Reklama
  • Wiadomości

Szwedzki radar Sea Giraffe na bazach ekspedycyjnych US Navy

Amerykanie w ciągu praktycznie tygodnia złożyli drugie już zamówienie w szwedzkiej grupie przemysłowej Saab na trójwspółrzędny radar Sea Giraffe – tym razem dla okrętu mobilnej bazy ekspedycyjna (ESB4) USNS Hershel „Woody” Williams. Będzie to już piąty typ amerykańskiego okrętu, na którym będzie wykorzystywana szwedzka stacja radiolokacyjna – zamontowana również na polskich kutrach rakietowych typu Orkan.

Antena radaru Sea Giraffe AMB na topie masztu polskiego okrętu rakietowego ORP „Grom”. Fot. M.Dura
Antena radaru Sea Giraffe AMB na topie masztu polskiego okrętu rakietowego ORP „Grom”. Fot. M.Dura

Zamówienie amerykańskiej marynarki wojennej jest o tyle ważne dla koncernu Saab, że zakupiono nie tylko sam wielozadaniowy radar Sea Giraffe, ale również elementy okrętowego systemu walki 9LV wraz z jego instalacją i integracją na pokładzie okrętu. Świadczy to o dużym zaufaniu dla Szwecji, która pomimo, ze nie jest w NATO będzie m.in. łączyła swoje rozwiązania z takimi wrażliwymi urządzeniami jak np. interrogatory systemu identyfikacji radiolokacyjnej „swój-obcy”. Prace wykonywane będą w latach 2018-2020 w zakładach Saab w Goteborgu w Szwecji oraz Syracuse w Stanach Zjednoczonych.

image
Podlegająca pod dowództwo U.S. Military Sealift Command mobilna pływająca baza ekspedycyjna USNS „Lewis B. Puller|”(T-ESB-3). Fot. US Navy

USNS Hershel "Woody" Williams to okręt - mobilna baza ekspedycyjna ESB (Expeditionary Mobile Base), podlegający operacyjnie pod dowództwo U.S. Navy’s Military Sealift Command. Wcześniej radary Sea Giraffe AMB (pod nazwą AN/SPS-77) zostały wybrane dla najnowszych okrętów amerykańskiej straży wybrzeża USCG (US Coast Guard), okrętów do działań przybrzeżnych LCS typu Independence oraz przez U.S. Naval Air Systems Command dla lotniskowców i okrętów desantowych do nadzoru ruchu lotniczego (wersja AN/SPN-50).

Sea Giraffe AMB jest wielozadaniowym radarem trójwspółrzędnym średniego zasięgu, który jednocześnie wykrywa obiekty powietrzne na odległości do 180 km i nawodne do horyzontu radiolokacyjnego. Jest to urządzenie z elektronicznym przeszukiwaniem przestrzeni w płaszczyźnie elewacji i mechanicznym w azymucie.

Zobacz również

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama