Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Prezes PZL Świdnik: AW139 to wielozadaniowa i wszechstronna platforma [SKANER Defence24]

AW139 okładka
Autor. M. Szopa

„Śmigłowce są Polsce potrzebne do trzech rzeczy” – uważa Jacek Libucha, prezes PZL-Świdnik, który w wywiadzie dla Defence24 mówi o swoich doświadczeniach ze śmigłowcami w Iraku - „Po pierwsze do wsparcia operacji obronnej. Druga sprawa to wsparcie zagranicznych operacji sojuszniczych. Trzecie zastosowanie to działania specjalistyczne i przeciwkryzysowe w czasie pokoju. Te zadania definiują ile i jakich śmigłowców potrzebuje polska armia.” Odnosząc się do oferty PZL-Świdnik wyjaśnia – „oferujemy zarówno AW139 jak i AW149 jako wielozadaniowe śmigłowce średnie do różnych zadań. Kawa nie wyklucza herbaty.” W rozmowie Prezes Libucha wyjasnia również kwestię tego, jaka część AW101 powstaje w Polsce oraz kiedy rozpoczną się dostawy tych maszyn.

Reklama
Reklama

Komentarze (3)

  1. Qba

    Co jest rozsądnego by zastępować Mi-2 drogimi AW139 kiedy zamiast nich można kupić kilka razy tańsze H135M lub H145M?

    1. Gnom

      Najpierw zadania, potem zakupy. MON tak sformułował zadania (w części upublicznionej), że można zaoferować dowolne śmigło.

    2. Qba

      @Gnom - tyle że powinien wygrać najtańszy śmigłowiec spełniający wymagania,

  2. vivek

    45 mln USD sztuka Tanio ja za bubel

    1. Gnom

      Skąd ta cena za AW-139? Nawet AW-149 tyle nie kosztuje. Poza tym 40-45 mln USD to przeciętna cena w pełni wyposażonego współczesnego śmigłowca klasy 8-10 ton.

    2. Valdore

      Gnomie, chyba ze mówisz o maszynei CSAR czy SOF, bo np Caracal w wersji podstawowej to 20-22mln euro a UH-60M to 24mln usd. Za40-45mln usd to kupisz najnowsze AH-1Z lub AH-64.

    3. Qba

      @Gnom - tyle chce Świdnik.

  3. Chyżwar

    Mielec będzie miał teraz do cholery roboty. Świdnik, ma tutaj biuro konstrukcyjne, a my mamy w tej fabryce udziały. AW139, 149 i kolejny w postaci AW249 w zasadzie załatwia potrzeby wojsk lądowych. W przypadku MW mamy AW101. Na okręty AW159 i temat wiatraków jest załatwiony.

    1. Qba

      Skoro Świdnik nie dostarczył AW101 w terminie to powinien zostać wykluczony w programów Perkoz, Kondor i Kruk.

    2. Krab

      Mamy jakieś udziały w tej firmie? Myślałem że Świdnik w całości należy do włoskiego firmy Leonardo.

    3. Gnom

      Qba, poważnie, czyż nie przebiega to zgodnie z harmonogramem, choć zmienionym prze covid, a i tak nie za długo na tle programów na świecie. Gdybyś był z branży, to byś wiedział, że czasy dostaw niektórych krytycznych elementów wydłużyły się z tygodni do kilku (ba kilkunastu) miesięcy. A covid w pełni odpowiada pojęciu "siły wyższej". O wzroście kosztów elementów nawet szkoda gadać.

Reklama