Reklama
  • Wiadomości

Zielone światło dla budowy koreańskiego myśliwca nowej generacji

Projekt południowokoreańskiego trudnowykrywalnego samolotu KF-X pomyślnie przeszedł fazę krytycznej oceny. Oznacza to zgodę dla kontynuowania prac nad konstrukcją, co ma doprowadzić do budowy prototypu w 2021 r. i dostaw pierwszych egzemplarzy seryjnych w 2026 r. - poinformowała firma Korean Aerospace Industries. Jest to największy program w historii południowokoreańskiego przemysłu obronnego.

Model samolotu KF-X wykorzystywany do badań tunelowych. Fot. KAI
Model samolotu KF-X wykorzystywany do badań tunelowych. Fot. KAI

Projekt samolotu KF-X (Korean Fighter Experimental) rozpoczęto 18 lat temu, dotychczasowe koszty szacowane są na 7 mld USD. Do momentu rozpoczęcia produkcji maszyn seryjnych koszta programu wzrosną o kolejne 8 mld USD.

W minionym tygodniu koreańska rządowa Agencja ds. Zakupów Obronnych, po trwającym trzy dni omówieniu obecnego etapu programu, wydała pozytywną opinię, pozwalającą na rozpoczęcie prac nad prototypem i przygotowań do produkcji seryjnej. Budowa prototypu rozpocznie się jeszcze w tym miesiącu.

Kierownik projektu ocenia, że obecnie gotowe jest blisko 80% szczegółowej dokumentacji technicznej, niezbędnej do zakończenia prac projektowych, w tym praktycznie wszystkie plany elementów uznanych za kluczowe dla powodzenia programu.

Koordynatorem prac w ramach programu była firma KAI wraz z Agencją ds. Zakupów Obronnych, jednak ze względu na wielkość projektu i jego skomplikowanie, udział w nich wzięło ogółem ok. 225 innych firm koreańskich, w tym wszystkie liczące się podmioty sektora obronnego. Program rozwijano przy współpracy dwóch firm zagranicznych - Indonesian Aerospace i Lockheed Martin. Ten ostatni dostarczył know-how i kilka elementów technologii niezbędnych do opracowania maszyny.

Wśród przekazywanych rozwiązań technicznych i technologii produkcji pierwotnie miał znaleźć się radar AESA wykorzystywany w F-35. Był to jeden z warunków nabycia tych maszyn produkcji Lockheed Martin przez Koreę Południową. Jak pisze Korea Times, rząd USA zablokował jednak przekazanie tego elementu, w związku z tym KF-X zostanie wyposażony w radar AESA w całości skonstruowany i wybudowany w Korei. Zgodnie z oficjalnymi informacjami, obecnie program budowy radaru dla KF-X jest już "bardzo zaawansowany", a sam radar jest gotowy w ponad 85%. W przyszłym roku mają rozpocząć się jego próby praktyczne.

Samolot KF-X będzie dwusilnikową maszyną o cechach trudnowykrywalności dla radarów, klasyfikowaną jako maszyna generacji 4,5. W zamierzeniach twórców samolot, dzięki pracom rozwojowym i modernizacji po wprowadzeniu do służby, ma uzyskać możliwości stawiające go na równi z maszynami 5. generacji. Producent nie podaje szczegółowych danych technicznych ani rozwiązań użytych do uzyskania efektu trudnowykrywalności. Wiadomo jedynie, że pole radarowego przekroju poprzecznego ma wynosić "około 0,5 metra kwadratowego".

Samolot budowany jest nie tylko w celu wyposażenia sił powietrznych Korei Południowej, ale i z myślą o eksporcie.

Prototyp samolotu ma powstać do kwietnia 2021 r., natomiast pierwsza seria ośmiu maszyn ma trafić na wyposażenie południowokoreańskich sił powietrznych do 2026 r. Eksperci zwracają jednak uwagę, że czteroletni okres prób maszyn prototypowych to założenie niezwykle ambitne, biorąc pod uwagę, że podobne badania samolotów konstruowanych na Zachodzie trwają zwykle od pięciu do ośmiu lat.

Zobacz również

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama