Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Szwedzki radar Sea Giraffe na bazach ekspedycyjnych US Navy

Antena radaru Sea Giraffe AMB na topie masztu polskiego okrętu rakietowego ORP „Grom”. Fot. M.Dura
Antena radaru Sea Giraffe AMB na topie masztu polskiego okrętu rakietowego ORP „Grom”. Fot. M.Dura

Amerykanie w ciągu praktycznie tygodnia złożyli drugie już zamówienie w szwedzkiej grupie przemysłowej Saab na trójwspółrzędny radar Sea Giraffe – tym razem dla okrętu mobilnej bazy ekspedycyjna (ESB4) USNS Hershel „Woody” Williams. Będzie to już piąty typ amerykańskiego okrętu, na którym będzie wykorzystywana szwedzka stacja radiolokacyjna – zamontowana również na polskich kutrach rakietowych typu Orkan.

Zamówienie amerykańskiej marynarki wojennej jest o tyle ważne dla koncernu Saab, że zakupiono nie tylko sam wielozadaniowy radar Sea Giraffe, ale również elementy okrętowego systemu walki 9LV wraz z jego instalacją i integracją na pokładzie okrętu. Świadczy to o dużym zaufaniu dla Szwecji, która pomimo, ze nie jest w NATO będzie m.in. łączyła swoje rozwiązania z takimi wrażliwymi urządzeniami jak np. interrogatory systemu identyfikacji radiolokacyjnej „swój-obcy”. Prace wykonywane będą w latach 2018-2020 w zakładach Saab w Goteborgu w Szwecji oraz Syracuse w Stanach Zjednoczonych.

image
Podlegająca pod dowództwo U.S. Military Sealift Command mobilna pływająca baza ekspedycyjna USNS „Lewis B. Puller|”(T-ESB-3). Fot. US Navy

USNS Hershel "Woody" Williams to okręt - mobilna baza ekspedycyjna ESB (Expeditionary Mobile Base), podlegający operacyjnie pod dowództwo U.S. Navy’s Military Sealift Command. Wcześniej radary Sea Giraffe AMB (pod nazwą AN/SPS-77) zostały wybrane dla najnowszych okrętów amerykańskiej straży wybrzeża USCG (US Coast Guard), okrętów do działań przybrzeżnych LCS typu Independence oraz przez U.S. Naval Air Systems Command dla lotniskowców i okrętów desantowych do nadzoru ruchu lotniczego (wersja AN/SPN-50).

Sea Giraffe AMB jest wielozadaniowym radarem trójwspółrzędnym średniego zasięgu, który jednocześnie wykrywa obiekty powietrzne na odległości do 180 km i nawodne do horyzontu radiolokacyjnego. Jest to urządzenie z elektronicznym przeszukiwaniem przestrzeni w płaszczyźnie elewacji i mechanicznym w azymucie.

Reklama
Reklama

Komentarze (13)

  1. Davien

    Panie czepialski nic nie pisałęm o żadnej ujmie dla Bystrej, ale same tranzystory czy układ scalony to nie tworzą modułu T/N a i jego konstrukcja nie jest wbrew pozorom taka prosta .Obecnie wszystkie moduły dla Bystrej musiałyby pochodzic z importu co akurat ujma dla tego radaru i jego twórców nie jest ale pokazuje że jeszcze sporo nam brakuje do samodzielnej produkcji takich radarów

  2. czepialski

    Panie Davien ten tranzystor to rzeczywiście nie moduł nadawczo odbiorczy N/O ale bardzo ważny element wykonawczy uczestnik zespołu PW opracował do tych modułów układy scalone również w technologii GaN materiały dostępne w sieci dla zainteresowanych. Wbrew pozorom w takim module takich elementów niema za dużo i nawet jak jakaś część będzie z importu Bystrej ujmy to nie przyniesie.

  3. Davien

    Panie czepialski tranzystory to nie moduły T/N do radaru AESA, do tego Bystra powstała na modułach GaAs bo w 2014r nie było jeszcze zdaje się dostepnych nawet w imporcie modułów GaN., Ciekjawe czy nowa wersja bedzie juz miała moduły GaN.

  4. czepialski

    Panie Davien jak pan zauważył pisałem może być i to podtrzymuje przy okazji zacytuje fragmencik z nagrody, jaki otrzymał zespół pracujący nad tranzystorami mikrofalowymi. _________ „Wymiernym wynikiem projektu są w pełni polskie mikrofalowe tranzystory AlGaN/GaN HEMT na monokrystalicznym krajowym podłożu z azotku galu. Zarówno jakość podłoży, jak i parametry wytworzonych tranzystorów są porównywalne do równoważnych produktów zagranicznych, np. USA. Uzyskane wyniki są zgodne z celami i programem modernizacji technicznej Sił Zbrojnych w latach 2013-2022. W szczególności dotyczy to opracowania i produkcji modułów nadawczo-odbiorczych z tranzystorami HEMT na bazie GaN do budowy wielofunkcyjnych radarów dla obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej naszego kraju.” ______ Konkludując bez popierania, promowania i oczywiście pieniędzy na B+R nic się samo nie zrobi zachęcam do tego również i pana. Jeden mały sukces jest Amonno na razie ocalone.

  5. Davien

    Panie czepialski zgadzam sie z tym ze do Bystrej moduły GaN były niestety importowane z zachodu, bo w Polsce nie produkujemy takich.

  6. czepialski

    Panie „dim” radiolokacja to jedna z nielicznych dziedzin, w których możemy się specjalizować i mamy tu osiągnięcia. Radary okrętowe z założenia mają swoją specyfikę z racji warunków, w których pracują nie tylko atmosferycznych-chemicznych, ale i zmiennego poziomu i pionu stan morza. Z racji tego, że radary wojskowe z założenia są produkowane w niewielkiej skali a koszt takich urządzeń wyjątkowo wysoki to pański argument o ilości do mnie nie trafia tym bardziej, że Bystra istnieje i jest po fazie prototypu. _____________ Panie „ Covax „ to proszę przyłączyć się do tych, którzy będą promować lub promują tym bardziej, że Bystra przynajmniej jeden parametr ma lepszy tj. -10 - +70 a nie 0-70 w azymucie. A co ważniejsze wykonana jest z wykorzystaniem GaN, co może być koniem pociągowy dla polskich tranzystorów wykonanych z azotku galu to takie chciejstwo oczywiście. I tak na koniec nie wprowadzajmy do dyskusji polityki, bo wszystkie poprzednie nam rządzące przewodnie siły popierały LM patrz Homar (od 2005 SLD PIS PO PIS) Patrioty ( 2015 PO PIS) F16 (SLD).

  7. Covax

    Bystra-M nie bedzie promowana i nigdy nie bedzie plywać na zadnym ORP. Rzad warszawski zna jedynie słuszną linie parti i kupuje od jedynie slusznego dostawcy, jak by ktos nie wiedzial tym dostawca jest LM ( nie mylic z marka papierosow )

  8. dim

    @czepialski, szanowny - nie miałem na myśli konretnie radiolokacji, a tzw. całokształt. Choć nie mogę wiedzieć (studiowałem ten kierunek, ale już bardzo dawno temu) czy radary okrętowe marynarki wojennej nie mają swej specyfiki ? Zwykle nie opłaca się marnować potencjału ludzkiego, by potem wyprodukować coś tylko w pojedynczych egzemplarzach czy po kilka sztuk. Powiedziałbym - osiągamy wtedy niewłaściwą, niechodliwą rynkowo specjalizację.

  9. czepialski

    Szanowny „dim” może jak to klasyk mawia, bo do tanga trzeba dwojga. Również mnie nurtują tego rodzaju pytania, ale w tym przypadku mamy własne osiągnięcia i powinniśmy je rozwijać. Szanowny „ Erwin” jak widać na załączonym foto już użytkujemy te radary, ale jak pisałem wyżej mamy własne rozwiązanie choćby Bystra-M i nawet jak ma trochę słabsze parametry powinniśmy te rozwiązanie promować choćby tylko, dlatego żeby można było je rozwijać tak jak dzieje się u naszej konkurencji.

  10. kim1

    Sea Giraffe to świetny radar. Dlaczego nasz PIT Radwar nie produkuje takiego radaru? Przecież to nasz wiodący producent nowoczesnego sprzętu radiolokacyjnego.

  11. Erwin

    To ja bym zamówił takie 3 radary, dla naszych przyszłych australijskich fregat. Po 3 śmigłowce ZOP i może to by posłużył jeszcze te 12- 15 lat w naszych realiach.

  12. SZACH-MAT

    cóż amerykanie chcą coś co się sprawdza w rzeczywistości a takim jest Sea Giraffe AMB .... bo przereklamowany AEGIS Aegis Combat System to już niekoniecznie ..czego mieli przykład nad Morzem Czarnym lat temu kilka i podczas ostatnichmanewrów na Morzu Chińskim gdy systemy były pod opieką nie tylko \"właściciela użytkownika\" ..ale i strona \"chińska\"...też \" pomagała\"...no bo jak to \"kozią skórą Amaltei\" widzieć ,słyszeć i chronić okręt....za chwil parę zauważymy masową modyfikację systemu ..

  13. dim

    Czemu u licha nie współpracujemy przemysłowo z trwale do nas jednakowo nastawionym małym, ale wielkim technicznie sąsiadem ? Zamiast tego wciąż szukamy sojuszy gospodarczych skrajnie egzotycznie (by nie rzec, żę koloninialnie), motywowanych ? A te zakupy aż w Australii ?