Reklama
Reklama
  • Komentarz
  • Wiadomości

Rumunia dementuje zakup niemieckich pojazdów

Wokół rumuńskiego programu zakupu nowych bojowych wozów piechoty pojawia się coraz więcej informacji. Ministerstwo Obrony Rumunii poinformowało, że w grze nadal są wszystkie oferty.

Węgierskie bojowe wozy piechoty KF41 Lynx wraz z 1 wyprodukowanym lokalnie egzemplarzem.
Węgierskie bojowe wozy piechoty KF41 Lynx wraz z 1 wyprodukowanym lokalnie egzemplarzem.
Autor. honvedelem.hu

Jak informowaliśmy na początku listopada, w mediach pojawiły się informacje mówiące, jakoby Rumunia miała już zdecydować się na zakup niemieckich bojowych wozów piechoty KF41 Lynx, zaprojektowanych i produkowanych przez koncern Rheinmetall.

Reklama

Tymczasem rumuński portal Defense Romania informuje o dementi Ministerstwa Obrony Rumunii, które poinformowało, że nie dokonało jeszcze wyboru oferty na nowy bojowy wóz piechoty dla swoich wojsk lądowych, który ma zastąpić przestarzałe bojowe wozy piechoty MLI-84 i MLI-84M.

Bojowy wóz piechoty MLI-84M.
Bojowy wóz piechoty MLI-84M.
Autor. Spc. Jabari Clyburn/Domena Publiczna

W grze nadal są brane pod uwagę różne konstrukcje: są to Rheinmetall z KF41 Lynx, Hanwha z AS21 Redback, General Dynamics Land Systems z wozem ASCOD2, BAE Systems z CV90 MkIV. Oferta GDLS dotycząca wozu ASCOD2 ma kilka plusów: po pierwsze, GDLS już produkuje kołowe transportery opancerzone Piranha 5 na terytorium Rumunii, a dodatkowo pojawiła się oferta wspólnego zamówienia wraz z Łotwą, która kupiła 84 wozy.

Bojowy wóz piechoty wykorzystujący platformę ASCOD oraz wieżę UT30.
Bojowy wóz piechoty wykorzystujący platformę ASCOD oraz wieżę UT30.
Autor. Ministerstwo Obrony Łotwy

Oferta koreańskiego koncernu Hanwha z BWP Redback też wydaje się bardzo atrakcyjna, ponieważ Koreańczycy oferują produkcję wozów w Rumunii oraz transfer technologii na poziomie 70%. Chodzi o produkcję w Rumunii kadłuba, wieży, zespołu napędowego oraz wdrożenia procesów przemysłowych i technologicznych takich jak: cięcia, spawania, obróbki skrawaniem, integracji systemów i rozwoju zaawansowanego oprogramowania dla systemów kierowania ogniem i elektroniki pojazdu.

Południowokoreański bojowy wóz piechoty AS21 Redback.
Południowokoreański bojowy wóz piechoty AS21 Redback.
Autor. Hanwha Aerospace UK

Ponadto Hanwha buduje już zakład mający wyprodukować w Rumunii część z 54 zamówionych AHS K9A1. W tych samych zakładach miałyby być produkowane bojowe wozy piechoty. Co więcej, K9A1 i AS21 są zunifikowane na poziomie podzespołów, takich jak zespół napędowy, co również stanowi istotną zaletę.

Oferta BAE Systems z CV90 również ma zalety — jak wielu użytkowników w Europie — a więc możliwość wspólnego zamówienia. Jest to konstrukcja sprawdzona i cały czas rozwijana, posiadająca wiele wariantów specjalistycznych.

Czeski bojowy wóz piechoty CV90 MkIV.
Czeski bojowy wóz piechoty CV90 MkIV.
Autor. Ministerstvo obrany České republiky

Czasu na wybór pozostało jednak niewiele, ze względu na fakt że Rumunia chce sfinansować zakup 298 wozów z programu SAFE, a przeznaczyć na ten program ma 2,55 mld euro, tymczasem wnioski muszą zostać przesłane do komisji europejskiej do 28 listopada 2025.

Reklama
WIDEO: Norweskie F-35 i polskie F-16 w Krzesinach
Reklama
Reklama