Amerykański samolot 5. generacji F-35A Lightning II rozbił się podczas nocnego lądowania w bazie lotniczej Eglin na Florydzie. Niespełna tydzień temu w pobliżu tej samej bazy na ziemię runął samolot F-22A Raptor. W obu przypadkach piloci zdążyli się katapultować.
Jak podały służby prasowe Eglin AFB, wypadek myśliwca F-35A należącego do 58. Eskadry Myśliwskiej US Air Force miał miejsce 19 maja 2020 o godzinie 21:30 czasu lokalnego. Samolot uległ wypadkowi podczas lądowania po nocnym locie treningowym. Pilot zdoła się katapultować i został przewieziony do 96th Medical Group Hospital w bazie Eglin. Jego zdrowiu nic nie zagraża, ale personalia tego oficera nie zostały podane do publicznej wiadomości. Jak informują służby prasowe, w zdarzeniu nie było żadnych zniszczeń, poza uszkodzeniem samej maszyny. Okoliczności i przyczyny zdarzenia są obecnie badane.
NEWS RELEASE: An F-35A Lightning II assigned to the 58th Fighter Sq crashed upon landing around 9:30 p.m. today @TeamEglin. The pilot successfully ejected and was transported to the 96th Medical Group for evaluation and monitoring. The pilot is in stable condition. Cont.
— Eglin Air Force Base (@TeamEglin) May 20, 2020
Na obecną chwilę brak jest informacji o stanie F-35A który uległ wypadkowi. Jeśli maszyna została zniszczona, to będzie to trzeci w historii F-35 spisany na straty w wyniku wypadku. Pierwszy był F-35B należący do US Marines, który rozbił się w wyniku awarii układu paliwowego 28 września 2018 roku. Pilot zdołał się katapultować. Mniej szczęścia miał pilot japońskiego F-35A, który runął do morza 9 kwietnia ubiegłego roku. Zwłoki pilota odnaleziono dopiero po dwóch miesiącach poszukiwań.
Czytaj też: Izrael redukuje F-16, aby przyjąć F-35
Warto też wspomnieć, że zaledwie kilka dni przed wypadkiem F-35 w rejonie bazy Eglin rozbił się F-22A Raptor, drugi z amerykańskich myśliwców 5. generacji. Pilot zdołał się katapultować, natomiast maszyna uderzyła w ziemię około 20 km od lotniska. Obecnie Baza Lotnicza Eglin to miejsce bardzo „tłoczne”, w którym znajduje się zarówno główna baza szkoleniowa w programie F-35 jak też przebazowane ze zniszczonej przez huragan bazy Tyndall myśliwce F-22. Nie należy też zapominać iż znajduje się tutaj główny ośrodek badań uzbrojenia US Air Force ze względu na pobliski poligon lotniczy.
Davien udowodnij że to nie F-35 a tak w ogóle to była wersja pionowego startu i on wylądował....
Uwaga ruski troll, nie karmić.
Sabotaż na 100% w tylu zakładach co są składane to w jednym chiński wyznawca a w drugim allahowy.
Widocznie te cudne systemy nie zadziałały;-)
Hamerykanski złom spadywuje jak ulegalki... Za drogie to i niedopracowane. Za miedzą mamy dobre i tanie Grippeny.
A to nie Wenezuela zestrzeliła chińskim radarem kwantowym nad Rosją?
Z bocianem się zderzył...jak zawsze.......................................................................................... .......................................................................................................................................................
Ciekawe co było przyczyną ??Wątpię żeby prawdę ujawnili, może tak jak w nowoczesnym aucie czujnik od czujnika od czujnika zawiódł i laweta w tym przypadku oczywiście laweta nie pomoże.
Zderzenia z ptakiem
Utrata orientacji przestrzennej pilota.
Z takimi sensorami z takimi systemami? przecież pilot F-35 ma nieziemską świadomość sytuacyjną a utracił orientacje w przestrzeni ?
ja stawiam na obsługę lotniska , dostali teraz drugi samolot do obsługi zapewne jakiś chaos z tego powodu musiał wyniknąć
Może strach przed su-24 i jego zasobnikiem chibiny?
Szacuje się że w kwietniu lub Rosji spadło o 25% w całym 2020 o 16% to najgoszy wynik od 30 lat czyli rozpadu związku radzieckiego
Jak to ma się do rozbicia F- 35 ?, ni to.przypiac ni przylatac
to jeszcze na[isz nam jaka jest ilość bezrobotnych obecnie w USA ....
Ponad 30 milionów i każdy dostaje zasiłek 1200 . 170 wynosi minimalna w Rosji.
1200 dolarów to jednorazowy zasiłek , a nie co miesięczny jak kuroniówka w Polsce , i aby dostać ten jednorazowy trzeba spełniać kilka wymagań
Nie pisz głupot że każdy dostaje zasiłek to po pierwsze a po drugie 1200 to może otrzymuje 25 procent uprawnionych. Reszta dostaje znacznie mniej.
pięknie zasiłek 1200 tyś chłopie na głowę upadł i to zdrowo ....
120 usd ale jak widze dla ciebie to suma nei do pojęcia:)
Źròdło?
Ambasada podaje 30 milionów , tvn 45 milionów , a głodujących I bez toalet 15 milionów. Nie ciekawe wieści z USA nam serwuje CNN ...ale to odrębny temat.
Nawet rosyjskie portale to podają, podobnie jest z ilością zgonów na Covid podobno zanizone 16 razy.
Eksperci szacują że w kwietniu pkb spadło od 20 do 30 % co przełoży się na ok - 16% w ciągu roku - źródeł poszukaj sobie sam, też w Rosji. Proponuję wpisać spadek pkb Rosji w kwietniu... To już koniec towarzyszu.
Strumyk, początek rzeki :)
Passa trwa.
W bazie Tyndall stacjonowały F-16 i F-22 donoszę uprzejmie.
O 21 30 wracał z nocnego lotu. Panie Redaktorze z nocnej imprezy to ja wracam o 2 00, lub nad ranem. Proszę sprawdzić kiedy w bazie Eglin zapada noc.
Noc w krajach anglosaskich to tak po 20 wieczor. Po 24 musisz powiedziec dzien dobry. Wlacz sobie radio np z UK i zobaczysz czyli uslyszysz. Co kraj to obyczaj. Wieczor to po 18 tej.a po 12 popoludnie. Miedzy 24 a 12 poranek
Bzdury w obecne dni po 21 wieczorem
Jak "lądował" bez pilota, to uszkodzenie jest 100%, czyli został zniszczony, a nie "uszkodzony".
W Rosji na wypadek helikoptera, w którym zginęła załoga określało się w prasie twardym ładowaniem więc może USA podłapało narrację.
A w Rosji właśnie su-57 odbył próby lotów w pełni autonomicznych czyli od stratu do ładowania bez udziału pilota czy operatora z zewnątrz , wprowadzono koordynaty przed lotem i samolot wystartował odbył lot i wylądował autonomicznie. Zaczeli więcej latać to i częściej będą spadać. Niech zaczną jeszcze latać w takich warunkach jak Rosjanie , w zimy, śnieżyce czy burze to dopiero zobaczycie jak będą spadać jak ulęgałki. To nie su-27 który wyląduje na starym lotnisku z płyt betonowych , uzupełni paliwo i uzbrojenie i po 30 min będzie gotowy do kolejnej misji kilkadziesiąt km od linii frontu. Efy to samoloty na pokazy i dalekie wolne loty na dużych wysokościach w celu zrzucenia paru bomb na pasterzy. Musza operować z idealnych lotnisk z idealna obsługa. I poczytajcie dlaczego Irakijczycy wola latać zabytkowymi su-25 niż f-16.
paradoksalnie zimą jest bezpieczniej latać bo jest mniej ptaków
A czasem niszczyciela imperium koło Jowisza nie oblatali ???? :)
Jakim "czasem"?
Pasy startowe z reguły są z plyt beronowych
Co to jest beron?
