Technologie
Remont silników Su-22 za 8,6 mln zł
Kontrakt dotyczący naprawy głównej silników lotniczych AŁ-21F3 napędzających samoloty Su-22 zrealizują Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 S.A z Bydgoszczy, poprzez włączone do spółki od grudnia 2019 roku Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 4 w Warszawie. Umowa w tej kwestii o wartości 8,58 mln zł została zawarta przez 3 Regionalną Bazę Logistyczną, Wydział Techniki Lotniczej w trybie negocjacji z jednym oferentem.
"Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 S.A. są jedynym właścicielem (na zasadach praw wyłącznych) dokumentacji technicznej i posiadającym prawo wyłączności do remontu silników AŁ-21F3 zgodnie z ,,Warunkami technicznymi na remont główny silników AŁ-21F3 serii III i wyższych o numerze fabrycznym z indeksem „540” w Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 4 S.A.”, zatwierdzonej przez Głównego Inżyniera Wojsk Lotniczych w dn. 19.11.2010, na podstawie której decyzją Koordynatora zadania w/w sprzęt winien zostać naprawiony" - czytamy w uzasadnieniu zastosowania procedury pomijającej postępowanie konkurencyjne.
AŁ-21F3 to jednoprzepływowe silniki odrzutowe z dopalaczem, o ciągu maksymalnym 109,8 kN. Stanowią one napęd samolotów Su-22, których 18 egzemplarzy Siły Powietrzne planują eksploatować do wyczerpania resursów, które przedłużono na mocy decyzji z 2014 roku o 10 lat. Samoloty Su-22 posiadają znikomą wartość bojową, ale są intensywnie wykorzystywane np. w szkoleniu JTAC czy operatorów stacji radiolokacyjnych. Eksploatacja tych maszyn jest kosztowna, ale zapewnia również możliwość realizacji nalotu, wymaganego dla utrzymania odpowiednich uprawnień przez pilotów polskich sił powietrznych.
Czytaj też: Remont silników Su-22 w WZL-4
Realizowane regularnie, co roku remonty główne silników AŁ-21F3 są następstwem decyzji z 2014 roku o wydłużeniu eksploatacji maszyn Su-22. Nie zmienia się również tryb zawierania stosownych umów, z tym wyjątkiem, że od 2020 roku nominalnie podmiotem, z którym zawierana jest umowa stały się Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 S.A. Włączono do nich bowiem Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 4 S.A. posiadające stosowne uprawnienia i oprzyrządowanie. Wartość kontraktu po zakończeniu negocjacji to 8 580 000 PLN bez VAT. Warto zauważyć, że wartość umów dotyczących remontów silników AŁ-21F3 w ostatnich latach regularnie maleje. W 2019 roku opiewała ona na ponad 21 mln złotych, rok później było to 11,9 mln zł a obecnie niespełna 8,6 mln. Najprawdopodobniej wynika to z kurczącej się ilości eksploatowanych egzemplarzy Su-22 zdatnych do lotu.