- Wiadomości
Polski serwis zagranicznych śmigłowców
Firmy Babcock International Group i Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 podpisały porozumienie o współpracy w celu przyszłego tworzenia centrum utrzymania i wsparcia śmigłowców. Sygnatariusze chcą też stworzyć centrum szkoleniowe.

Autor. WZL1
Porozumienie podpisano w Warszawie 30 września 2025 roku. Obydwa podmioty chcą utworzyć wspólne centrum utrzymania i wsparcia floty śmigłowców Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, a także centrum szkolenia technicznego. To ostatnie ma na celu kształcenie i podnoszenie kwalifikacji personelu technicznego. Długofalowo ma to doprowadzić zarówno do zwiększenia gotowości operacyjnej, jak i potencjału przemysłu obronnego.
Porozumienie Babcocka i WZL1 jest pokłosiem podpisanej na tegorocznych targach MSPO Umowy o Współpracy Strategicznej między Babcockiem a Polską Grupą Zbrojeniową, do której należy WZL1. Umowa ta miała bardziej ogólny charakter i dotyczyła współpracy w obszarach morskim i lotniczym.
Zobacz też
Zdolność do prowadzenia samodzielnych szkoleń i wsparcia śmigłowców w Polsce powinna przyczynić się do obniżenia kosztów eksploatacji rosnącej polskiej floty nowoczesnych śmigłowców wojskowych. Jednocześnie powinna też podnieść zdolności polskiej spółki WZL1, która jest dzisiaj jedną z nielicznych posiadanych jeszcze przez polski kapitał większych producentów lotniczych. Dzięki temu mogą one potencjalnie stać się konkurencyjne, jeżeli chodzi o prace przy śmigłowcach zachodniej proweniencji, kiedy już zabraknie dla nich pracy przy wiropłatach posowieckich i rosyjskich (Mi-8/17, Mi-24).
„W pełni przygotowana i gotowa do natychmiastowego rozmieszczenia flota śmigłowców odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa narodowego i międzynarodowego Polski. Wspólnie z WZL1 zapewnimy doskonałość operacyjną poprzez zaoferowanie konkurencyjnego rozwiązania, które wesprze rosnące zdolności obronne Polski” – powiedział Pierre Basquin, dyrektor generalny Babcock Aviation.
Babcock jest obecny na polskim rynku od dłuższego czasu dzięki jego udziałowi w programie budowy fregat typu Wicher (program Miecznik). Stara się także, wspólnie z Airbus Helicopters, o kontrakt na centrum szkolenia dla pilotów śmigłowców, w oparciu m.in. o śmigłowce H145M.
WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu