Przemysł Zbrojeniowy
Szwedzki radar Sea Giraffe na bazach ekspedycyjnych US Navy
Amerykanie w ciągu praktycznie tygodnia złożyli drugie już zamówienie w szwedzkiej grupie przemysłowej Saab na trójwspółrzędny radar Sea Giraffe – tym razem dla okrętu mobilnej bazy ekspedycyjna (ESB4) USNS Hershel „Woody” Williams. Będzie to już piąty typ amerykańskiego okrętu, na którym będzie wykorzystywana szwedzka stacja radiolokacyjna – zamontowana również na polskich kutrach rakietowych typu Orkan.
Zamówienie amerykańskiej marynarki wojennej jest o tyle ważne dla koncernu Saab, że zakupiono nie tylko sam wielozadaniowy radar Sea Giraffe, ale również elementy okrętowego systemu walki 9LV wraz z jego instalacją i integracją na pokładzie okrętu. Świadczy to o dużym zaufaniu dla Szwecji, która pomimo, ze nie jest w NATO będzie m.in. łączyła swoje rozwiązania z takimi wrażliwymi urządzeniami jak np. interrogatory systemu identyfikacji radiolokacyjnej „swój-obcy”. Prace wykonywane będą w latach 2018-2020 w zakładach Saab w Goteborgu w Szwecji oraz Syracuse w Stanach Zjednoczonych.
USNS Hershel "Woody" Williams to okręt - mobilna baza ekspedycyjna ESB (Expeditionary Mobile Base), podlegający operacyjnie pod dowództwo U.S. Navy’s Military Sealift Command. Wcześniej radary Sea Giraffe AMB (pod nazwą AN/SPS-77) zostały wybrane dla najnowszych okrętów amerykańskiej straży wybrzeża USCG (US Coast Guard), okrętów do działań przybrzeżnych LCS typu Independence oraz przez U.S. Naval Air Systems Command dla lotniskowców i okrętów desantowych do nadzoru ruchu lotniczego (wersja AN/SPN-50).
Sea Giraffe AMB jest wielozadaniowym radarem trójwspółrzędnym średniego zasięgu, który jednocześnie wykrywa obiekty powietrzne na odległości do 180 km i nawodne do horyzontu radiolokacyjnego. Jest to urządzenie z elektronicznym przeszukiwaniem przestrzeni w płaszczyźnie elewacji i mechanicznym w azymucie.
Czytaj też: Radary Sea Giraffe docenione przez Amerykanów
Davien
Panie czepialski nic nie pisałęm o żadnej ujmie dla Bystrej, ale same tranzystory czy układ scalony to nie tworzą modułu T/N a i jego konstrukcja nie jest wbrew pozorom taka prosta .Obecnie wszystkie moduły dla Bystrej musiałyby pochodzic z importu co akurat ujma dla tego radaru i jego twórców nie jest ale pokazuje że jeszcze sporo nam brakuje do samodzielnej produkcji takich radarów
czepialski
Panie Davien ten tranzystor to rzeczywiście nie moduł nadawczo odbiorczy N/O ale bardzo ważny element wykonawczy uczestnik zespołu PW opracował do tych modułów układy scalone również w technologii GaN materiały dostępne w sieci dla zainteresowanych. Wbrew pozorom w takim module takich elementów niema za dużo i nawet jak jakaś część będzie z importu Bystrej ujmy to nie przyniesie.
Davien
Panie czepialski tranzystory to nie moduły T/N do radaru AESA, do tego Bystra powstała na modułach GaAs bo w 2014r nie było jeszcze zdaje się dostepnych nawet w imporcie modułów GaN., Ciekjawe czy nowa wersja bedzie juz miała moduły GaN.
czepialski
Panie Davien jak pan zauważył pisałem może być i to podtrzymuje przy okazji zacytuje fragmencik z nagrody, jaki otrzymał zespół pracujący nad tranzystorami mikrofalowymi. _________ „Wymiernym wynikiem projektu są w pełni polskie mikrofalowe tranzystory AlGaN/GaN HEMT na monokrystalicznym krajowym podłożu z azotku galu. Zarówno jakość podłoży, jak i parametry wytworzonych tranzystorów są porównywalne do równoważnych produktów zagranicznych, np. USA. Uzyskane wyniki są zgodne z celami i programem modernizacji technicznej Sił Zbrojnych w latach 2013-2022. W szczególności dotyczy to opracowania i produkcji modułów nadawczo-odbiorczych z tranzystorami HEMT na bazie GaN do budowy wielofunkcyjnych radarów dla obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej naszego kraju.” ______ Konkludując bez popierania, promowania i oczywiście pieniędzy na B+R nic się samo nie zrobi zachęcam do tego również i pana. Jeden mały sukces jest Amonno na razie ocalone.
Davien
Panie czepialski zgadzam sie z tym ze do Bystrej moduły GaN były niestety importowane z zachodu, bo w Polsce nie produkujemy takich.
czepialski
Panie „dim” radiolokacja to jedna z nielicznych dziedzin, w których możemy się specjalizować i mamy tu osiągnięcia. Radary okrętowe z założenia mają swoją specyfikę z racji warunków, w których pracują nie tylko atmosferycznych-chemicznych, ale i zmiennego poziomu i pionu stan morza. Z racji tego, że radary wojskowe z założenia są produkowane w niewielkiej skali a koszt takich urządzeń wyjątkowo wysoki to pański argument o ilości do mnie nie trafia tym bardziej, że Bystra istnieje i jest po fazie prototypu. _____________ Panie „ Covax „ to proszę przyłączyć się do tych, którzy będą promować lub promują tym bardziej, że Bystra przynajmniej jeden parametr ma lepszy tj. -10 - +70 a nie 0-70 w azymucie. A co ważniejsze wykonana jest z wykorzystaniem GaN, co może być koniem pociągowy dla polskich tranzystorów wykonanych z azotku galu to takie chciejstwo oczywiście. I tak na koniec nie wprowadzajmy do dyskusji polityki, bo wszystkie poprzednie nam rządzące przewodnie siły popierały LM patrz Homar (od 2005 SLD PIS PO PIS) Patrioty ( 2015 PO PIS) F16 (SLD).
Covax
Bystra-M nie bedzie promowana i nigdy nie bedzie plywać na zadnym ORP. Rzad warszawski zna jedynie słuszną linie parti i kupuje od jedynie slusznego dostawcy, jak by ktos nie wiedzial tym dostawca jest LM ( nie mylic z marka papierosow )
dim
@czepialski, szanowny - nie miałem na myśli konretnie radiolokacji, a tzw. całokształt. Choć nie mogę wiedzieć (studiowałem ten kierunek, ale już bardzo dawno temu) czy radary okrętowe marynarki wojennej nie mają swej specyfiki ? Zwykle nie opłaca się marnować potencjału ludzkiego, by potem wyprodukować coś tylko w pojedynczych egzemplarzach czy po kilka sztuk. Powiedziałbym - osiągamy wtedy niewłaściwą, niechodliwą rynkowo specjalizację.
czepialski
Szanowny „dim” może jak to klasyk mawia, bo do tanga trzeba dwojga. Również mnie nurtują tego rodzaju pytania, ale w tym przypadku mamy własne osiągnięcia i powinniśmy je rozwijać. Szanowny „ Erwin” jak widać na załączonym foto już użytkujemy te radary, ale jak pisałem wyżej mamy własne rozwiązanie choćby Bystra-M i nawet jak ma trochę słabsze parametry powinniśmy te rozwiązanie promować choćby tylko, dlatego żeby można było je rozwijać tak jak dzieje się u naszej konkurencji.
kim1
Sea Giraffe to świetny radar. Dlaczego nasz PIT Radwar nie produkuje takiego radaru? Przecież to nasz wiodący producent nowoczesnego sprzętu radiolokacyjnego.
Erwin
To ja bym zamówił takie 3 radary, dla naszych przyszłych australijskich fregat. Po 3 śmigłowce ZOP i może to by posłużył jeszcze te 12- 15 lat w naszych realiach.
SZACH-MAT
cóż amerykanie chcą coś co się sprawdza w rzeczywistości a takim jest Sea Giraffe AMB .... bo przereklamowany AEGIS Aegis Combat System to już niekoniecznie ..czego mieli przykład nad Morzem Czarnym lat temu kilka i podczas ostatnichmanewrów na Morzu Chińskim gdy systemy były pod opieką nie tylko \"właściciela użytkownika\" ..ale i strona \"chińska\"...też \" pomagała\"...no bo jak to \"kozią skórą Amaltei\" widzieć ,słyszeć i chronić okręt....za chwil parę zauważymy masową modyfikację systemu ..
dim
Czemu u licha nie współpracujemy przemysłowo z trwale do nas jednakowo nastawionym małym, ale wielkim technicznie sąsiadem ? Zamiast tego wciąż szukamy sojuszy gospodarczych skrajnie egzotycznie (by nie rzec, żę koloninialnie), motywowanych ? A te zakupy aż w Australii ?