- Komentarz
- Wiadomości
Rumunia dementuje zakup niemieckich pojazdów
Wokół rumuńskiego programu zakupu nowych bojowych wozów piechoty pojawia się coraz więcej informacji. Ministerstwo Obrony Rumunii poinformowało, że w grze nadal są wszystkie oferty.
Autor. honvedelem.hu
Jak informowaliśmy na początku listopada, w mediach pojawiły się informacje mówiące, jakoby Rumunia miała już zdecydować się na zakup niemieckich bojowych wozów piechoty KF41 Lynx, zaprojektowanych i produkowanych przez koncern Rheinmetall.
Tymczasem rumuński portal Defense Romania informuje o dementi Ministerstwa Obrony Rumunii, które poinformowało, że nie dokonało jeszcze wyboru oferty na nowy bojowy wóz piechoty dla swoich wojsk lądowych, który ma zastąpić przestarzałe bojowe wozy piechoty MLI-84 i MLI-84M.
Autor. Spc. Jabari Clyburn/Domena Publiczna
W grze nadal są brane pod uwagę różne konstrukcje: są to Rheinmetall z KF41 Lynx, Hanwha z AS21 Redback, General Dynamics Land Systems z wozem ASCOD2, BAE Systems z CV90 MkIV. Oferta GDLS dotycząca wozu ASCOD2 ma kilka plusów: po pierwsze, GDLS już produkuje kołowe transportery opancerzone Piranha 5 na terytorium Rumunii, a dodatkowo pojawiła się oferta wspólnego zamówienia wraz z Łotwą, która kupiła 84 wozy.
Autor. Ministerstwo Obrony Łotwy
Oferta koreańskiego koncernu Hanwha z BWP Redback też wydaje się bardzo atrakcyjna, ponieważ Koreańczycy oferują produkcję wozów w Rumunii oraz transfer technologii na poziomie 70%. Chodzi o produkcję w Rumunii kadłuba, wieży, zespołu napędowego oraz wdrożenia procesów przemysłowych i technologicznych takich jak: cięcia, spawania, obróbki skrawaniem, integracji systemów i rozwoju zaawansowanego oprogramowania dla systemów kierowania ogniem i elektroniki pojazdu.
Autor. Hanwha Aerospace UK
Ponadto Hanwha buduje już zakład mający wyprodukować w Rumunii część z 54 zamówionych AHS K9A1. W tych samych zakładach miałyby być produkowane bojowe wozy piechoty. Co więcej, K9A1 i AS21 są zunifikowane na poziomie podzespołów, takich jak zespół napędowy, co również stanowi istotną zaletę.
Zobacz też

Oferta BAE Systems z CV90 również ma zalety — jak wielu użytkowników w Europie — a więc możliwość wspólnego zamówienia. Jest to konstrukcja sprawdzona i cały czas rozwijana, posiadająca wiele wariantów specjalistycznych.
Autor. Ministerstvo obrany České republiky
Czasu na wybór pozostało jednak niewiele, ze względu na fakt że Rumunia chce sfinansować zakup 298 wozów z programu SAFE, a przeznaczyć na ten program ma 2,55 mld euro, tymczasem wnioski muszą zostać przesłane do komisji europejskiej do 28 listopada 2025.

WIDEO: Norweskie F-35 i polskie F-16 w Krzesinach