Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Fot. PZL Mielec

Trzeci M28 do szkolenia skoczków Bundeswehry

Zakłady PZL-Mielec przekazały trzeci samolot M28 firmie PD Sicherheit. Maszyna będzie wykorzystywana do prowadzenia szkoleń skoczków spadochronowych Bundeswehry. 

Kontrakt na sprzedaż samolotu został podpisany w 2018 roku, jako kontynuacja współpracy zapoczątkowanej w 2017 roku dostawą 2 samolotów. Jak informują Polskie Zakłady Lotnicze termin dostawy został dotrzymany, dzięki czemu samolot w sobotę 9 lutego 2019 r., wyruszył w swoją pierwszą transatlantycką misję do Kanady. 

Podczas uroczystości przekazania, klient wyraził swoje zadowolenie z dotychczas używanych samolotów M28 - poinformowały zakłady PZL-Mielec. Oprócz szkoleń skoczków, do portfolio wykonywanych misji dołączy również transport pasażerów i cargo. 

PD Sicherheit wykorzystuje M28 do szkoleń wojskowych dla elitarnych sił Bundeswehry. Pierwsze desantowania spadochroniarzy niemieckich z M28 odbyły się w czerwcu 2017 r. 

W wersji dla klienta niemieckiego samolot został wyposażony w system ratowania skoczków (Parachute Jump Rescue System), który doskonale uzupełnia podstawową funkcjonalność samolotu M28, jaką są tylne drzwi załadunkowe. PJRS jest opatentowanym systemem firmy PD.         

Niemiecka firma jest kolejnym użytkownikiem samolotu M28. Jest on aktualnie wykorzystywany w kilkunastu krajach na świecie, w tym m.in. przez polskie Siły Powietrzne oraz Marynarkę Wojenną, a także przez Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych w wersji PZL C-145 Skytruck.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (12)

  1. Palmel

    Szkoda że nie podjęliśmy rozmów z Ukraińcami na produkcję M38 a była taka propozycja ze 3 czy 4 lata temu

  2. gondwana

    Tak apropos tych co zachwalają jak to Amerykanie Sikorski uratowali zakłady w Mielcu. Przypominam, na tych taśmach dot. Chrzanowskiego z KNF był motyw doprowadzenia firmy do wartości 1 złoty. Motyw bardzo szybko zapomniany przez media. Bo mógł uświadomić Polakom że takie rzeczy można robić, że fachowcy potrafią takie sztuczki robić. Wiele, może większość polskich państwowych przedsiębiorstw przed przejęciem przez tzw. zagranicznego inwestora było właśnie tak preparowanych. A później już tylko darcie szat nad strasznie upadłym bankrutem i wychwalanie tzw. inwestora że w akcie nadzwyczajnej łaskawości wziął zakład za jakiś nazwijmy to napiwek. A sposób takiego preparowania PZL Mielec został nawet opisany w tekście - Mielec przekręt stulecia.

  3. EUropa

    Mialo byc oczywiscie 10% (0) wszystkich T-38 Talon itd.

  4. w

    gdybysmy tyle godzin pracy włozyli w M-19 Pocono zamiast we wcisniety nam (zeby nie robic M-19) An-28 to mielibysmy dobry samolot. Chociaz M-28 tez jest niezły alem mały

  5. Ułan1981

    Szkoda, że PIS oddał w sumie za darmo Mielec. Jakby dbali o polskie zakłady by sprzedali z 70% zakładu, a resztę zostawili w państwowych rękach skoro już musieli się podlizać USA.

  6. EUropa

    Szalom; Bundeswehra cwiczy nie tylko w Kanadzie, ale ma tam baze, jak i w USA i np. na Sardynii. Ciekawostka(prawie nie znana w Polsce) jest tez to, ze Luftwaffe szkoli swoich pilotow w USA i 0 T-38 Talon i podobna ilosc samolotow smiglowych jest wlasnoscia Niemcow!

  7. Edward

    Tak sie sklada ze przy zyciu utrzymali go wlasnie Amerykanie i Sikorsky Aircraft , gdyby nie 150 milionow nowych inwestycji , remonty i przede wszystkim splata dlugow 90 milionowa PZL Mielec bylby dzis historia gdzie by myszy lataly po pustych Halach Nie inaczej bylo z PZL Rezszow i PZL Wroclaw W PZL Rezszow , byly produkowane silniki do samolotow min . dla roSSji , ktora odbierala co kwartal 50 sztuk silnikow i wg umowy miala placic regularnie Niestety po wyslaniu w trzech partiach 150 silnikow , za ktore ruskie NIE ZAPALCILI ani grosza , bo im komuna miedzy czasie padla , tak wygladal handel w ramach RWPG i rosja dzieki taki relacjom te zaklady byla bankrutami , i TYLKO na szczescie Amerykanie chcieli zaryzykowac swoje pieniadze i odbudowaly wszytkie 3 zaklady PZL i do dzis tezaklady pracuja na pelnych obrotach

  8. Mg

    Mogliby produkować wersję przedłużoną, na bazie An-38. To chyba nie byłby problem, a użyteczność dużo większa (np. jako bryza, dużo większe też pole dla eksportu)

  9. Frank

    Do malkontentów powiem tak, że to Polska produkuje M28 i S70i Black Hawk i gdyby nie PZL Mielec z Polski nie wychodziłyby żadne statki powietrzne bo PZL Świdnik sprywatyzowany za czasów PO-PSL nie produkuje juz praktycznie żadnych śmigłowców tylko komponenty. W kwestii PZL Mielec to przed prywatyzacją były 2 drogi albo sprywatyzować albo zamknąć ten kto jest z Mielca wie o czym mówię, wybrano dobrego inwestora który zadbał o to zeby nie tylko utrzymac produkcję rodzimych maszyn jak Dromader i M28 ale poszerzono portfolio o S70i i za to nalezy się inwestorowi z PZL Mielec uznanie.

  10. Szalom

    Bundeswehra ćwiczy w Kanadzie???

  11. -CB-

    A czy amerykańskie Skytrucki nie zostały już jakiś czas temu odstawione na kołki na pustynię? I coś mi świta, że całkiem niedawno chcieli je gdzieś sprzedać/podarować (kraje Bałtyckie?).

  12. Mielec

    Fajnie by było, gdyby nie fakt, że to nie my produkujemy ten samolot...

Reklama