Moze dlatego ze amerykanskie F16 nie mialy najmniejszych problemow z operowaniem przez 10 lat z zapiaszczonych pustynnych lotnisk w Iraku.
A jankesi ogrom sprzętu do czyszczenia pasów ciągnęli z USA dla sportu?!!!!
Zapewniam cię że nie operowały z zapiaszczonych lotnisk, są zbyt delikatne. Na każdym lotnisku jest tzw V eskadra (sprzątacze pasów startowych)
Nie tylko oni. Chinczyki tez sprzataja pasy startowe. To nie sprawa narodu tylko typu samolotu. Chociaz iw Rosji sie zmienia. W Woronezu na lotnisku Baltimor buduje sie pierwsze w Rosji bo wczesniej byly tylko w Syrii schronienia dla samolotow Su 34
Zapewnism Cię że F-16 nie są delikatne.
To po co im klimatyzowane hangary?
Wolisz pracowac w zimnie i skwarze?
A ty jako obsługa nie wolał byś klimatyzowanego hangaru? Twoje zarzuty są trochę śmieszne. To że lada Niva nie ma klimy to nie znaczy że Ford Mustang też ma jej nie mieć.
Tu nie chodzi o obsługę, raczej o płatowiec.
Ok
Spoko katapulty działają Niech MONI I WZL POWIE TO NASZYM WDOWOM totalny brak honoru i odpowiedzialności
Spoko , wszedzie zdarzają się błędy a jak kobieta bierze sobie za męża pilota wojskowego to niech się najpierw zastanowi i nie ma pretensji do całego swiata ze zycie potoczyło się w pewnym momencie inaczej
To nie był błąd tylko raczej totalny brak odpowiedzialności i szczyty naszej bylejakości...
Ale Davien się nie martwi - wszak pozostałe kilkaset w dalszym ciągu lata . Tylko broń boże /amerykańki/, nie w strefie odpowiedzialności S 400. Za to Su -57 się nie rozbił i nie lata. Z poważaniem. JAW
JAw, nie dośc ze sobie trollu latają obok S-400 a te nie moze ich biedaczka w Syrii wykryc, to Su-57 rozbiło sie 100% powstałych maszyn, to dopiero rekord swiata :)
Dzięki temu rosyjscy wojskowi mogą spokojnie grać w tenisa np w czasie wolnym. Zdaje się,ze zaczyna brakować wiatraków Don Kichotowi.
Dawien jak nigdy się zgadzam Rosjanie usalają nowe standardy nie mające analogów na zachodzie.
Brawo
Fajny tytuł "Wypadek F-35 podczas nocnego lotu" :) Ciekawe jak byłaby zatytułowana wiadomość o podobnym "wypadku" SU-57 lub innego rosyjskiego samolotu?
Tu sie rozbił podcas ladowania i była to stara maszyna z 2011r, Su-57 zanurkował z 8-miu kilometrów i była to nówka swieżo po wyjsciu z zakładu. Rozbiło sie poniże 1% F-35 i 100% Su-57, coś jeszcze do dodania?
Skoro nie ma ofiar to jest to wypadek, katastrofa jest kiedy giną ludzie.
No napisz, że to Wenezuela go zestrzeliła z użyciem chińskich radarów :)
A macie jakiegos Su-57 by się mógł rozbijać bo po ostatnim ciagle jeszcze resztki zbieraja:)
Spokojnie, parę sztuk mają ,na początek wystarczy
Obecnie nie maja zadnego. Jest jedynie 12 niekompletnych prototypów T-50-1 do T-50-12 udających na róznych paradach i pokazach Su-57.
Czyli jednak mają, jak sam piszesz 12 szt (ok)
Nie panei qwert, T-50 sa niekompletnymi prototypami, cos jak X-35 czy X-22 słuzacymi do badania konkretnych systemów. Su-57 był jeden i ma obecnie status puzzli.
Czy prototyp SU 57 to jest SU 57 czy też nie?
Davien znów pójdzie na urlop żeby nie czytać komentarzy jak w przypadku katastrofy F22 .,...
Zupełnie jak w Polin. Nie potrzebna im wojna żeby samoloty spadały jak gruszki.
Jak gruszki? Trzy wypadki na 500+ latających F-35 to nie jest jakoś bardzo dużo, a statystyka wylatanych godzin pewnie byłaby bardziej budująca.
500+ to zbudowanych, a ile jest w stanie latać to inna sprawa
Jakieś 500+?? Co przy gotowosci operacyjnej rzedu 70% wcale nie dziwi:)
70%? Chyba raczysz żartować. Może w kilku eskadrach, bo w większości ledwo sięga 35 -40% a są i takie wisienki z 13%
Qwert dla F-35A wynosi ponad 75%, dla F-35B ponad 60% a dla F-35C 54%, masz coś jeszcze do dodania. Aha to gotowość operacyjna bo latac sa w stanie wszystkie.
No nie wiem,głowy bym pod to nie położył
Rosyjskie spadają częściej pomimo że dużo mniej ich lata.
Czekalem na taki "madry" komentarz fanatyka hamerykanskich militariow. Nie zawiodles chlopie. Spadaja ruskie, amerykanskie ale to ruskie zawsze jest blee.
ale ma rację. Amerykanie w miesiąc produkują tyle F 35 co Rosjanie w rok Su 57
Najpierw przeczytaj i uważnie policz ile jest tu komentarzy wesołych chłopców o f22 i f35 a ile w ich obronie. 9vzyeisvie obrona spotyka się id 4wxu z kolejnymi atakami sprytnych jak ty. Właśnie tak działa trolling. Rosja jest z was dumna...
Takie są fakty. Zderzenie jednosilnikowego F-35 z bocianem: pilot cały, samolot lata. Zderzenie dwusilnikowego Su-30 z mewą: dwa trupy, samolot zatopiony.
Zderzenie jednosilnikowego Su-22 z bocianem - samolot latał jeszcze długo do remontu. I co to dowodzi, ze jeden facet szedł ulica rozbił sobie łeb, wstał przeklął i poszedł a drugi trup na miejscu. Takie myślenie jest bez sensu. Nic nie wiesz o żadnym ze zdarzeń.
Gnomku, to chyba ten bocian uderzył w niego jak Su stał na lotnisku:)
Nie o wielki D...u, w szybkim locie na poligon, a o zdarzeniu dowiedziano się gdy kilka dni później realizowano próbę silnika. A ślady biednego boćka znaleziono dopiero przy dokładnym przeglądzie sprężarki (ale nie jak u ciebie turbiny sprężarki). Ale to było naprawdę dawno temu.
Gnomku o turbinie to piszesz tylko ty i tobie podobni piewcy Rosji a po zderzeniu z ptakiem Su-22 tak jak to opisujesz to po tym Su pozostałoby wspomnienie, Ale oczywiscie możesz to udowodnic?
Świadczy to tylko o tym , że ruska myśl techniczna jest jaki ich stare logo na fladze - sierp i młot - idealnie do nich pasuje...
Bumm.Davien wykrakał niedalej jak dwa,trzy dni temu.Pilot cały, resztę mogą tanio wyklepać nasi spece od liftingu 25 letnich golfów.
Fifik, najpierw sobie wyklepcie te puzzle co pozostały po Su-57:))
Po co klepać? za ułamek ceny F 22 zrobią sobie nowy, lepiej dopracowany
Wow a niby jakim cudem jak od 1983r Suchoj medzy sie nad V gen i nie sa w stanie zrobic nic jepszego od F-15AE:) A od F-22/35 to ich lata swietlne dziela?:)
devi, jeszcze nie zrozumiałeś że żaden F-15AE nie istnieje? Ike ci to było tłumaczone? Rok? Ale najwidoczniej dla ciebie rok tłumaczenia to za mało...
No nie wiem, sprawa dyskusyjna
Panie qwert, Su-57 nei ma radaru AESA, silniki to stare AL-41F1, awionika z Su-35, RCS na poziomie F-18E a wieksze od Gripena-E, no bez przesady, nad czym tu dyskutowac. Obecnie to taki Su-35 w pzrejsciowym kadłubie bo i to mają zmieniać( testuja na T-50-11.)
Tak, zwłaszcza lepiej dopracowany. Jak wszystko w Rosji.
No przynajmniej portal nie taił informacji jak wcześniej katastrofy Raptora przez trzy dni, pomimo że wszystkie portale o tym pisały. a tak ogólnie to sprawdza się powiedzenie że król jest nagi. Wady konstrukcyjne dają o sobie znac, dotyczą wszystkich wersji i serii produkcyjnych, niestety.
Istotnie wady konstrukcyjne w Su-57 spowodowały ze przerobił sie na puzzle co nawet sami Rosjanei przyznali:)
I bardzo dobrze, zamiast natrzaskać 500+ szt bubla ( F 35) polatają, potestują, co ma spaść to spadnie, sprawdzą dlaczego spadło, poprawią co spaprali i i ruszy produkcja dopracowanej maszyny
No popatrz z tych"bubli" spadły przez 14 lat trzy, Su-57 rozbił sie pierwszego dnia jak powstal, nawet wojsko go odebrac nie zdąrzyło:)) A co spaprali juz wiadomo, nazywa się to Fly by wire i jest standardem od dziesięcioleci, ale jak widac nei w Rosji:) A nad tym "cudownym" Su-57 pracuja od 1983r:)
Nie wiem czy tak dobrze skoro spadł pierwszy seryjny samolot a nie testowy.
Widać że za mało testowali
Taak, za mało testowali FBW?? Przeciez to ten sam płatowiec to na T-50 ale i to jak widac skopali.
Co z płatowcem jest nie w porządku? Z tego co wiem to ostatnio zawiodła elektronika
Panei qwert, padł im fly by wire i to całkowicei. Taki sam system jest na chocby T-50-9 słuzacym własnei do testowania awioniki. Tam działał a tu juz nie??
Dobre spostrzeżenia
A skąd Ty to wiesz wszystko? Ze to wady konstrukcyjne? Bo jakiś ruski troll w jakimś komentarzu napisał
A ty skąd? Z The drive ?
Taki ładny amerykański. Haaaa. Przyciąganie na nich też działa nie tylko na naszych czy ruskich.
Amerykański i się rozbił - niemożliwe, przecież tylko ruskie się rozbijają
Nie tylko, ale najczęściej.
W Polsce biadolą do dziś dnia jak się jeden Caracal rozbił i jakie to niby "nieloty", a kiedy F-35tki rozbijają się rok w rok, to wszyscy udają, że problemu nie ma. Oto Polska właśnie.
Mógłbyś rozpisać lata użytkowania i katastrofy. Bo ktoś Cię chyba mocno okłamał. A sam albo sprawdzić nie umiesz, albo nie możesz.
880 usterek a 8nne nie mają żadnych. Cuda. Cuda dla czytających sputnik...
Przecież to szmelc, 880 usterek.
Już ponad tysiąc...
juz 10 000
Dam wiecej - 100 milionow
Ale artyluł jest o F-35 wiec czemu piszesz o Su-57?:)
Zdaza sie.
+1
To był jeden z samolotów z pierwszych serii z 2011 roku. Generalnie szkolenie pilotów na F-35 jest problemem. Uzupełnienie tej straty będzie wymagało przesunięcia samolotu z jednej z jednostek liniowych. W tym roku wyprodukowanych będzie zaledwie około 120 F-35 wszystkich wersji.
W tym roku i zaledwie. Które inne państwo produkuje tyle samolotów wojskowych rocznie- każdego typu?
Panei DSA do szkolenia ma słuzyc 108 maszy pierwszych serii wiec jeszcze troche im zostało.
Ale to jest o jeden mniej, a już wcześniej były problemy z ilością zgłaszane przez 33 Skrzydło Myśliwskie, które zajmuje się szkoleniem podstawowym i ma już teraz tylko 57 samolotów.
