Przemysł Zbrojeniowy
tkMS: Wielki kontrakt na niemieckie okręty podwodne
Koncern thyssenkrupp Marine Systems otrzymał oficjalne zamówienie na zbudowanie sześciu identycznych okrętów podwodnych typu 212CD dla sił morskich Norwegii i Niemiec. Umowa o wartości 5,5 miliarda euro jest największym, jednorazowym kontraktem tego rodzaju zleconym dla tkMS.
Organizacje zakupowe do spraw zamówień obronnych Niemiec (BAAINBw) i Norwegii (NDMA) podpisały umowy z koncernem thyssenkrupp Marine Systems na dostawę sześciu takich samych okrętów podwodny typu 212CD (Common Design): czterech dla norweskiej marynarki wojennej i dwóch dla niemieckiej. Ze względu na pandemię ceremonia zawarcia kontraktów odbyła się na małą skalę i wirtualnie, a klienci zostali połączeni poprzez wideokonferencję w Kilonii.
„Zamówienie 212CD to kamień milowy. Norweska i niemiecka marynarka wojenna zdobywa najnowocześniejsze okręty podwodne na świecie, międzynarodowa i przemysłowa praca zespołowa na stałe ukształtuje współpracę w sektorze morskim, a my daliśmy możliwość wykorzystania zdolności naszej firmy. Dzisiaj jest dobry dzień dla naszych pracowników i dla thyssenkrupp!”
Kontrakt o wartości 5,5 miliarda euro jest efektem kilkuletnich starań i negocjacji, które zakończyły się złożeniem przez tkMS do agencji BAAINBw i NDMA konkretnej już oferty 30 października 2018 roku. Jednak kierunkowa decyzja o realizacji niemiecko-norweskiego programu okrętów podwodnych została podjęta już na początku 2017 roku, a w czerwcu 2017 roku zostało podpisane stosowne porozumienie międzyrządowe. W międzyczasie trwały rozmowy dotyczący współpracy przemysłowej w realizacji kontraktu z podmiotami norweskimi, co jest oficjalnie podstawą projektu 212 CD. Ich finałem było podpisanie 7 lipca 2021 roku umowy kooperacyjnej z koncernem Kongsberg, który jest stałym partnerem dla thyssenkrupp Marine Systems i brał już aktywny udział w przygotowywaniu całego projektu.
„Dzięki firmie Kongsberg mamy silnego partnera, z którym będziemy wspólnie realizować wiele projektów w przyszłości. Kontrakt z Kongsbergiem to zdecydowanie największa część projektu 212CD – znak, jak bliski jest związek między Norwegią a Niemcami”.
Okręty zaproponowane Norwegom i Niemcom są rozwinięciem bardzo dobrze ocenianej i sprawdzonej konstrukcji okrętów podwodnych typy 212A. Jednostki te są z powodzeniem wykorzystywane nie tylko w niemieckich, ale również we włoskich siłach morskich. Teraz okręty rodziny 212 mają szansę na dalszy rozwój stając się swoistym produktem międzynarodowym. W oficjalnym komunikacie tkMS uznano nawet, że „projekt ten jest kolejnym ważnym krokiem w kierunku pogłębienia i rozszerzenia współpracy europejskiej w dziedzinie obronności”.
Budowa pierwszego okrętu podwodnego typu 212CD rozpocznie się w 2023 roku. Dostawa pierwszego dla norweskiej marynarki wojennej przewidywana jest na 2029 rok, a dwóch dla niemieckiej marynarki wojennej na 2032 i 2034 roku. Inwestycje konieczne do zrealizowania całego zamówienia (w tym budowa nowej hali) zaczęły się już tak naprawdę w 2019 roku, gdy przeznaczono na ten cel 250 milionów euro. Ich celem jest przekształcenie zakładów thyssenkrupp Marine Systems w Kilonii w międzynarodowe centrum kompetencji w zakresie budowy konwencjonalnych okrętów podwodnych.
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie