Reklama

Siły zbrojne

Rheinmetall dostarczy dla Bundeswehry tysiące ciężarówek

Fot. Rheinmetall
Fot. Rheinmetall

Koncern Rheinmetall podpisał umowę z niemieckim Federalnym Urządęm ds. Wyposażenia, Technologii Informacyjnych i Wsparcia Technicznego Bundeswehry (BAAINBw) na dostawę czterech tysięcy samochodów ciężarowych wysokiej mobilności Rheinmetall MAN Military Vehicles (RMMV). Łączna wartość kontraktu szacowana jest na 2 mld Euro.

O podpisaniu kontraktu poinformował 18 czerwca 2020 roku Rheinmetall Defence. Według oficjalnego komunikatu umowa przewiduje dostawę, w latach 2021-2027, łącznie 4 tys. ciężarówek wysokiej mobilności RMMV HX 2, zarówno w wersji opancerzonej jak i nieopancerzonej. Dostawy sprzętu mają odbywać się w kilku transzach. Łączną wartość kontraktu oszacowano na 2 mld euro. 

Pierwsza transza nowych pojazdów RMMV HX 2 ma trafić do Bundeswehry już na początku przyszłego roku. Na początek Rheinmetall dostarczy 540 pojazdów, z czego 230 będzie posiadało opancerzoną kabinę kierowcy.  Szacuje się, że wartość pierwszej transzy wynosi ok. 348 mln euro. 

Wymiana przez Bundeswehrę użytkowanych do tej pory ciężarówek z rodziny MAN KAT1 związana jest z przygotowywaniem się przez Niemcy do objęcia dowództwa nad siłami natychmiastowego reagowania NATO (Very High Readiness Joint Task Force - VJTF). Dowództwo oraz ramowe siły szpicy NATO ulegają zmianie co roku. Obecnie na czele dyżuru stoją Polacy, natomiast Niemcy wiodącą rolę przejmą od 1 stycznia 2023 roku. Zgodnie z założeniem pododdziały VJTF mają być zdolne do działania w ciągu 48-72 godzin od zaistnienia zagrożenia oraz być zdolne do szybkiego przerzutu w promieniu do 8 tys. km od Brukseli. Siły VJTF muszą również posiadać zdolności do prowadzenia samodzielnych działań w terenie przez 30 dni, aż do czasu wysłania większych sił NATO. W związku z tym wymiana parku samochodów ciężarowych ma pomóc niemieckiej armii w zwiększeniu mobilności i zdolności przerzutu jednostek, w tym sił pancernych. 

Rodzina pojazdów HX2 składa się z ciężarówek różnej wielkości (wersja 4x4, 6x6, 8x8 oraz 10x10), przystosowanych do pełnienia rozmaitych funkcji - od ciężkich pojazdów transportowych i ewakuacyjnych, poprzez cysterny i nośniki rozmaitych systemów wyposażenia, w tym wyrzutni rakiet. Samochody powszechnie chwalone są za duże możliwości transportowe oraz mobilność. Prawdopodobnie, w ramach nowej umowy, niemieckie wojska logistyczne otrzymają pojazdy w układzie 8x8. 

Warto zaznaczyć, iż samochody RMMV dostarczane są dla niemieckiej armii już od 2017 roku, kiedy Rheinmetall podpisał podobną 7-letnią umowę ramową. Do dzisiaj przekazano już 1250 z 2271 zmówionych wówczas pojazdów. Ciężarówki RMMV oprócz armii niemieckiej są w eksploatacji również w siłach zbrojnych Wielkiej Brytanii, Australii, Nowej Zelandii i Dania, a Norwegia i Szwecja oczekują na pierwsze dostawy.

Reklama

Rok dronów, po co Apache, Ukraina i Syria - Defence24Week 104

Komentarze (11)

  1. devlin0

    A u nas pare sztuk tu...kilka tam...na defilade w sam raz ...a co na codzien w armii?stare 660?

    1. mick8791

      Akurat ciężarówki kupujemy w dużych ilościach więc niemarudź.

    2. alkaprim

      mick8791-dużych ilościach? A to ciekawe...To ile jest potrzebnych cięzarówek w WP a ile zamówiono?

    3. mick8791

      A co ja jestem Twoim asystentem żeby uzupełniać braki w wiedzy? Chcesz wiedzieć ile ciężarówek jest zamawianych to sobie sprawdź. Podpowiedź - oprócz większej liczby osi skup się w głównej mierze na zamówieniach Bartków. Dość powiedzieć, że produkcja w Jelczu idzie w trybie ciągłym.

  2. Syplog

    Dostali grant za opoznienie naszego leo2pl

    1. mick8791

      Leo pajacu sami sobie opóźniliśmy! Poza tym po co mieliby opóźniać skoro to dla nich biznes?

    2. Jar

      Nie wiesz, nie pisz.

  3. droma

    bedzie czym gonic azjatyckiego bandyte ,rosje -kaput ...

    1. W 41 też byś to pisał

    2. Kazik :)

      To wstąp do WOT i poganiaj...........

  4. Africa Corps

    Powolutku i konsekwentnie przesiadamy się na klasyka motoryzacji Strategia to dowieźć wojsko na pasy taktyczne ODRY I ŁABY

    1. Kazik :)

      A w Polsce to pieszy WOT na wschód od Wisły i WP do wybitki na zachód od Wisły. Tylko kto wygra czy ten/żołnierz dowieziony z amunicją, uzbrojony po zęby, okopany i w tyle posiadający do szybkiego przerzuty ciężarówkę czy ten z kapcia i ze szpejem na grabie??? Prawie jak Ż......... (a swoją drogą Ż to Austro-Węgry)....... prawie robi dużą różnicę!!!!!

  5. mick8791

    Jeżeli chcesz porównywać konstrukcje na podstawie zdjęć to gratuluję pomysłowości... Tym bardziej, że w swoim pierwotnym poście pisałeś jednak o czymś innym, a teraz po prostu próbujesz leczyć syfa pudrem!

  6. Wygląd ciężarówki Jelcz nie jest bez znaczenia. Wojsko sobie takie życzy

  7. Kozik

    Czemu nie możemy kupić licencji skoro są takie dobre

    1. mick8791

      Bo produkujemy własne.

  8. dasdsads

    Ciekawe co zrobią ze starym sprzętem?

    1. Marek

      Tym razem przynajmniej u nas nikt nie weźmie za jednego euro.

    2. Gort

      Gdyby nie te czołgi i sprzęt za jeden euro, to nie byłoby myśliwców, i całej brygady pancernej. Nikt nie broni by wziąć używać i jednocześnie kupić inne nowsze.

    3. rmarcin555

      @Marek. Ach Ci podstępni Niemcy. Sprzedali za euro, a nie chcieli za euro zupgradować. No panie kto to widział. Masz mentalność "dej na horom curkę". Wszystkie nasze leo mogły dawno być w wersji a7. No ale kompleksy i lokalne interesy wzięły górę. Więc mamy Leo 4PL "Bieda". Z opóźnieniem, jak zwykle. Ale nie oddaliśmy ani guzika. Jak zwykle.

  9. easyrider

    Wygrali przetarg? Nikt nie unieważnił? Nie oprotestował? Co na to niemiecka opozycja?

  10. mar

    Tak powinna być zbudowana ciężarówka z sukcesem exportowym. Niemcy są nie do pobicia unimog, mercedes g . Ciągniki Man to jest krengoslup armii. A nie Nissan, Jelcz/Iveco i teraz jakieś składaki toyota bzdury zakupowe jakiś fanatyków azjatyckiej motoryzacji zatrudnionych w inspektoracie uzbrojenia. Man bije ciągnikami siodłowymi wszystkich producentów jedyny przeciwnik dla nich to czeska Tatra. Jak by się robiło przetargi kto się lepiej sprawi na testach wyszło by jaki szajs to navara i te Areo na bazie landcrusera oraz iveco bez opancerzonych kabin.

    1. 7plmb

      Oczywiście wiesz ile kosztuje MAN a ile JELCZ ??..

    2. Germanofil

      Z artykulu wychodzi 500.000 € za jednego MANa

    3. Podatnik

      Tyle samo?

  11. Sdr

    No i jak to porównać z naszym Mustangiem ?

Reklama