa wchodzących w skład koncernu United Aircraft Corporation, a bazą do jej budowy był transportowiec Ił-76MD-90A. A-100 będą zastępować w rosyjskich siłach powietrznych samoloty A-50 (kod NATO: Mainstay). 

  • photo
    Fot. United Aircraft Corporation via Twitter
  • Fot. United Aircraft Corporation via Twitter
    Fot. United Aircraft Corporation via Twitter

O pierwszym starcie nowego samolotu AWACS typu Berijew A-100 z lotniska w Taganrogu poinformował koncern United Aircraft Corporation. Inauguracyjny lot podczas, którego sprawdzono właściwości aerodynamiczne samolotu oraz działanie części jego awioniki przebiegł bez zakłóceń.

Konwersja do nowej roli maszyny transportowej Ił-76MD-90A trwała dwa lata, od listopada 2014 roku. Część wyposażenia maszyny testowano wcześniej z wykorzystaniem eksperymentalnego samolotu A-100ŁŁ.

Nowa maszyna wprawdzie z zewnątrz podobna do używanych przez rosyjskiej siły powietrzne od lat 80. XX wieku A-50 będzie bazować na unowocześnionym płatowcu Ił-76MD-90A (Ił-476) wyposażonym w silniki PS-90A-76, o ok. 15% mocniejsze od używanych w starszych wersjach Iłów-76. Awionika ma być natomiast podobna do tej stosowanej w zmodernizowanym A-50U

A-100
Fot. United Aircraft Corporation via Twitter

Całkowitą nowością w A-100 ma być stacja radiolokacyjna wykorzystująca aktywną antenę ścianową AESA Premier typ 476 produkowaną przez korporację Wega z elektronicznym kształtowaniem i sterowaniem wiązką. Jeden obrót anteny będzie trwać tylko 5 sekund, co umożliwi namierzanie szybko poruszających się celów. Teoretycznie ma mieć ona możliwość wykrywania zarówno celów powietrznych, jak i naziemnych. Samolot ma naprowadzać myśliwce (do 30 samolotów) i bombowce na wszystkie rodzaje celów zarówno powietrznych, jak i lądowych czy morskich.  Zasięg radaru Vega Premier 476 jest szacowany przez Rosjan na 650 km dla dużych celów i 215 km dla małych. 

Rosyjskie Siły Powietrzne posiadają w służbie ok. 20 samolotów A-50M/U. Proces ich zastępowania przez niesprecyzowaną jeszcze liczbę A-100 ma się rozpocząć w 2020 roku.

Czytaj też: Prezentacja pierwszego bombowca Tu-160M2. Rosja dwie generacje za USA [KOMENTARZ] 

 

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama