- Wiadomości
Pierwszy serbski H145M gotowy do służby
Minister obrony Serbii Aleksandar Vulin dokonał oficjalnego przyjęcia pierwszego śmigłowca Airbus Helicopters H145M przeznaczonego dla tego kraju. Dwie z dziewięciu zamówionych w 2016 roku maszyn tego typu trafią już w grudniu bieżącego roku do służby. Wszystkie serbskie H145M będą wyposażone w system obserwacji i zarządzania uzbrojeniem HForce, natomiast jedynie cztery zostaną dostarczone w wersji uzbrojonej w rakiety niekierowane i broń lufową.

Serbski minister obrony Aleksandar Vulin zasiadł podczas wizyty w zakładach Airbus Helicopters w niemieckim Donauwörth za sterami pierwszego z przeznaczonych dla władz w Belgradzie śmigłowców H145M. Była to jedna z dwóch maszyn przeznaczonych dla ministerstwa spraw wewnętrznych Serbii, które zostaną dostarczone w grudniu bieżącego roku. Śmigłowce są wyposażone w system HForce, spinający układy obserwacyjne w świetle widzialnym i w podczerwieni oraz w kamerę wysokiej rozdzielczości, a także zapewniający możliwość transmisji danych do stanowisk naziemnych. Prócz tego specjalistyczne wyposażenie serbskich H145M obejmuje m. in. system do szybkiego desantu linowego i wyciągarkę.
Spośród dziewięciu zamówionych maszyn H145M trzy mają trafić do dyspozycji Ministerstwa Spraw Wewnętrznych Serbii a sześć do sił powietrznych. Wśród tych ostatnich cztery będą dostosowane do przenoszenia uzbrojenia w postaci szerokiej gamy pocisków rakietowych i broni lufowej sterowanych systemem HForce oraz wyposażone w systemy walki elektronicznej i osłony balistyczne. Serbia do końca 2019 roku ma otrzymać sześć spośród zamówionych śmigłowców. Mają one realizować szeroki zakres działań w tym transportowych, poszukiwania i ratownictwa, rozpoznania, ewakuacji medycznej, rozpoznania i monitoringu, a także „misji bojowych”.
Oprócz dostawy nowych śmigłowców, wsparcia eksploatacji i szkolenia, umowa Airbus Helicopters z rządem Serbii obejmuje również certyfikację zakładów lotniczych Moma Stanojlovic jako zakładu obsługującego i wydłużającego resursy śmigłowców Gazelle. Maszyny tego typu były produkowane na licencji w Jugosławii a Serbia odziedziczyła zarówno same wiropłaty jak i infrastrukturę. Airbus ma nie tylko wspomagać serbski przemysł lotniczy w zakresie eksploatacji Gazelle, ale również włączyć lokalne zakłady do systemu serwisowania i łańcucha dostaw dla Airbus Helicopters oraz wspierać uzyskanie przez te podmioty wymaganych kompetencji i certyfikatów. Tak więc kontrakt stanowi de facto odnowienie współpracy.
H145M to lekki śmigłowiec wojskowy o masie 3,7 tony. Został on pozyskany między innymi dla sił specjalnych Niemiec oraz marynarki wojennej Tajlandii, jak również zakontraktowany dla sił zbrojnych Serbii i Węgier. Nowoczesna konstrukcja charakteryzuje się m.in. zastosowaniem fenestronu (wentylatora ogonowego), nowej przekładni i mocniejszych silników Arriel 2E (667 kW każdy) sterowanych układem elektronicznym FADEC niż maszyny EC145/H145 od których się wywodzi. Wiropłat jest zdolny do przenoszenia uzbrojenia (w tym potencjalnie kierowanego), którego obsługa i kierowanie realizowane są dzięki systemowi HForce.
Czytaj też: Dwa śmigłowce H145M dla Luksemburga
WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu