Przemysł Zbrojeniowy
Prezes PZL Świdnik: AW139 to wielozadaniowa i wszechstronna platforma [SKANER Defence24]
„Śmigłowce są Polsce potrzebne do trzech rzeczy” – uważa Jacek Libucha, prezes PZL-Świdnik, który w wywiadzie dla Defence24 mówi o swoich doświadczeniach ze śmigłowcami w Iraku - „Po pierwsze do wsparcia operacji obronnej. Druga sprawa to wsparcie zagranicznych operacji sojuszniczych. Trzecie zastosowanie to działania specjalistyczne i przeciwkryzysowe w czasie pokoju. Te zadania definiują ile i jakich śmigłowców potrzebuje polska armia.” Odnosząc się do oferty PZL-Świdnik wyjaśnia – „oferujemy zarówno AW139 jak i AW149 jako wielozadaniowe śmigłowce średnie do różnych zadań. Kawa nie wyklucza herbaty.” W rozmowie Prezes Libucha wyjasnia również kwestię tego, jaka część AW101 powstaje w Polsce oraz kiedy rozpoczną się dostawy tych maszyn.
Qba
Co jest rozsądnego by zastępować Mi-2 drogimi AW139 kiedy zamiast nich można kupić kilka razy tańsze H135M lub H145M?
Gnom
Najpierw zadania, potem zakupy. MON tak sformułował zadania (w części upublicznionej), że można zaoferować dowolne śmigło.
Qba
@Gnom - tyle że powinien wygrać najtańszy śmigłowiec spełniający wymagania,
vivek
45 mln USD sztuka Tanio ja za bubel
Gnom
Skąd ta cena za AW-139? Nawet AW-149 tyle nie kosztuje. Poza tym 40-45 mln USD to przeciętna cena w pełni wyposażonego współczesnego śmigłowca klasy 8-10 ton.
Valdore
Gnomie, chyba ze mówisz o maszynei CSAR czy SOF, bo np Caracal w wersji podstawowej to 20-22mln euro a UH-60M to 24mln usd. Za40-45mln usd to kupisz najnowsze AH-1Z lub AH-64.
Qba
@Gnom - tyle chce Świdnik.
Chyżwar
Mielec będzie miał teraz do cholery roboty. Świdnik, ma tutaj biuro konstrukcyjne, a my mamy w tej fabryce udziały. AW139, 149 i kolejny w postaci AW249 w zasadzie załatwia potrzeby wojsk lądowych. W przypadku MW mamy AW101. Na okręty AW159 i temat wiatraków jest załatwiony.
Qba
Skoro Świdnik nie dostarczył AW101 w terminie to powinien zostać wykluczony w programów Perkoz, Kondor i Kruk.
Krab
Mamy jakieś udziały w tej firmie? Myślałem że Świdnik w całości należy do włoskiego firmy Leonardo.
Gnom
Qba, poważnie, czyż nie przebiega to zgodnie z harmonogramem, choć zmienionym prze covid, a i tak nie za długo na tle programów na świecie. Gdybyś był z branży, to byś wiedział, że czasy dostaw niektórych krytycznych elementów wydłużyły się z tygodni do kilku (ba kilkunastu) miesięcy. A covid w pełni odpowiada pojęciu "siły wyższej". O wzroście kosztów elementów nawet szkoda gadać.