Reklama
  • Wiadomości

Produkcja seryjna Ka-62 ruszy w tym roku

W trakcie Wschodniego Forum Ekonomicznego we Władywostoku należący do państwowej grupy Rostec koncern Wiertalioty Rossii (Russia Helicopters) podpisał umowę z państwowym funduszem VEB.RF. Umowa ma pozwolić na rozpoczęcie produkcji pierwszej transzy śmigłowców Ka-62.

Fot. russianhelicopters.aero
Fot. russianhelicopters.aero

W umowie VEB.RF zobowiązuje się do udziału w finansowaniu produkcji, promocji oraz opracowaniu ewentualnych modyfikacji śmigłowca Ka-62 przez okres 10 lat, chociaż maszyny te wciąż nie zakończyły prób państwowych i formalnie nie maja certyfikatów typu. Jednakże, jak stwierdził prezes Russia Helicopters, Andriej Boginski, "Zainteresowanie maszyną jest na tyle duże, że planujemy rozpocząć produkcję już teraz".

Ka-62 jest cywilną wersją wojskowego śmigłowca transportowego Ka-60. Różni się on jednak od większości maszyn powstałych w biurze konstrukcyjnym Kamowa zastosowaniem klasycznego układu napędowego (wirnik główny plus ogonowy - w tym przypadku zastosowano fenestron) w miejsce dwóch wirników współosiowych. Pierwsze prace konstrukcyjne wykonano na początku lat 80 ubiegłego wieku. Ze względu na trudną sytuację w ówczesnym rosyjskim przemyśle lotniczym pierwszy lot odbył się jednak dopiero w roku 1998.

image
Kabina Ka-62/Fot. Vitaly V. Kuzmin/CC BY-SA 4.0

Wersja cywilna maszyny napędzana jest dwoma silnikami turbowałowymi Safran (pierwotnie Turbomeca) Ardiden 3G sterowanymi za pomocą dwukanałowego systemu FADEC i pozwlajacymi osiągnąć prędkość maksymalną 310 km/h i prędkość przelotową 290 km/h i wysokość przelotową 5700 m. Śmigłowiec - w zależności od konfiguracji kabiny - może przenosić do 15 osób lub 2 tony ładunku (2,5 z wykorzystaniem zewnętrznych punktów podwieszenia), jego maksymalna masa startowa wynosi 6500 kg. Kabina zbudowana jest w standardzie "glass-cockpit" z czterema wyświetlaczami.

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama