Przemysł Zbrojeniowy

Montownia ukraińskich pojazdów opancerzonych powstanie w Mjanmie

Fot. Ukroboronprom
Fot. Ukroboronprom

Ukraińska firma Ukrspecexport, należąca do koncernu Ukroboronprom zawarła z władzami Mjanmy (dawniej Birma) umowę dotyczącą montowni transporterów opancerzonych BTR-4 i dział samobieżnych 2S1U Goździk kalibru 122 mm. Rozpoczęły się już dostawy specjalistycznego sprzętu, a sam zakład ma rozpocząć montaż w drugiej połowie 2020 roku.

Informacje o zawarciu umowy opublikowała 8 marca agencja informacyjna Burma News International, jednak już w lutym 2017 roku pojawiły się informacje o kontrakcie, którego wartość szacowano na 44,5 mln dolarów. Umowa obejmuje uruchomienie montowni, która z dostarczonych części składać będzie pojazdy opancerzone ukraińskiej konstrukcji. Jest to część szerszej współpracy przemysłowej władz w Naypyidaw z ukraińskim koncernem Ukroboronprom, który jest obecny w Mjanmie od ponad dekady.

Pierwsze dostawy transporterów BTR-3 do ówczesnej Birmy miały miejsce w 2003 roku. W 2014 roku w miejscowości Meiktila uruchomiono fabrykę, która montować miała nawet do tysiąca transporterów kołowych 8x8 BTR-3U oraz gąsienicowych MT-LB. Zgodnie ze źródłami lokalnymi z części dostarczonych z Ukrainy zmontowano tam co najmniej 600 BTR-3U oraz 200 MT-LB dla sił zbrojnych Mjanmy. Dostarczono również co najmniej 10 gotowych pojazdów BTR-3U wprost z Charkowa.

Kontrakt który został obecnie ujawniony stanowi prawdopodobnie rozwinięcie ówczesnej umowy, gdyż zakłada montaż, łącznie ze spawaniem pancerzy, pojazdów BTR-4E, które stanowią rozwinięcie koncepcji BTR-3. Wraz z nimi produkowane maja być samobieżne haubice 122 mm typu 2S1U Goździk. Prawdopodobnie montaż realizować będą te same zakłady w Meiktila, co jest logiczne, gdyż BTR-4 jest rozwinięciem montowanego tam pojazdu BTR-3. Natomiast haubica samobieżna 2S1U Goździk korzysta ze zmodyfikowanego podwozia transportera MT-LB i za czasów ZSRR oba pojazdy powstawały w Charkowskiej Fabryce Traktorów.

Warto zaznaczyć, że dla ukraińskiego przemysłu montaż zakontraktowany pojazdów w Azji nie stanowi żadnej nowości. Oprócz zakładów w Mjanmie, Ukrspecexport brał też udział w uruchomieniu montowni transporterów BTR-3 w Tajlandii, której siły zbrojne wykorzystują już kilkaset pojazdów tego typu w jednostkach wojsk lądowych i piechoty morskiej. Tajlandia jest jednym z największych odbiorców zagranicznych sprzętu ukraińskiego. Oprócz wspomnianych transporterów Tajowie kupili również 49 czołgów T-84 Opłot BM. Obecnie tą sama droga idzie Mjanma, której Ukraina - oprócz kilkuset transporterów opancerzonych -  dostarczyła również około 50 czołgów T-72S i niesprecyzowaną liczbę trójwspółrzędnych stacji radiolokacyjnych 36D6. Sprzęt ten był transportowany droga morską w latach 2003-2015.

Jeśli jesteś przedstawicielem wybranych instytucji zajmujących się bezpieczeństwem Państwa przysługuje Ci 100% zniżki!
Aby uzyskać zniżkę załóż darmowe konto w serwisie Defence24.pl używając służbowego adresu e-mail. Po jego potwierdzeniu, jeśli przysługuje Tobie zniżka, uzyskasz dostęp do wszystkich treści na platformie bezpłatnie.