Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Produkcja seryjna Ka-62 ruszy w tym roku

Fot. russianhelicopters.aero
Fot. russianhelicopters.aero

W trakcie Wschodniego Forum Ekonomicznego we Władywostoku należący do państwowej grupy Rostec koncern Wiertalioty Rossii (Russia Helicopters) podpisał umowę z państwowym funduszem VEB.RF. Umowa ma pozwolić na rozpoczęcie produkcji pierwszej transzy śmigłowców Ka-62.

W umowie VEB.RF zobowiązuje się do udziału w finansowaniu produkcji, promocji oraz opracowaniu ewentualnych modyfikacji śmigłowca Ka-62 przez okres 10 lat, chociaż maszyny te wciąż nie zakończyły prób państwowych i formalnie nie maja certyfikatów typu. Jednakże, jak stwierdził prezes Russia Helicopters, Andriej Boginski, "Zainteresowanie maszyną jest na tyle duże, że planujemy rozpocząć produkcję już teraz".

Ka-62 jest cywilną wersją wojskowego śmigłowca transportowego Ka-60. Różni się on jednak od większości maszyn powstałych w biurze konstrukcyjnym Kamowa zastosowaniem klasycznego układu napędowego (wirnik główny plus ogonowy - w tym przypadku zastosowano fenestron) w miejsce dwóch wirników współosiowych. Pierwsze prace konstrukcyjne wykonano na początku lat 80 ubiegłego wieku. Ze względu na trudną sytuację w ówczesnym rosyjskim przemyśle lotniczym pierwszy lot odbył się jednak dopiero w roku 1998.

image
Kabina Ka-62/Fot. Vitaly V. Kuzmin/CC BY-SA 4.0

Wersja cywilna maszyny napędzana jest dwoma silnikami turbowałowymi Safran (pierwotnie Turbomeca) Ardiden 3G sterowanymi za pomocą dwukanałowego systemu FADEC i pozwlajacymi osiągnąć prędkość maksymalną 310 km/h i prędkość przelotową 290 km/h i wysokość przelotową 5700 m. Śmigłowiec - w zależności od konfiguracji kabiny - może przenosić do 15 osób lub 2 tony ładunku (2,5 z wykorzystaniem zewnętrznych punktów podwieszenia), jego maksymalna masa startowa wynosi 6500 kg. Kabina zbudowana jest w standardzie "glass-cockpit" z czterema wyświetlaczami.

Reklama
Reklama

Komentarze (3)

  1. Autor

    Stary Sikorsky S-76. Takie mam skojarzenie wyglądu.

    1. Davien

      Podobny jak większość maszyn w tej kategorii ale jest wiekszy od S-76 i ma fenestron zamiast zwykłego wirnika ogonowego. No i jest nowoczesniejszy od dość leciwego juz S-76.

    2. Xd

      Trabant i bmw też są podobne mają okrągłe koła wycieraczki i światła stopu klamki i parę innych drobiazgów

  2. Marek1

    Coby nie gadać - kolejny piękny śmigłowiec ze wschodu. Tym razem cywilny ...

    1. Pierwotnie ponad 15 lat temu.

  3. pol

    jesli dba sie o krajowe spolki to sie i ma.