To przeniosa jakąś inna maszynę z tych 108-miu
Ile? Amerykanie mają aktualnie 5 dywizjonów zajmujących się szkoleniem pilotów na F-35A, nawet gdyby odliczyć 308 FS, który ma skład międzynarodowy (szkoli także pilotów holenderskich i duńskich) i mniejszy etat niż pozostałe, nadal daje to 90+ maszyn.
pisze Pan o bazie Luke, a to nie 33, a 56 Fighter Wing. Tam odbywa się kolejny etap szkolenia. Szkolenia na F-35 prowadzi tam 61, 62, 63 i 308 eskadra
Mają "tylko" 57 samolotów? Biedacy.
Maja 108 ale DSA pomija jakos pozostałe 51:)
biorąc pod uwagę ilość pilotów jaką trzeba wyszkolić to tylko. Szkolenie jest dwustopniowe. II etap w bazie Luke.
Ale w bazie Luke lataja już maszyny nie z pierwszych 108-miu ale narodowe w wersjach od block 3 wzwyz.
Jak na imperium, to w sumie niewiele
Maja 108 F-35 w wersji bl 2B przeznaczonych wyłacznie do szkolenia.
Czyli ponad 20 procent produkcji nie jest samolotem bojowym i pełni rolę szkolną, bo zmiany jakich trzeba by dokonać aby stały się bojowymi są nieopłacalne lub niewykonalne?
Gnomku, po pierwsze te 108 maszyn to wszystkie F-35 jakie będą w tym standardzie do szkolenia a samo USA zamówiło ich 1440, po drugie bez problemu mozna je doprowadzic do standardu 3F/4 ale po co. Do szkolenia sa wystarczajace wiec po co marnować kasę na maszyny które nie maja wykonywac misji bojowych ale jedynie szkolić pilotów?
Zaledwie? Jaki inny samolot jest produkowany w takich ilościach
Boeing 737 max :)
W ubiegłym roku LM dostarczył 134 szt., a plan na ten rok wynosił 141. Spadek to efekt pandemii.
kolejny ???
Trzeci z ponad 500, z czego loty odbywają się z bardzo dużą intensywnością i dopiero od wersji block 4 samoloty będą użytkowane z właściwym (mniejszym) obciążeniem.
"loty odbywają się z bardzo dużą intensywnością " ta? Ciekawe jak to mozliwe jak wiekszosc to nieloty.
R-ciu ale ci mówiłem ze nie piszemy o Su-57, a ito skłamałes bo wszystkie Su-57 to neiloty:)
500 maszyn wylatało w sumie 250 tysięcy godzin więc skończ ten żałosny trolling.
I to jest duzo? takze daruj sobie czytelniczku.
Mówisz o Su-57?
A później zmniejszą szybkość do do dźwiękowej i zaczną produkować model z silnikiem bez dopalacza by zmniejszyć ślad cieplny.
Prawie tak już było - historia rozwoju B-1.
Wow to kiedy USAF i reszta panstw chca przekwqalifikowywac F-35 z mysliwca?? Bo jakbys Gnomku nie zauwazył były tylko 4 B-1A a cała reszta powstała całkowicie od podstaw wiec powodzenia w trollowaniu:)
Znów nie rozumiesz co czytasz, szkoda. Kolega @wesoły menel szydził (z takim nickiem) a ja się do tego przyłączyłem. A co do B-1 to zobacz ile lat USA nie mogło się zdecydować jak zjeść ową żabę i wisiała produkcja (tylko pamiętaj, żeby szukać w papierze, bo net może tego nie mieć pozostając przy pochwalnych penach na cześć USA).
Panei Gnom nie dość ze pan kłamie, A TU PROSZĘ DOWÓD:"A wiesz ile miało byc B-1A, a potem dlaczego tylko cześć z wyprodukowanych B-1A przystosowano do wersji B-1B" To nie ma pan zupełnie pojęcia o temacie. I to tyle trollu
Gnomku mam ci przypomniec co pisałeś? Jak to mieli przerabiac zbudowane B-1A na B-1B?? Wiec może milcz jak nei masz pojęcia o sprawie?
Pewnie ktoś laserem po oczach potraktował pilota.