Polacy będą produkować opancerzone pojazdy. Współpraca z RPA

Autor. OTT Group
Grupa Bumech rozpocznie współpracę z południowoafrykańskim producentem pojazdów opancerzonych. Wozy mają trafiać na rynek europejski.
Grupa Bumech S.A. - znana dotychczas z branży wydobywczej węgla kamiennego oraz maszynowej i usługowej dla górnictwa - rozpoczyna nowy etap działalności. W czwartek 31 lipca spółka podpisała list intencyjny z firmą OTT Technologies (PTY) Ltd. z Republiki Południowej Afryki.
Współpraca z południowoafrykańską spółką ma dotyczyć uruchomienia produkcji pojazdów opancerzonych w Polsce. Wozy mają być oferowane zarówno użytkownikom wojskowym, jak i służbom mundurowym na terenie Europy. Jak czytamy w komunikacie, dzięki współpracy Bumech zyska możliwość prowadzenia procesu montażu pojazdów w oparciu o gotowe podzespoły, które dostarczać będzie OTT. W kolejnym etapie polska spółka będzie mogła prowadzić samodzielną produkcję, dzięki licencji afrykańskiej firmy. W ramach współpracy w wybranych modelach przeprojektowany ma zostać m.in. układ napędowy i zostaną zastosowane silnik, spełniające europejskie normy. Docelowo pojazdy produkowane przez Bumech mają składać się w ponad 70 proc. z części i podzespołów pochodzących z UE.
„Strony porozumienia prowadzą obecnie negocjacje w przedmiocie ustalenia szczegółowych warunków współpracy” - czytamy w komunikacie spółki. Wynika też z niego, że pojazdy opancerzone mają powstawać w Katowicach w dawnym zakładzie produkującym sprzęt ciężki dla sektora górniczego. Według wiceprezesa Bumechu Michała Kończaka do końca października br. planowane jest podpisanie umowy licencyjnej z OTT Technologies.
Czytaj też
Zakładamy, że pierwsze trzy egzemplarze pojazdów powstaną w modelu montażowym do końca I kwartału 2026 r. Pojazdy wykorzystamy do promocji naszej oferty na targach i pokazach w celu pozyskania kontraktów na rynku europejskim.
Michał Kończak, wiceprezes Grupy Bumech S.A.
OTT Technologies Ltd. to prywatna firma z Republiki Południowej Afryki, działająca od 1980 r. i wchodząca w skład OTT Group wraz z AGD Mobility i LMT Products. Specjalizuje się w projektowaniu, produkcji, remontach i modernizacji oraz wsparciu eksploatacyjnym pojazdów wojskowych i dla służb bezpieczeństwa. W ofercie OTT Group można znaleźć zarówno wyremontowane takie klasyki, jak: Casspir, Ratel czy ciężarówki rodziny SAMIL (South African MILitary), jak i nowe pojazdy opancerzonych, w tym minoodporne. Część z nich stanowi rozwinięcie produkowanych m.in przez Land Systems OMC konstrukcji: RG-31 i RG-12. Do głównych produktów należą m.in.:
- rodzina minoodpornych pojazdów opancerzonych (4x4 i 6x6) Puma M36;
- pojazdy MRAP Puma M26;
- wielozadaniowy pojazd opancerzony LM13;
- wielozadaniowy pojazd taktyczny dla służb - Bulldog M34 MPVS (Multi-Purpose Security Vehicle);
- Gladiator M40, czyli skrycie opancerzone samochody terenowe Toyota Land Cruiser 78.

Autor. OTT Technologies
W ofercie OTT Group znajdują się również różnego typu systemy wieżowe oraz montaże do broni. Warto dodać, że należąca do grupy firma LMT Products to producent m.in. opancerzonych kabin do samochodów ciężarowych, stosowanych m.in. w Mercedesach Actros, Zetros oraz Unimog. W ofercie grupy są także pływające transportery opancerzone 6x6 i 8x8.
Obecnie OTT Group jest największym producentem pojazdów opancerzonych w RPA, z zakładem produkcyjnymi również w USA. Firma dostarczyła ponad 2 tys. pojazdów na potrzeby klientów na całym świecie, w tym dla agencji ONZ.

Autor. OTT Technologies
Wszystkie konstrukcje powstające w zakładach OTT Group przechodzą badania zgodnie z normami EN1063, STANAG 4569 w niezależnych ośrodkach, w tym w U.S. Army Aberdeen Test Center (ATC).
OTT posiada również certyfikaty ISO dot. standardów jakości, ochrony środowiska i bezpieczeństwa pracy. Grupa działa zgodnie z prawem międzynarodowym i jest zarejestrowana w Narodowym Komitecie Kontroli Uzbrojenia Konwencjonalnego (NCACC) RPA., co umożliwia jej produkcję i sprzedaż pojazdów opancerzonych oraz ich podzespołów.

Autor. OTT Technologies
Współpraca: Mateusz Multarzyński
Jack Bauer 73
Wzornictwo przemysłowe pierwsza klasa. W krainie Kleszczy powinny dać do myślenia.
szczebelek
Teraz cały sektor produkujący ciężkie maszyny dla górnictwa, kolei pójdzie w przemysł w zbrojeniowy?
chąśnik
Czy to nie jest zagrożeniem dla naszego producenta z Kutna?
ALBERTk
Czyli prywatna firma potrafi wynegocjować dla siebie więcej niż państwowa PGZ razem z MONem i Agencją Uzbrojenia?