Polacy będą produkować opancerzone pojazdy. Współpraca z RPA

Autor. OTT Group
Grupa Bumech rozpocznie współpracę z południowoafrykańskim producentem pojazdów opancerzonych. Wozy mają trafiać na rynek europejski.
Grupa Bumech S.A. - znana dotychczas z branży wydobywczej węgla kamiennego oraz maszynowej i usługowej dla górnictwa - rozpoczyna nowy etap działalności. W czwartek 31 lipca spółka podpisała list intencyjny z firmą OTT Technologies (PTY) Ltd. z Republiki Południowej Afryki.
Współpraca z południowoafrykańską spółką ma dotyczyć uruchomienia produkcji pojazdów opancerzonych w Polsce. Wozy mają być oferowane zarówno użytkownikom wojskowym, jak i służbom mundurowym na terenie Europy. Jak czytamy w komunikacie, dzięki współpracy Bumech zyska możliwość prowadzenia procesu montażu pojazdów w oparciu o gotowe podzespoły, które dostarczać będzie OTT. W kolejnym etapie polska spółka będzie mogła prowadzić samodzielną produkcję, dzięki licencji afrykańskiej firmy. W ramach współpracy w wybranych modelach przeprojektowany ma zostać m.in. układ napędowy i zostaną zastosowane silnik, spełniające europejskie normy. Docelowo pojazdy produkowane przez Bumech mają składać się w ponad 70 proc. z części i podzespołów pochodzących z UE.
„Strony porozumienia prowadzą obecnie negocjacje w przedmiocie ustalenia szczegółowych warunków współpracy” - czytamy w komunikacie spółki. Wynika też z niego, że pojazdy opancerzone mają powstawać w Katowicach w dawnym zakładzie produkującym sprzęt ciężki dla sektora górniczego. Według wiceprezesa Bumechu Michała Kończaka do końca października br. planowane jest podpisanie umowy licencyjnej z OTT Technologies.
Czytaj też
Zakładamy, że pierwsze trzy egzemplarze pojazdów powstaną w modelu montażowym do końca I kwartału 2026 r. Pojazdy wykorzystamy do promocji naszej oferty na targach i pokazach w celu pozyskania kontraktów na rynku europejskim.
Michał Kończak, wiceprezes Grupy Bumech S.A.
OTT Technologies Ltd. to prywatna firma z Republiki Południowej Afryki, działająca od 1980 r. i wchodząca w skład OTT Group wraz z AGD Mobility i LMT Products. Specjalizuje się w projektowaniu, produkcji, remontach i modernizacji oraz wsparciu eksploatacyjnym pojazdów wojskowych i dla służb bezpieczeństwa. W ofercie OTT Group można znaleźć zarówno wyremontowane takie klasyki, jak: Casspir, Ratel czy ciężarówki rodziny SAMIL (South African MILitary), jak i nowe pojazdy opancerzonych, w tym minoodporne. Część z nich stanowi rozwinięcie produkowanych m.in przez Land Systems OMC konstrukcji: RG-31 i RG-12. Do głównych produktów należą m.in.:
- rodzina minoodpornych pojazdów opancerzonych (4x4 i 6x6) Puma M36;
- pojazdy MRAP Puma M26;
- wielozadaniowy pojazd opancerzony LM13;
- wielozadaniowy pojazd taktyczny dla służb - Bulldog M34 MPVS (Multi-Purpose Security Vehicle);
- Gladiator M40, czyli skrycie opancerzone samochody terenowe Toyota Land Cruiser 78.

Autor. OTT Technologies
W ofercie OTT Group znajdują się również różnego typu systemy wieżowe oraz montaże do broni. Warto dodać, że należąca do grupy firma LMT Products to producent m.in. opancerzonych kabin do samochodów ciężarowych, stosowanych m.in. w Mercedesach Actros, Zetros oraz Unimog. W ofercie grupy są także pływające transportery opancerzone 6x6 i 8x8.
Obecnie OTT Group jest największym producentem pojazdów opancerzonych w RPA, z zakładem produkcyjnymi również w USA. Firma dostarczyła ponad 2 tys. pojazdów na potrzeby klientów na całym świecie, w tym dla agencji ONZ.

Autor. OTT Technologies
Wszystkie konstrukcje powstające w zakładach OTT Group przechodzą badania zgodnie z normami EN1063, STANAG 4569 w niezależnych ośrodkach, w tym w U.S. Army Aberdeen Test Center (ATC).
OTT posiada również certyfikaty ISO dot. standardów jakości, ochrony środowiska i bezpieczeństwa pracy. Grupa działa zgodnie z prawem międzynarodowym i jest zarejestrowana w Narodowym Komitecie Kontroli Uzbrojenia Konwencjonalnego (NCACC) RPA., co umożliwia jej produkcję i sprzedaż pojazdów opancerzonych oraz ich podzespołów.

Autor. OTT Technologies
Współpraca: Mateusz Multarzyński
szczebelek
Teraz cały sektor produkujący ciężkie maszyny dla górnictwa, kolei pójdzie w przemysł w zbrojeniowy?
Pucin:)
@szczebelek - a dlaczego by nie - skoro jest na to popyt. A tak ogólnie to nie tylko, to co wymieniłeś. W RP jest wiele zakładów które mogą to robić, np.: z branży maszyn rolniczych (Ursus, Pronar, SaMasz i nie tylko), samochodowej (zakłady: MAN-PL, Solaris Bus & Coach itd.) i słynny Cegielski SA który już od czerwca br. spawa kadłuby do ahs Krab. :)
Chyżwar
Jest popyt jest podaż. W czasach PRLu nawet fabryka produkująca przysłowiowe bombki na choinkę miała podwójne zastosowanie. Potem ktoś "wybitnie genialny" likwidował tego typu rzeczy uważając, że to "komunistyczne wynalazki", choć to wcale nie były ich pomysły. Komuniści podpatrzyli je u kogoś, kto był lepszy od nich a z komunizmem miał tyle wspólnego co koń z koniakiem. Ten ktoś produkował wszystko bardziej efektywnie niż komuchy a podczas ostatniej Wielkiej Wojny uratował im czerwone tyłki.
Jack Bauer 73
Wzornictwo przemysłowe pierwsza klasa. W krainie Kleszczy powinny dać do myślenia.
Chyżwar
Kleszcz służy do czegoś innego a jego wygląd wynika z tego, do czego ma służyć. Wygląd ma pokraczny a i owszem ponieważ został zaprojektowany według wymagań jakie wydaliło wojsko i według wojska jest OK ponieważ zdał egzaminacyjne próby. Więc jeśli chodzi o wygląd z pretensjami proszę udać się do generalicji. Bradley który dostał "świadectwo z czerwonym paskiem" i dzisiejszy AMPV też wyglądają niepięknie. Ciekawe czemu Amerykanie zamiast stawiać na ładnie wyglądające zabawki wolą kupować paskudne AMPV?
Zygazyg
Czyli jeden z sojuszników putina , ten sam co zerwał umowę na dostawę Polsce amunicji 155mm z powodu naszego wsparcia ukrainie, będzie teraz czerpał zyski z naszego kraju?
Chyżwar
Tego kwiata jest pół świata. Jest KLTV. Jest Waran i Legwan. Wchodzi Heron. AMZ produkuje swoje zabawki. Jest zabawka oparta na technologiach ukraińskich, którą poprawiliśmy i produkujemy dla Ukrainy. Są MRAPy z USA. RPA ma swoje doświadczenia w tej dziedzinie. Jeśli chce tutaj produkować, niech produkuje. Pancerek nigdy dość. A jeśli stanie okoniem to wojsku nie zaszkodzi a naszemu przemysłowi pomoże bo on podpatrzy to czy owo. i wdroży pomysły we własnych rozwiązaniach jeżeli będą przydatne.
ALBERTk
Czyli prywatna firma potrafi wynegocjować dla siebie więcej niż państwowa PGZ razem z MONem i Agencją Uzbrojenia?
Seb66
A CO niby negocjuje MON czy PGZ i z kim? MON z żadnym poważnym kontrahentem nigdyNICZEGO NIE wynegocjował. Oni tylko "kładą uszy po sobie" i "ruki pa szwam"!! MON jeszcze NIGDY NICZEGO nie wynegocjował z sukcesem dla Polski.
[email protected]
@ALBERTk Ale to nic nowego ze prywatna firma może więcej i lepiej tak jest wszędzie bo po prostu nie ma tego całego syfu który się ciągnie za każda firma państwowa gdzie każdy chce coś dla siebie ugrać
chąśnik
Czy to nie jest zagrożeniem dla naszego producenta z Kutna?
Seb66
Nie, producent z Kutna najlepiej sobie radzi gdy trzyma się od MON hak najdalej. Zresztą jak KAZDY inny. Nie ma w Polsce ZADNEGO producenta który byłby zadowolony ze "wspolpracy" z MON.
Chyżwar
I dobrze. Pancerki są potrzebne.
Seb66
Ale nie w Polsce. U nas wg MON sprawdzi się dopiero CBWP. I to dopiero z armatą 155mm. Lżejszego nam nie potrzeba. Wszak MON rozważał budowę niszczyciela czołgów na podwoziu Kraba!! Za nadzwyczaj chore i kosztowne fanaberie MON jeszcze nikt tam nie poniósł odpowiedzialności!!