Przemysł Zbrojeniowy

WZL nr 1 zadba o TS-11 Iskra

TS-11 "Iskra MR" w malowaniu zespołu akrobacyjnego "Biało-Czerwone Iskry". Fot. Bartłomiej Mostek (domena publiczna)
TS-11 "Iskra MR" w malowaniu zespołu akrobacyjnego "Biało-Czerwone Iskry". Fot. Bartłomiej Mostek (domena publiczna)

Wydział Techniki Lotniczej 3. Regionalnej Bazy Logistycznej z Kutna zapowiedział zamówienie usługi w zakresie napraw i konserwacji samolotów szkolno-bojowych TS-11 Iskra.

Wojsko zamierza przeznaczyć na inwestycję w Iskry z ostatnich — XIX i XX — serii produkcyjnych 14,63 mln PLN. Prace mają zostać przeprowadzone na terenie 41. Bazy Lotnictwa Szkolnego. Zamówienie ma zostać złożone po przeprowadzeniu procedury negocjacyjnej z jedynym branym pod uwagę wykonawcą – Wojskowymi Zakładami Lotniczymi nr 1 S.A. Oddział Dęblin. Tylko ten podmiot dysponuje bowiem prawami, a także wiedzą, doświadczeniem i przeszkolonym personelem, aby zapewnić „bezpieczeństwo lotów oraz utrzymanie ciągłej eksploatacji SP dla Sił Zbrojnych RP”.

Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 S.A. Oddział Dęblin jest też jedynym właścicielem (na zasadach praw wyłącznych) dokumentacji technicznej i remontowej. Ogłoszenie nie precyzuje, na ilu statkach powietrznych mają zostać przeprowadzone prace, ale w eksploatacji pozostaje jeszcze 36 samolotów tego typu. 35 z nich to maszyny pochodzące z XIX (20 egzemplarzy, rok produkcji 1983-85) i XX (15 egzemplarzy, wyprodukowane w 1987 roku) serii produkcyjnych.

Komentarze (21)

  1. ito

    Iskry mają pół wieku. to już zabytek. Zabytek polskiej myśli technicznej. A przy okazji wspaniały samolot. Naprawdę lepiej pompować pieniądze w ich utrzymanie (jako akrobacyjnych, reprezentacyjnych, pokazowych- cokolwiek) niż w kretyńskie komisje.

    1. Blasius ®

      Wiedza redaktora jest porażająca a może przerażająca bardziej... TS-ów pozostało nawet nie 10 lotnych w siłach powietrznych i to wyłącznie z XX serii!!! Być może są na stanie bo nie zostały skasowane ale już nie używa się ich do szkolenia. Została jedna "szara" n/b 2001 a reszta to zespołowe "Biało-Czerwone Iskry" (1-2011, 2-2008, 3-2009, 6-2006, 7-2007, 8-2004, 9-2009, 10-2013; 4 została skasowana bo była z XVII serii... zresztą trudno mówić o zespole akrobacyjnym po odejściu ostatnio 3 pilotów do rezerwy. Będzie to raczej zespół do położenia flagi na różnych uroczystościach... XIX-tki skasowano 2 lata temu, z XX serii 2002 rozbił się w 1995 roku, 2010, 2014 i ostatnia wyprodukowana 2015 zostały sprzedane do Indii pod koniec lat 90-tuch XX wieku. Ostatnio zeszły 2003, 2005 i 2012 z maszyn stricte szkolnych... Kończy się epoka, ale trzeba pochylić głowę przed kartą zapisaną w polskim lotnictwie przez pierwszy polski samolot odrzutowy!!! I pozwolić tej damie jak mówią piloci, kochanej przez nich "Iskierce" odejść godnie i z honorem!

  2. adam

    Wygoogluj sobie człowieku jak wyglądają biało czerwone iskry i skończ się ośmieszać wreszcie.

  3. Użytkownik

    Pidziu udowadniał ci że Iskra na zdjeciu nie jest samolotem Biało-Czerwonych Iskier tylko samolotem z 7 PLSMW, w malowaniu specjalnym opisanym w cytacie Iskra ta wystepowała tylko przez jakiś czas, ale zdjęcia dostepne są w sieci(podłem poniżej gdzie) natomiast na zdjęciu jest ta Iskra w malowaniu późniejszym i w jakim latały Iskry R Nowax i nie tylko. Nie jest to malowanie zespołu Biało-Czerwonych Iskier i nie jest to Iskra MR tylko R."Od początku istnienia piloci zespołu latają na samolotach TS-11 "Iskra", które w roku 1991 na jego potrzeby zostały zmodernizowane, doposażone w światowej klasy system radiowo-nawigacyjny i pomalowane w narodowe barwy według projektu ppłk. pil. Ireneusza FIBINGERA." Widzisz na zdjęciu jakiś kolor czerowny albo biały? Taka jest dyskusja z namadzrejszym w okolicy Davienem, nigdy nie przyzna że nie ma racji. On zawsze ma rację, jego racja jest najracniejsza. Ta dyskusja pokazuje wyraźnie poziom Daviena.

  4. -CB-

    To są informacje z zeszłego "sezonu" pokazowego. W tym roku już nie będą latać na tylu samolotach, a część z tych pilotów ze strony (nota bene strony Fan Klubu) odeszła już na emerytury... A co do malowania, to na zdjęciu jest jak najbardziej kamuflaż morski, a Iskra jest w wersji R Novax.

  5. Davien

    Panie CB więc wg pana Biało-czerwone Iskry nie wiedza ilu maja pilotów? Bo to informacja z ich oficjalnej strony. A co do autora ar tykułu to niby gdzie pisałem ze jest on autorem zdjęcia, mógłbys to zacytować. natomiast co do malowania to istotnie nei ejst to standardowe malowanie zespołu ale tez nie to jakie podawał Pidziu wzoując sie na modelu do sklejania.

  6. -CB-

    Davien, tak się akurat składa, że w 41. BLSz byłem nie dalej jak wczoraj. Ale rybka mnie czy przyjmiesz do wiadomości to co napisałem czy nie. Może jednak napiszesz coś w temacie tych malowań i typów Iskier? Bo dziwnym trafem to pominąłeś... No i nie wiem czy zdążyłeś w końcu zauważyć, że autor artykułu nie jest autorem zdjęcia, tylko pochodzi ono z domeny publicznej...

  7. Melon

    Jak mawiali ludzie przed wojna: "NASZE ORLY TO I NA DRZWIACH OD STODOLY..." Moze byloby bezpieczniej niz na tych starych zdezelowanych odkurzaczach. Aspiracje mamy wielkie F-35 a pilotow szkolic bedziemy na latawcach.

  8. Gucio77

    Trzeba przyznać że jest to tanio jak za 36 samolotów. Piloci MiG-29 nie mają na czym latać więc Iskra znów będzie ratować sytuację. M346 to samolot eksperymentalny drogi w szkoleniu i bez uzbrojenia czyli goło i wesoło. Za tą kwotę kupiłbym 24 L-39NG myślę że wynegocjowalibyśmy transfer technologii i uprawnienia remontowe. A tak jest drogo i nieefektywnie.

    1. -CB-

      A kto Ci powiedział, że to za 36 samolotów? Szybciej za 6... A ten cały fragment o Masterach, to lepiej pominąć milczeniem...

  9. Artur 007

    Rozumiem że to jest umowa na utylizacje odpadów niebezpiecznych? Wszystkie na a przemiał i dwa do muzeów techniki.

    1. LWP

      Lepiej do muzeum, bo będą z tego korzyści, a na przemiał to może iść puszka po konserwie, tak myślę, pozdro

  10. BUBA

    Czy te Iskry beda sprzedawane dla lotnictwa cywilnego - prywatnego ?

    1. w

      w USA lataja

    2. Użytkownik

      Jest i w Polsce .

  11. KL

    Ten samolot na zdjęciu jest w malowaniu Lotnictwa Marynarki Wojennej zamalowane zostały oznaczenia które miał jak latał w Siemirowicach. Były lotnik morski

    1. Davien

      Maszyna na zdjeciu to samolot zespołu akrobacyjnego a nie marynarki.

    2. Użytkownik

      Widziałeś kiedyś przelot Biało-Czerwonych Iskier?

    3. Pidziu Bidziu

      "Jednym z przykładów nietypowego ubarwienia polskich Iskier jest samolot o numerze taktycznym 1919 z 7 pułkulotnictwa specjalnego MW, który został pomalowany w sposób następujący : powierzchnie górne i boczneotrzymały barwę niebieską, dolne barwę szarą morską." Tak sie sprawy mają znafco i krynico wszelkiej mądrości.

  12. Iskra szkolno bojowa tymczasem Bieliki (Mastery jedynie szkolne)

    Inskara szkolno bojowa a nowe Bieliki (Mastery tylko szkolne) - widocznie kiedyś lata temu bardziej racjonalnie podchodzono do tematyki samolotów szkolnych które w przypadku godziny "W" były już maszynami bojowymi nie szkolnymi dziś myslenie się zmieniło czy na lepsze ? W przypadku wycofywania Mig-ów i Su nie powinniśmy tracić na liczebności kosztem nowoczesności 32 F-35 --- powinniśmy dokupić Masterów w wersji FA małych myśliwców biorąc pod uwagę że adepci lotnictwa mają już na początku swej przygody w lotnictwem wojskowym kontakt z tą maszyną powinno to procentowac w wykonywaniu zadań bojowych na Masterach w wersji FA

    1. dfvxcvcv

      Popieram, lepszy szkolno-bojowy, niż tylko szkolny. Mastery idealnie się nadają do wspierania WOTu, a w niektórych wypadkach nawet wojsk operacyjnych.

  13. Antex

    A pomyśleć że po TS-11 Iskra mógł być TS-16 Grot. Dziś bylibyśmy w zupełnie innym miejscu. To wtedy - za Gomułki zamordowano nadzieję na przyszłość polskiego przemysłu lotniczego.

    1. w

      nastepcy byli jeszcze lepsi. Ale kudy im do obecnych

    2. Davien

      Nic nie zamordowano bo Grot zwyczajnie poległ przez brak funduszy ponieważ wszystko chcieli zbudowac sami a to było zwyczajnie za drogo dla PRL-u( suma dwa razy przekraczała mozliwości)

    3. ech...

      Akurat nie za Gomułki ale rozumiem że kłaniasz się obecnej politycznej narracji.

  14. asd

    Łezka w oku się kręci jak człowiek pomyśli, że jeszcze 25 lat temu projektowaliśmy i produkowaliśmy śmigłowce i samoloty...Jakie by one nie były. A dziś? No półfabrykaty i opakowania to max na co stać nasz przemysł.

    1. AZIA

      Był projekt Grot 2 ale nasi rządzący nie wyrazili nim zbytniego zainteresowania. Mam nadzieje ze uda się zbudować choć prototyp.

  15. michalspajder

    Przerobic na bezzalogowce razem z Su22 i bedzie tania wersja Harpiego Szpona.

    1. -CB-

      A tania to niby pod jakim względem? Bezzałogowce to niby nie muszą być sprawne? Eksploatacja tych Su i Iskier kosztowałaby praktycznie tyle samo, a dodatkowo jeszcze trzeba by ponieść olbrzymie koszty opracowania i utrzymywania całego systemu.

  16. block

    Matko jedyna. W czasach kryzysu lat osiemdziesiątych, kiedy nic nie było, w naszym kraju, produkowano 20 szt. samolotów rocznie. Szok, niedowierzanie... Dziś składamy kilka sztuk śmigłowca z podesłanych części.

  17. JASIO rzekł mądrze...

    zrobić TS-11 Iskra opcja Fantom ..tj pomalować carbonem wstawić kokpit z Master/Bielików wyposażyć w lekkie 40 kg bomby szybujące i będziemy mieli czarne iskry w wykonaniu stealth novum tzw BLACK SPARK

  18. Hehe

    Biało Czerwone Iskry w bojowym kamuflażu.

  19. don

    chciałbym je jeszcze zobaczyć w powietrzu..

  20. AZIA

    Dziwie się ze nie produkujemy swojego samolotu szkolno bojowego.

  21. Gość

    To nie jest Iskra w malowaniu zespołu Biało-Czerwone Iskry