Reklama
  • WIADOMOŚCI
  • KOMENTARZ

Słowacy wskrzeszają BWP-1. Gdzie trafią?

Słowacka firma STV Machinery wznawia produkcję bojowych wozów piechoty BWP-1 (BMP-1) na potrzeby zagranicznego klienta.

Kadłub zmodyfikowanego bojowego wozu piechoty BMP-1, zbudowany od podstaw przez STV Group.
Kadłub zmodyfikowanego bojowego wozu piechoty BMP-1, zbudowany od podstaw przez STV Group.
Autor. STV Machinery/STV Group

na potrzeby zagranicznego klienta nie podano, o jakie państwo chodzi, ale spekuluje się, że może chodzić o Ukrainę, choć takiej pewności nie ma.

Reklama

Prace nad prototypem zmodyfikowanego kadłuba BWP-1 zostały zlecone przez STV Group firmie-córce STV Machinery. Rozpoczęły się w roku 2024. Obecnie wykonano już pojedynczy prototyp, a produkcja seryjna, określona na około 100 wozów rocznie, ma na chwilę obecną trwać w latach 2026–2027.

Cyfrowy projekt zmodyfikowanego kadłuba BWP-1.
Cyfrowy projekt zmodyfikowanego kadłuba BWP-1.
Autor. STV Machinery/STV Group

Co ciekawe, kadłub został zmodyfikowany zarówno pod kątem rozwiązań ergonomicznych i pod kątem materiałów stosowanych w XXI wieku. Projekt kadłuba został ucyfrowiony, co ułatwiło prace pod kątem technologii produkcyjnych na miarę XXI wieku. Nowe kadłuby wykonane zostaną z nowych materiałów (prawdopodobnie stali pancernej nowszych typów), podobnych do tych stosowanych w wozach zachodnich.

Ukończony, prototypowy kadłub zmodyfikowanego BWP-1.
Ukończony, prototypowy kadłub zmodyfikowanego BWP-1.
Autor. STV Machinery/STV Group

Prace zakończyły się budową w pełni funkcjonalnego prototypu, który miał przejść już pierwsze badania – zakończone sukcesem. Kadłub ma pewne rozwiązania inne niż w oryginalnym projekcie – zmniejszono np. liczbę włazów desantowych w stropie kadłuba z 4 do 2, prawdopodobnie antycypując zastosowanie innej, większej wieży, na przykład pochodzącej z rodziny wież Turra-30.

Zmodyfikowany kadłub w trakcie spawania.
Zmodyfikowany kadłub w trakcie spawania.
Autor. STV Machinery/STV Group

Należy oczywiście postawić pytanie, co z podzespołami, takimi jak silnik i przekładnia? Czy zostaną zastosowane rozwiązania oryginalne, z dostępnością których mogą być problemy, czy też zastosowane zostały jakieś zamienniki, produkowane na Zachodzie? Jest to bardzo ciekawa sytuacja, jeśli chodzi o wznawianie produkcji starych radzieckich konstrukcji w państwach UE/NATO, które dawniej produkowały pojazdy takie jak BWP-1.

Reklama

Zobacz również

WIDEO: Stado Borsuków w WP | AW149 z polskiej linii | Defence24Week #140
Reklama
Reklama