Reklama
  • Wiadomości

Wojskowe mosty Cegielskiego

Spółka H.Cegielski-Poznań S.A. aktywnie uczestniczy w dwóch istotnych z punktu widzenia mobilności wojsk lądowych oraz sił sojuszniczych, postępowaniach dotyczących pozyskania różnych typów systemów umożliwiających m.in. pokonywanie przeszkód wodnych.

Fot. Maciej Szopa/Defence24
Fot. Maciej Szopa/Defence24

Daglezja-S

Pierwszym z nich jest postępowaniu na pozyskanie mobilnego mostu składanego MLC-70/110 pk Daglezja-S do pokonywania średnich przeszkód wodnych oraz terenowych. Przedmiotem zamówienia jest pozyskanie partii próbnej mostów składanych MS-40, pozwalających na pokonywanie przeszkód terenowych o szerokości 40 metrów o nośności umożliwiającej przerzut pojazdów gąsienicowych w klasie MLC 70 (czyli o masie do ok. 63,5 t) oraz kołowych w klasie MLC 110 (w tym zestawów niskopodwoziowych z przewożonym pojazdem). Mosty te pozwolą przerzut czołgów podstawowych Leopard 2PL/Leopard 2A5 czy najnowszych wersji ich zachodnich odpowiedników takich jak Challenger 2, Leopard 2A6/A7 czy M1A2B/C Abrams.

W ramach prowadzonego aktualnie przez Inspektorat Uzbrojenia MON postępowania, HCP S.A. w konsorcjum z partnerem – Grupą WB zostali zakwalifikowani do drugiego etapu. Konsorcjum, którego liderem jest Cegielski, ma duże szanse stać się wykonawcą 40-metrowego, rozkładanego, wojskowego mostu, ponieważ - jak podkreśla w komunikacie spółka - tylko oferta H.Cegielski-Poznań S.A. oraz Grupy WB przeszła pierwszy etap oceny po stronie zamawiającego.

„To dla nas bardzo dobra wiadomość. Cieszymy się, ale mamy także nadzieję, że możliwe będzie pokazanie potencjału kadry Cegielskiego w zakresie prac projektowych oraz możliwości produkcyjnych Spółki na etapie budowy mostu. Mamy odpowiednie doświadczenie, zarówno historyczne, związane z produkcją silników okrętowych, jak i z bieżącej produkcji, w ramach której produkujemy wielkogabarytowe konstrukcje stalowe takie jak m.in. dźwigi stoczniowe dostarczane klientom na całym świecie. Kompetencje naszych pracowników oraz nasz park maszynowy pozwalają zagwarantować sprawną realizację tego typu zamówień”

Rafał Kreduszyński, Prezes Zarządu H.CEGIELSKI-POZNAŃ S.A.

Prezes HCP Rafał Kreduszyński podkreśla, że spółka dysponuje doświadczeniem, wynikającym zarówno z prowadzonej w przeszłości produkcji silników okrętowych, jak i z bieżącej, w ramach której wytwarzane są wielkogabarytowe konstrukcje stalowe takie jak m.in. dźwigi stoczniowe dostarczane klientom na całym świecie. Dodaje, że kompetencje pracowników Cegielskiego oraz park maszynowy pozwalają na zagwarantowanie sprawnej realizacji zamówienia na mosty Daglezja-S.

Jeżeli kolejny etap weryfikacji oferty będzie pomyślny, zespół inżynierów z Cegielskiego będzie odpowiedzialny za dokończenie projektu technicznego prototypu mostu wraz z dokumentacją techniczną oraz jego produkcję, zgodnie z wymogami technicznymi zamawiającego. Konsorcjum zapewni także system wsparcia logistycznego w cyklu życia produktu.

Daglezja-P

Drugie dotyczy dostawy parków pontonowych mających zastąpić stare systemy PP-64 Wstęga. Jest to kolejne podejście do tego „tematu”, po anulowanym w sierpniu ubiegłego roku postępowaniu w ramach programu Daglezja-P. W obecnie prowadzonym postępowaniu zamawiający zamierza pozyskać parki pontonowe umożliwiające budowę mostów oraz promów, pozwalających na pokonanie przeszkód wodnych przez pojazdy gąsienicowe oraz pojazdy kołowe. Nośność nominalna mostu oraz promów powinna być nie mniejsza niż mostu klasy MLC 70 dla pojazdów gąsienicowych, oraz MLC 96 dla pojazdów kołowych (w tym zestawów niskopodwoziowych z czołgiem).

H.Cegielski-Poznań S.A. w konsorcjum z partnerami – Polską Grupą Zbrojeniową S.A. oraz francuską Spółką CEFA jest jednym z trzech wykonawców, którzy złożyli wniosek o przystąpienie do postępowania przetargowego prowadzonego przez IU w zakresie dostarczenia Wojsku Polskiemu mostów pontonowych Daglezja-P.

image
Rampa najazdowa i blok pontonowy systemu SRB. Fot. Mateusz Zielonka/Defence24.pl 

Konsorcjum, którego liderem jest Cegielski oferuje armii produkcję stalowych parków pontonowych SRB w Polsce. Jest to nowoczesna konstrukcja o wysokich parametrach technicznych, będąca zarówno pływającym mostem, jak i promem przeznaczonym do pokonywania przeszkód wodnych przez pojazdy o masie własnej do 85 ton.

Oferowany w Polsce most pontonowy SRB to efekt umowy licencyjnej między naszą firmą a Spółką Cegielski. Konstrukcja opracowana przez naszych inżynierów była już prezentowana w Polsce, w trakcie ostatniej edycji Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach, na wspólnym stoisku CEFA i H.CEGIELSKI-POZNAŃ S.A. Produkt spotkał się z zainteresowaniem odwiedzających targi. (...) Liczymy, że powrót do postępowania przetargowego, ogłoszony przez Inspektorat Uzbrojenia MON tym razem pozwoli nam udowodnić wszystkie przewagi konkurencyjne oferowanego rozwiązania, wśród których ważne są nie tylko aspekty technologiczne, ale przede wszystkim te związane z organizacją produkcji

Frédéric Schmidt, Prezes Zarządu CEFA SAS

Oferowane przez konsorcjum mosty pontonowe, produkowane (w przypadku wyboru oferty Cegielskiego) na francuskiej licencji w Polsce to zaawansowana technicznie konstrukcja spełniająca wymagania NATO. Poza możliwościami produkcyjnymi HCP istotne będzie także doświadczenie i wsparcie ze strony pozostałych konsorcjantów – PGZ S.A. oraz CEFA, jako dostawcy licencji. Polska produkcja to także istotny walor tej oferty w ujęciu gospodarczym. Wytwarzanie w Polsce mostów oznacza, że środki budżetowe przeznaczone na zakup mostów pozostaną w dużej części w kraju, zapewniając miejsca pracy oraz przekładając się na rozwój polskiego przemysłu. Do transportu parków pontonowych SRB wykorzystane zostaną samochody ciężarowe marki Jelcz.

Oferowane wojsku parki pontonowe SRB to modułowy system, który można rozbudowywać oraz dowolnie konfigurować. Zostały zaprojektowane tak, aby ich rozstawienie przez jednostkę inżynieryjną było możliwie najłatwiejsze.

W H.Cegielski-Poznań S.A. i Spółkach Grupy PGZ S.A.  produkowana będzie większość elementów systemu. Cegielski będzie również głównym wykonawcą systemu wsparcia logistycznego w cyklu życia parków pontonowych.

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama