Reklama

Czytaj też: Serwis Specjalny Defence24 MSPO 2016 - wiadomości i analizy z Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach.

PZL-Świdnik zaprezentował w Kielcach śmigłowiec AW-149, który można łatwo rekonfigurować do wykonywania różnorodnych zadań: transportowych, ewakuacji medycznej (MEDEVAC), akcji poszukiwawczo-ratowniczych – w tym bojowych (SAR i Combat SAR), działań specjalnych, rozpoznania oraz bliskiego wsparcia z powietrza.

AW-1491
Fot. A. Hładij/ Defence24.pl.

W Kielcach maszyna otrzymała dodatkowo uzbrojenie, w tym kierowane. PZL Świdnik jako jeden z wariantów uzbrojenia przedstawia rakiety kierowane laserowo, oferowane przez Thales. Jako potencjalna opcja demonstrowany jest zasobnik z rakietami CIRIT o podobnym przeznaczeniu. Oprócz tego maszyna może też przenosić zasobniki z bronią strzelecką. AW-149 jest więc demonstrowany w konfiguracji śmigłowca wsparcia pola walki, zdolnego nie tylko do użycia uzbrojenia niekierowanego, ale też precyzyjnego zwalczania celów na odległości kilku kilometrów.

AW-149 posiada duże drzwi przesuwane z obu stron kabiny, czteroosiowego autopilota. Śmigłowiec charakteryzuje się otwartą architekturą systemu awionicznego, jest wyposażony w system monitorowania stanu śmigłowca HUMS (Health and Usage Monitoring System) oraz przekładnię główną zdolną do działania do 50 minut bez dopływu oleju.

AW-149
Fot. A. Hładij / Defence24.pl.

Jest to śmigłowiec o masie startowej 8,6 ton, z możliwością zabrania zewnętrznego ładunku o masie 2,8 t. Śmigłowiec może latać z maksymalną prędkością przelotową 278 km/h i może wykonywać zadania (z 12 wyekwipowanymi żołnierzami na pokładzie) w promieniu około 280 km (150 Mm).

Drugim prezentowanym przez PZL Świdnik podczas MSPO 2016 śmigłowcem wsparcia bojowego jest W-3PL Głuszec. Maszyna, znajdująca się już na uzbrojeniu sił zbrojnych RP, została zademonstrowana z wyrzutniami przeciwpancernych pocisków kierowanych Spike-ER, o zasięgu 8 km. Ich ewentualną integrację ułatwia fakt, że głowica elektrooptyczna znajdująca się seryjnie na Głuszcach może być używana do naprowadzania pocisków opracowanych przez koncern Rafael.

Głuszec
Fot. J. Sabak/ Defence24.pl.

Istnieje też możliwość integracji na Głuszcu cięższych pocisków przeciwpancernych Spike-NLOS, o zasięgu przekraczającym 25 km. Oprócz tego maszyna jest prezentowana z bardziej standardowym uzbrojeniem, obejmującym na przykład zdalnie sterowane stanowisko strzeleckie z karabinem maszynowym 12,7 mm, czy podwieszone wyrzutnie niekierowanych pocisków rakietowych kalibru 57 mm oraz elementy systemu minowania narzutowego Platan.

Czytaj więcej: Przeciwpancerny Głuszec. Świdnik proponuje rakiety Spike

W wypadku podjęcia decyzji o wprowadzeniu śmigłowców Głuszec uzbrojonych w przeciwpancerne pociski kierowane Spike-ER / Spike-NLOS na uzbrojenie Wojska Polskiego, ich produkcja może zostać ulokowana w zakładach Mesko w Skarżysku-Kamiennej. Biorąc pod uwagę porozumienie o współpracy Thales i Polskiej Grupy Zbrojeniowej w zakresie systemu rakiet indukcyjnych, również uzbrojenie kierowane demonstrowane z AW-149 będzie mogło być wytwarzane w polskim przemyśle.

Czytaj też: Serwis Specjalny Defence24 MSPO 2016 - wiadomości i analizy z Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach.

(MD) (JS)

Reklama
Reklama

Komentarze (24)

  1. co lepsze

    Róznica pomiedzy Gluszec i AW-149 - ten drugi jest znacznie bardziej smukly , splaszczony , maly przeswit pomiedzy brzuchem a ziemia , silniki schowane. przeciwnie do Gluszca który w dalszym ciagu przypomina bardziej rosyjski Mi.

    1. Wuc Naczelny

      Odstęp od ziemi wynika z faktu że rotor ma duży zakres ruchu w pionie i trzeba zapewnić żeby przy rozruchu głów nie ucinał. Generalnie festiwal przestarzałych koncepcji.

  2. ekonomista

    Black Hawk, AW149 i Caracal są ZA MAŁE. Z transportowych powinniśmy kupić AW101 i CH-47. Można jeszcze rozważyć modernizację Mi-8.

    1. anakonda

      chyba nie sledzisz co minister mowił ostatnio a chodzilo wlasnie o to ze potrzebujemy kazdego rodzaju smigłowcow z duzymi wlacznie tylko jestesmy zakopani w ten bezsensowny kontrakt za caracale jako wielozadaniowy ktory wymyslili pokomunistyczni madrusie majacy na celu skuteczne wypompowanie srodkow finansowych z budzetu i jednoczesnie osłabienie armi pozbawiajac ja wlasnie wszystkich rodzajow smigieł

    2. marek!

      w !00% sie z Toba zgadzam!!!

    3. rolnik

      Moim zdaniem powinniśmy zrobić zakup logistyczny czyli śmigła na tym samym silniku Boeing AH-64 Apache , Sikorsky UH-60M Black Hawk , Bell AH-1Z Viper , AgustaWestland AW101

  3. magazynier

    Piloci starych Mi-24 płaczą ze śmiechu patrząc na te bryki jednooorazowego użytku. Ileż trafień te cuda przetrzymają zanim spadną?

  4. RedNose

    Dodam tylko że wszystko fajnie ale nie wiem czy w tej konfiguracji nie jest to maszyna za droga a na pewno nie piorytetowa. Myślę że oferta Bella z Viperem i Venomem z rakietami n.kierowanymi byłaby lepszą opcją.

    1. Marek

      Bell ma za maly zasieg

  5. raptor

    AW-149 to dobry śmiglak, ale dla TOPR/GOPR, a nie dla WP!

  6. marzyciel

    Tak mi się marzy: mamy na stanie coś ok 60 Sokołów? Więc gdyby z nich zrobic ze 48 Głuszców (w tym mocniejsze silniki i przekładnie z Ukrainy??) - to JAKAŚ siła sie juz tylko z tych Głuszców robi, nie? Na jakies zielone ludziki czy też jako WSPARCIE i oczywiście NIE ZAMIAST "Krukówi"! Bo ZAWSZE byłoby to coś! Plus ma byc ok 50 wielozadaniowych - może np. AW149 i oczywiscie one TEŻ (bo na "wszelki wypadek") z ppk (?), no i do tego 32 pełnowymiarowe szturmowe "Kruki". Pytanie tylko czy nas na to stac??

    1. szyszka

      taaaa a cała generalicja od berlina po waszyngton by sie polozyła ze smiechu a ruskie to juz sie zaczynaja pakowac

    2. Marek

      One nawet z mocniejszymi silnikami nie za bardzo nadają się na tank killery. Podobnie zresztą jak i AW-149. Ale jasna sprawa, że nie należy lekceważyć możliwości już posiadanego sprzętu. Nawet mający furmankę pieniędzy Amerykanie tego nie robią. Nawiasem mówiąc, jak się uważnie poczyta to i owo o DWS, to okazuje się, że Wermacht za najbardziej upierdliwe rosyjskie samoloty uważał latające nocą prymitywne Po-2. Niemiaszki próbowały zastosować w analogicznym celu Hs 126. Tyle, że za skomplikowany był i miał zbyt dużą prędkość minimalną więc średnio im wyszło.

  7. co lepsze

    Róznica pomiedzy Gluszec i AW-149 - ten drugi jest znacznie bardziej smukly , splaszczony , maly przeswit pomiedzy brzuchem a ziemia , silniki schowane. przeciwnie do Gluszca który w dalszym ciagu przypomina bardziej rosyjski Mi.

  8. Młody

    Zakładając, że wróg zniszczy naszych 50 helikopterów w ciągu tygodnia.Skąd weźmiemy następne?Trzeba będzie rozpisać przetarg itd?

    1. Jaksar

      najpierw potrzebny będzie audyt, potem rozpiszą przetarg a kupią co "bóg da"

  9. w3-pl

    czy przypadkiem w Korei nie kupili Wild kota a NIE CARACZALA choć DOŚWIADCZENI PRZECIE W Super pumie? a Szwedzi czy nie mają takiej "zapchajdziury" ale zintegrowanej z ppk o zasięgu mniejszym niż 6,5 km na jakie strzelano Bojowo spike. i Trafili w cel niewidoczny dla strzelca

  10. anakonda

    włosi jak zobaczyli ze my przerabiamy taksowki na smigla bojowe tj sokola na głuszca to pomysleli sobie ze nam wcisna klamota idawaj nam proponowac aw 149 jako super bojowy wielozadaniowiec bez osprzetu ale na szczescie polak wyczól pismo nosem i olal ta propozycj.

  11. KrzysiekS

    Najciekawsze jest to że Głuszec czyli poradzieckie śmigło wydaje się lepsze od nowoczesnego AW149

    1. abc

      Sokół to Polski projekt konstruktorów ze Świdnika radzieckie były silniki, na pewno wygląda bardziej bojowo niż AW https://www.youtube.com/watch?v=_tGfnXIWXkc

  12. Czarny

    Czy ten wspaniały donosiciel CIRIT może już latać nad wodą?

  13. Husar

    W3W może pełnić rolę latającej platformy operujacej na niskiej wysokości nad własnym terenem. Nie nadaje się do roli szturmowca. Tak więc może być platformą dla rakiet NLOS czy sterowania dronem rozpoznawczym. Dla rakiet ER już raczej nie. W tym sensie może być śmigłowcem wsparcia. To nawet dość tani zestaw na tanki. Tylko czy skuteczny? Wiem, że takie rakiety to można wystrzelić i z Żubra tylko, że on nigdy nie będzie tak szybki i mobilny jak heli.

    1. rydwan

      silniki o to co potrzeba głuszcowi tylko czy jego konstrukcja zapewni wykonalnosc pokładanych w nim zadan ,pewno nie było by tematu gdyby tak własnie było stad warto cos zmienic tak aby finansowo i zadaniowo było ok .Jest takie przysłowie co tanie to drogie

  14. MZ

    Przecież tego uzbrojenia te silniki nie udźwigną!...I jeszcze 12 żołnierzy ?? To ściema do kwadratu

  15. 62 wieczorek

    To lipa AW 101 transport z Mielca pole walki i kobra na czołgi i transportery napisal wnuk podoficera 1 brygady

  16. Willgraf

    ALE ŚCIEMA ..A GDZIE TO COŚ MA JAKIEŚ OPANCERZENIE ? ŚWIDNIK to śmieszna firma

    1. rozczochrany

      Nie wiem jak AW-149 ale Głuszec jest opancerzony: podłoga, boki kabiny, fotele załogi. Do tego zbiorniki paliwa zabezpieczone przed przestrzeleniem samo-uszczelniającą wykładziną i przed zapłonem za pomocą wtłaczanego gazu niepalnego. Nie wiem jak z osłonami silnika.

    2. vbf

      Ale ma głośnych związkowców...

  17. WAT@co

    1.czy oferowany nam Heli Bus na pluton luda jest opancerzony-ten za 3mld euro, z Kuwejtu wydoili 1mld 2.jego Caraczala profil czołowy ale z bajeranckimi zasobnikami z Nieruchomymi ckm 12,7-20mm 3. czy wieta że to śmieszne jajo na belce ogona -3pl to stacja zakłócania głowic naprowadzanych w podczerwieni

  18. JasiO co WIE

    OK JESTEM ZA pod warunkiem ..mocniejszych silników o 25-30%,remotoryzację tj instalacji nowego zespołu napędowego dorzucenia wiropłatów .. tzw dwa współosiowe wirniki ..likwidacji śmigła ogonowego, wejścia z tyłu i z boków śmigłowca zamontowane ..zasobniki z bronią strzelecką i wyrzutnie rakiet kierowanych laserowo, i dodatkowo wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierowanych Spike....kadłub niech ściągną z MI-24 bo się sprawdza ..wtedy pogadamy ...

  19. zaciekawiony

    A gdzie oni zmieszczą tych 12 żołnierzy? Podczepią ich pod śmigłowcem?

    1. BB

      Widziałeś chociaż raz ten śmigłowiec? Siedziałem w nim? Tak tylko pytam. Twój brak kompetencji w temacie powala.

  20. say69mat

    def24.pl: PZL Świdnik pokazuje na targach MSPO oferowane przez siebie śmigłowce AW-149 oraz W-3PL Głuszec z uzbrojeniem. Wiropłat, który jest proponowany jako przyszły śmigłowiec wielozadaniowy dla Wojska Polskiego, otrzymał zasobniki z bronią strzelecką i wyrzutnie rakiet kierowanych laserowo, a śmigłowiec W-3PL dodatkowo wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierowanych Spike. say69mat Proszę zwrócić uwagę na przykładzie konstrukcji W3W i AW149, na wyraźną różnicę w profilu śmigłowca. W przypadku dobrze zaprojektowanego sposobu zabudowy silników w kadłubie, co też widzimy na przykładzie AW149. Może zatem koncern Leonardo pokusi się o poważną 'remotoryzację' Sokoła, polegającą np. na instalacji zespołu napędowego z AW149 w śmigłowcu W3W. Tak aby oba śmigłowce - w efekcie - stanowiły również pod względem logistyki efektywny 'tandem' śmigłowców wsparcia.

    1. vvv

      o czym ty piszesz? zmiana calego ukladu to budowa nowego smiglowca. aw-149 to najroszy smiglowiec jaki obecnie jest tylko jako taksowka i nic wiecej. sam swidnik przyznal ze nie maja nic z nim zintegrowanego i potrzebuja lat na dopracowanie go, a juz rok temu oferowali go jako "gotowy produkt" :) z reszta pan od Leonardo Polska non stop mijal sie z prawda i nie mial pojęcia o czym mowi

  21. KrzysiekS

    Trochę to żałosne jak nas traktują

  22. Maczek

    uzbrojenie aw149 jest tak bogate że klękajcie narody

  23. olo

    "z 12 wyekwipowanymi żołnierzami na pokładzie" ?

  24. .

    Tak..."pancerna taksówka" ,w Świdniku chyba juz wstydu nie mają