Przemysł Zbrojeniowy

Rząd zawarł ugodę z Airbusem ws. śmigłowców Caracal

H225M Caracal
H225M Caracal
Autor. airbus.com

Porozumienie rządu z Airbusem zamyka spór i kosztuje Polskę 80 mln zł - podaje w poniedziałek „Dziennik Gazeta Prawna”.

Według "DGP" Skarb Państwa zawarł ugodę z koncernem Airbus w sprawie niepodpisanego kilka lat temu kontraktu na zakup śmigłowców H225M Caracal dla Wojska Polskiego. "Ugoda została już zatwierdzona sądownie. Wyjściowa kwota, jakiej żądali Francuzi, była kilkukrotnie wyższa. Polski rząd i koncern Airbus ustalili wspólne stanowisko w tej sprawie" - czytamy.

Czytaj też

Z informacji dziennika wynika, że obie strony zdecydowały się zamknąć spór, a jednocześnie "spoglądają w przyszłość". "Efektem ma być m.in. rozbudowa ośrodka badawczo-rozwojowego Airbusa w Łodzi. Kompromis daje także zielone światło do tego, by +odpowiedzieć na przyszłe potrzeby w dziedzinie śmigłowców w Polsce+" - pisze "DGP".

Jak zaznacza gazeta, porozumienie w sprawie maszyn produkowanych przez Airbusa było konieczne, ponieważ nie podpisano wynegocjowanego w 2015 r. (jeszcze przez rząd PO-PSL) kontraktu na zakup 50 śmigłowców wielozadaniowych. "Oficjalnym powodem był brak porozumienia w kwestii offsetu, czyli zakupu technologii" - przypomina.

Czytaj też

Źródło:PAP

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (6)

  1. MoD

    "W roku 2019 serwis frontstory.pl udowodnił, że w sieci działała farma trolli powiązana z polskim oddziałem Leonardo w Świdniku. " Działała i jak widac ciagle ma się całkiem dobrze. Trzeba weryfikowac takich uzytkownikow jak m.in. Gnom i reszta ktorzy nakrecaja ferment stajac sie pozytecznymi id...tami. bo jedyny wygrany w tym sporze to pewien watazka prowadzacy wojne. ukraina w tym momencie. Za ewidentnie szkodliwe działania w internecie sa paragrafy. Czy ktos wkoncu cos z tym zrobi?

  2. Gnom

    A może by zacząć od tego jak owe lotnictwo śmigłowcowe ma wyglądać? Może właśnie S-70i i CH-47, a może AW-139W i CH-47, a może jeszcze inaczej? Czy na pewno konieczny jest śmigłowiec wielkości Mi-17, może jednak mniejsze i większe jak w wielu krajach świata? A może na razie wystarczy zmodernizować Mi-8 i Mi-17, tak by przez najbliższe 15 lat mieć spokój? Ukraińska modernizacja platformy i polska modernizacja wyposażenia i uzbrojenia podobna do Mi-24 z MSPO 2019 . Zapewne wystarczyłoby na to 3 mld PLN z ponad 13 mld na Caracale. Reszta, czyli 10 mld PLN mogłaby posłużyć do włączenia się w programy, które dopiero powstają, Mając 2-3 mld USD jesteś wszędzie mile widziany. Zatem czy aby na pewno to było w punkt?

    1. Valdore

      A może Gnomie zamiast modernizowac na siłe stare trupy jakimi sa Mi-8/14 to lepiej było kupic znacznie od nich lepsze Caracale, zamiast dalej narażać polskich pilotów na latanie tymi rosyjskimi wrakami. AQ te 3mld euro miało byc rozłozone na wiele lat i łaczyc sie z inwestycjami w Polsce oraz powstaniem zakładów smigłowcowych w pełni polskich. Ale i tak tego nie zrozumiesz.

    2. Gnom

      Valdore, dalej do ciebie nie dociera, że za owe zakłady miał zapłacić polski podatnik, czyli ja, i to ponad 10 razy tyle ile wzięto za sprzedaż Świdnika. Dalej nie dociera, że obiecano montaż 32-34 śmigłowców dla Polski bez gwarancji włączenia WZL do systemu AH bo jest linia we Francji (z prawem pierwszeństwa), linia w Brazylii dla Ameryki południowej i linia dla Azji.. Gdzie widzisz miejsce dla polskiej linii, na Marsie? Co dalej ze sztucznie tworzonym od podstaw producentem (podobno) śmigłowców w Łodzi? Ja wiem, że są Święta i wierni się cieszą, ale włącz myślenie, a nie tylko wiarę w cud narodzin dobroci ze strony Airbusa (bo w przypadku władz RP nawet cud nie pomoże w ich samodzielnym działaniu - opcja od stuleci bez znaczenia )

    3. Valdore

      Gnomie, dalej kłamiesz jak zwykle. Zakłady w Łodzi i Dęblinie miały byc w 90% polskimi zakładami, miano w nich zmontowaać MINIMUM 50 Caracali, miały miec pełne prawa serwisowe i modernizacyjne. Ale jak widac posiadanie Polskich w pełni zakładów smigłowcowych i silnikowych wyjatkowo ci przeszkadza sabotazysto.

  3. ted

    Caracale to dobre śmigłowce ale nam są potrzebne w pierwszej kolejności śmigłowce bojowe i to konkretne amerykańskie AH-1Z Viper oraz współpracujący z nim UH-V Venom.

    1. Extern.

      Śmigłowce bojowe są nam potrzebne tak sobie, a raczej na pewno nie jest to taki priorytet jak np. artyleria, OPL czy drony. Walki w Donbasie udowodniły że gdy teatr działań jest nasycony rakietową bronią przeciwlotniczą, to nie tylko śmigłowce nie mogą sobie polatać ale nawet i samoloty nie za bardzo.

  4. SZAKAL

    Caracale kupują Węgry, bogate kraje arabskie , Japonia a pisowski rząd zrezygnował z bardzo korzystnego kontraktu z Airbusem ale kto bogatej Polsce zabroni detalicznego kupna małych i drogich S70i po 4 sztuki naraz albo wyjątkowo drogich i produkowanych w Wielkiej Brytanii AW-101 ! Realizacja kontraktu na montowane w WZL w Łodzi CARACALE umożliwiłaby naszej armii na tanie i kompleksowe zaopatrzenie w duże , wielozadaniowe śmigłowce i zastąpienie nimi starych MI-17 i Mi -14.. Obecnie nie mamy żadnej perspektywy na wymianę floty śmigłowców , bowiem S70i są zbyt małe by zastąpić Mi-17 a AW-101 są zbyt drogie by zamówić je w większych ilościach.

    1. arokey

      W punkt !

    2. Extern.

      Owszem Caracale by się przydały, Oferta też była fajna i nie słusznie wieszano u nas psy na Francuzach, bo nikt inny nie dał nam przecież lepszej oferty. Pytanie tylko o priorytety, bo za forsę jaka miała pójść na ten program, pchnięto u nas w końcu do przodu program artyleryjski czyli Raki i Kraby, Zamówiono pierwsze Poprady, zamówiono przeciwlotniczego Pioruna i drony Varmate, co generalnie wydaje się że bardziej jest nam potrzebne niż też oczywiście przydatne śmigłowce transportowe.

  5. Tani35

    I cale szczescie ze nie kupiono tego szrotu. Majac dwie montownie w kraju kupiono helikopter awaryjny bedacy postrachem zalog platform wiertniczych w UK. Ja tu ciagle pisze nie kupuj u francuza bo wyjdziesz jak Argentyna na Exocet i Super Enterdat. Zostana ci tylko ameryckie stare bomby. Bo one sa niezawodne. We Francji to mozna kupic tylko wino i nic wiecej.

    1. Davien

      Jest jeszcze bardzo dobry francuski SolidWorks. Produkty amerykańskiego Autodeska to jest dramat.

    2. Cobra

      Serio ? Dwie awarie Super Pumy, która jest dużo starszą wersją konstrukcji na której zbudowano Caracala to Twój argument ?

    3. Cobra

      Serio ? Dwie awarie Super Pumy, która jest dużo starszą wersją konstrukcji na której zbudowano Caracala to Twój argument ?

  6. Monstera

    A nasi dalej latają na radzieckich złomach niedostosowanych do dzisiejszego pola walki i jeszcze kilka lat latać będą. Zamiast jednej platformy będziemy mieli prawdopodobnie 3 lub nawet 4. Wykończymy się na samej logistyce. No ale kto bogatemu zabroni? Brawo Macierewicz i brawo Kaczyński, który tą miernotę Macierewicza ustawił na stanowisku szefa MON. Pytanie dla krytyków: skoro Caracale są takie złe, to czemu są kupowane zarówno przez francuską armię i klientów zagranicznych?