• Wiadomości

Prezentacja SMX 3.0 na Euronaval: koncept OP nowej generacji [Defence24.pl TV]

Koncern DCNS zaprezentował podczas targów Euronaval w Paryżu nowy projekt koncepcyjny okrętu podwodnego SMX 3.0. Dzięki technologii 3.0, człowiek zawsze będzie w stanie kontrolować ten okręt. Oczywiście istnieje wiele trybów pomocniczych wspomaganych przez automaty, ale człowiek w każdej chwili będzie mógł przejąć kierowanie - mówił w rozmowie z Defence24.pl Stephan Meunier, Dyrektor marketingu DCNS.

  • Fot. DCNS
    Fot. DCNS
  • Fot. DCNS
    Fot. DCNS

Okręt podwodny SMX 3.0 to jednostka nowej generacji, dostosowana do wykorzystywania przez marynarzy z tzw. „generacji Z”. Oznacza to, że urodzili się oni ok. roku 2000, a w 2025 roku będą mieli po 25 lat.

Jak podkreślił Stephan Meunier, okręt charakteryzuje "sieciocentryczność wewnętrzna”, działającą dzięki technologii 3.0, czyli web 3.0.

Będzie to także okręt, tak jak z resztą wszystkie projekty DCNS, dostosowany do potrzeb człowieka, umieszczający go na pierwszym planie, żeby on był jak najbardziej skuteczny.

Stephan Meunier, Dyrektor marketingu DCNS

Okręt od DCNS będzie zdolny do dzielenia się informacjami z innymi platformami, które służyć będą do ich selekcjonowania i kompilowania. Za istotną cechę okrętu SMX 3.0 uważa się również „skrytość jego działania”, czyli trudnowykrywalność.

Przy projektowaniu SMX 3.0 włożono dużo wysiłku w chociażby w dopracowanie hydrodynamicznego kształtu kadłuba okrętu, co widoczne jest na jego wizualizacjach, ale również dzięki technologiom redukcji hałasu takim jak specjalne pokrycia powierzchni czy łoża opracowane aby tłumić dźwięk.

Stephan Meunier, Dyrektor marketingu DCNS

Jak podkreśla Stephan Meunier, skrytość jest równie ważna, gdy okręt działa na głębokości peryskopowej i używa masztów oraz peryskopów. Zastosowano specjalną powłokę, która daje efekt „kameleona”. Dzięki niej maszty stają się „praktycznie niewidoczne”.

Według DCNS, na pokładzie SMX 3.0 będzie można wykorzystywać np. torpedy ciężkie F21 i wielozadaniowe pociski rakietowe. SMX 3.0 ma zostać również wyposażony w system dronów podwodnych i powietrznych, startujących z wyrzutni pionowej o dużej średnicy.

SMX 3.0 DCNS
Fot. DCNS

Co więcej, obsługa okrętu ma pracować w lepszych warunkach, niż jest to możliwe obecnie. Okręt ma mieć więcej przestrzeni, dokonano „starań w ulepszeniu życia załogi, jej wypoczynku, warunków pracy przed ekranem, które są obecnie szczególnie trudne na okrętach podwodnych”.

Wolna przestrzeń na modernizację

Okręty tego typu maja być użytkowego przez ok. 40 lat. Biorąc to pod uwagę, DCNS zastosował na nich metody, które zapewniają potencjał modernizacyjny. Zmiany będą mogły być wprowadzane na bieżąco, dzięki zastosowaniu technologii 3.0, pozwalającej na integrację funkcjonalną i fizyczną nowego wyposażenia. Jest to możliwe m.in. dzięki zachowaniu wolnej przestrzeni na przyszłe modernizacje.

Może działać on wyjątkowo skrycie i pozostawać pod wodą o wiele dłużej niż jego poprzednicy, dzięki systemowi AIP drugiej generacji, wyjątkowo wydajnemu, dającemu kilkutygodniowa autonomię, do trzech tygodni w zanurzeniu oraz dzięki bateriom akumulatorów nowej generacji wykorzystujących technologie litowo-jonową, która wciąż jest na etapie prac rozwojowych.

Stephan Meunier, Dyrektor marketingu DCNS

Reklama