Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Pierwszy serbski H145M gotowy do służby

Minister obrony Serbii Aleksandar Vulin za sterami H145M. Maszyna jeszcze z tymczasową, cywiln rejestracją ale już w docelowym malowaniu. Fot. Airbus Helicopters
Minister obrony Serbii Aleksandar Vulin za sterami H145M. Maszyna jeszcze z tymczasową, cywiln rejestracją ale już w docelowym malowaniu. Fot. Airbus Helicopters

Minister obrony Serbii Aleksandar Vulin dokonał oficjalnego przyjęcia pierwszego śmigłowca Airbus Helicopters H145M przeznaczonego dla tego kraju. Dwie z dziewięciu zamówionych w 2016 roku maszyn tego typu trafią już w grudniu bieżącego roku do służby. Wszystkie serbskie H145M będą wyposażone w system obserwacji i zarządzania uzbrojeniem HForce, natomiast jedynie cztery zostaną dostarczone w wersji uzbrojonej w rakiety niekierowane i broń lufową.

Serbski minister obrony Aleksandar Vulin zasiadł podczas wizyty w zakładach Airbus Helicopters w niemieckim Donauwörth za sterami pierwszego z przeznaczonych dla władz w Belgradzie śmigłowców H145M. Była to jedna z dwóch maszyn przeznaczonych dla ministerstwa spraw wewnętrznych Serbii, które zostaną dostarczone w grudniu bieżącego roku. Śmigłowce są wyposażone w system HForce, spinający układy obserwacyjne w świetle widzialnym i  w podczerwieni oraz w kamerę wysokiej rozdzielczości, a także zapewniający możliwość transmisji danych do stanowisk naziemnych. Prócz tego specjalistyczne wyposażenie serbskich H145M obejmuje m. in. system do szybkiego desantu linowego i wyciągarkę.

Spośród dziewięciu zamówionych maszyn H145M trzy mają trafić do dyspozycji Ministerstwa Spraw Wewnętrznych Serbii a sześć do sił powietrznych. Wśród tych ostatnich cztery będą dostosowane do przenoszenia uzbrojenia w postaci szerokiej gamy pocisków rakietowych i broni lufowej sterowanych systemem HForce oraz wyposażone w systemy walki elektronicznej i osłony balistyczne. Serbia do końca 2019 roku ma otrzymać sześć spośród zamówionych śmigłowców. Mają one realizować szeroki zakres działań w tym transportowych, poszukiwania i ratownictwa, rozpoznania, ewakuacji medycznej, rozpoznania i monitoringu, a także „misji bojowych”.

Oprócz dostawy nowych śmigłowców, wsparcia eksploatacji i szkolenia, umowa Airbus Helicopters z rządem Serbii obejmuje również certyfikację zakładów lotniczych Moma Stanojlovic jako zakładu obsługującego i wydłużającego resursy śmigłowców Gazelle. Maszyny tego typu były produkowane na licencji w Jugosławii a Serbia odziedziczyła zarówno same wiropłaty jak i infrastrukturę. Airbus ma nie tylko wspomagać serbski przemysł lotniczy w zakresie eksploatacji Gazelle, ale również włączyć lokalne zakłady do systemu serwisowania i łańcucha dostaw dla Airbus Helicopters oraz wspierać uzyskanie przez te podmioty wymaganych kompetencji i certyfikatów. Tak więc kontrakt stanowi de facto odnowienie współpracy.

H145M to lekki śmigłowiec wojskowy o masie 3,7 tony. Został on pozyskany między innymi dla sił specjalnych Niemiec oraz marynarki wojennej Tajlandii, jak również zakontraktowany dla sił zbrojnych Serbii i Węgier. Nowoczesna konstrukcja charakteryzuje się m.in. zastosowaniem fenestronu (wentylatora ogonowego), nowej przekładni i mocniejszych silników Arriel 2E (667 kW każdy) sterowanych układem elektronicznym FADEC niż maszyny EC145/H145 od których się wywodzi. Wiropłat jest zdolny do przenoszenia uzbrojenia (w tym potencjalnie kierowanego), którego obsługa i kierowanie realizowane są dzięki systemowi HForce.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (9)

  1. Vector Zero

    @tyle a ty wiesz że właśnie ci Niemcy mają na stanie Bundespolizei 19 Super Pum i domówili niedawno 3 kolejne? To co potrzebowali to lekkie śmigłowce i też je kupowali. Uparcie próbujesz jakiś hejcik uprawiać na Caracala tylko że wszystko plączesz, mieszasz i manipulujesz zupełnie nie na temat. Tylko w jakim celu, przyjemność ci to jakąś sprawia czy co? Sensu w tym nie ma ani logiki ale upierasz się przy tym.

  2. tyle i tylko tyle

    +tyle Niemcy mają CH53 jeszcze większe od Caracali oraz poprzednią wersje Caracala SuperPumę policji, którą latają także politycy RFN łącznie z kanclerzem. Specjalsi USAQ używają PaveLow wersję CH53, a wdrażają CH53K King Stallion. Francja ma dla specjalsów Caracale i NH90. Z tych dużych.

  3. Dobrze, że żyję w zach. UE

    Polska miała w 2017r. (wg siły nabywczej) PKB w wysokości 1,1 biliona dol., Ukraina 0,4 biliona dol., a Serbia 0,1 biliona dol., ale Ukrainę i Serbię stać na te znakomite helikoptery, a Ukraina mająca amerykańskich ministrów w rządzie i inną obecność i olbrzymie wpływy USA kupuje helikoptery z Francji Caracale i H145M, a nie BlackHawki Ukraina ma u siebie wojnę domową i doświadczenie z walką helikopterami. Ukraina szuka też współpracy helikopterowej z Airbusem, a nie z Polską - wbrew opowieściom Maciarewicza. _______ Powinniśmy wrócić do umowy na Caracale zmieniając ją na H225M Caracal, H145M i Tigry UHT przy produkcji Caracali i Tigrów UHT w Polsce. Na świecie nie ma równie wysokiej jakości i użyteczności tak tanio, za tak niskie ceny zakupu i koszty Polska potrzebuje loty helikopterowe w coraz większym zakresie, a zatem najlepiej mieć te loty helikopterowe najtaniej, bo nasze zacofanie jest o wiele większe niż sobie to uświadamiamy dzięki pomocy UE i inwestycjom z UE roczne zużycie energii elektrycznej w kilowatach na mieszkańca w 2017r.: Polska/3.672, biedna i mała Serbia/3.766, mała Litwa/3.487, mała Łotwa/3.452, Ukraina/3.029, Rumunia/2.242, poza tym cała UE zużywa więcej niż Polska: Chiny/4.292, Bułgaria/4.477, UK/4.657, mała Słowacja/4.750, Grecja/4.926 , Hiszpania/4.910, Rosja/6.257, RFN/6.385, maleńka Estonia/6.518, maleńki Luksemburg/10.398, Norwegia/25.019. Zużycie prądu na głowę jest z jednej strony wskaźnikiem zamożności, a z drugiej stopnia uprzemysłowienia oraz ogólnie poziomu rozwoju. Nieco zniekształca to posiadanie warunków dla taniej produkcji prądu np. słońcem w Hiszpanii i Grecji oraz z rzek Norwegii, jak również posiadaniem przemysłu zużywającego dużo prądu (chemia, produkcjia aluminium, miedzi itp.). __________ Zużycie prądu przez Polskę wskazuje, że jesteśmy nadal słabo uprzemysłowieni, zacofani i biedni (tym bardziej, że mamy chemię i miedź, a także marnotrawstwo energii oznaczające co najmniej 3 razy mniejszą efektywność zużycia prądu niż w zach. UE). W tak rozpaczliwej sytuacji zdumiewa obojętność całego narodu na gigantyczne marnotrawstwo w Polsce - możliwe jest atakowanie UE za nakaz żarówek energooszczędnych, uwalenie Caracala, kupowanie okrętów podwodnych przy prawie nieistnieniu wojsk lądowych, przepłacanie za gorszą broń i samoloty dla rządu byle z USA, nie wykorzystanie zakupu broni dla zacieśnienie współpracy z zach. UE, łamanie konstytucji wdrażaniem "gospodarki wolnorynkowej", tolerowanie dwuwładzy premiera i prezydenta itp. itd. Teraz chcemy kupować BlackHawki i AW101, niepotrzebnie kupiliśmy ICBS dla Patriota i Patriota zamiast SAMP/T, kupujemy HIMARS zamiast tak jak biedniejsza RFN gąsienicowych M270A, czy JASSM zamiast Taurusów z zach. UE. Po oszczędności Caracalami/Pumami schyliły się Singapur, UK, Szwajcaria, RFN, Kuwejt, Japonia, firmy ratownictwa morskiego itd., tylko bogaci Polacy chcą AW101...

  4. tyle

    @K, Erda.... Skontaktujcie się z Niemcami i ich uświadomcie, bo w odróżnieniu od polskich planów, zamiast Caracali dla swoich specjalsów kupili H-145M. Prawdopodobnie, podobnie jak ja , nie znają się i brakuje im takich fachowców ja wy. Poza tym kłania się czytanie ze zrozumieniem. Wiele zadań , to nie wszystkie , tylko część.

  5. boczkanis

    jesli w woju jest masa mi2 ktore trzeba bedzie zaraz wymienic i pojawil sie tez plan uzbrojenia sokolow w ppk to moze warto rozwayc kupienie wiekszej ilosci tego latadla i czesc z nich uzbroic? te sokoly ktore maja byc modernizowane nie sa mlode - poczatek 90tych? juz cwierc dekady maja na karku czyli pewnie polowa zycia jakie im przewidziano, pewnie opracowanie pakietu modernizacji potrwa kilka - kilkanascie lat a czasu nie ma. tak samo jak nie ma kasy na prawdziwe maszyny szturmowe... bo wisla. moze warto 1 zakupem zalatac 2 dziury?

  6. Erda

    @tyle.....doprawdy? Takich bzdur dawno nie czytałem. Sam wymysliles? Porownujesz dwa zupełnie różne smiglowce i jeszcze dowodzisz że ten mniejszy jest lepszy bo nowoczesniejsxy i ekonomiczniejszy. Trudno się nawet do tego odnieść. Pewnie że mniejszy i lżejszy śmigłowiec jest tańszy w eksploatacji ale co tego? Te zadania które mogą być wykonywane przez mniejszy śmigłowiec zamiast carcala to chyba starty i ladowania:). Co za brednie.

  7. K.

    @tyle . No wiadomo , śmigłowce Mi 14/8 koniecznie trzeba zastąpić dużo mniejszą maszyną , koniecznie . Jeżeli Caracal jest przestarzały to …. , nie znasz tematu .

  8. KOSA

    Piękna maszyna. Aż szkoda , że Nasze Służby nie myślą tylko ida po najmniejszej linii oporu czyli łatają dziury .. jeden i to EC - 135 Dla straży granicznej. A gdzie reszta gdzie Policja ? gdzie wojsko ? Pozazdrosćić. Takie maszyny kupiła też ukraina….

  9. tyle

    Przestarzałe, bez potencjału modernizacyjnego Caracale nie. Nowoczesne , ekonomiczne H-145M jak najbardziej. Wiem , że nie tej samej klasy , co nie przeszkadza mniejszemu , wykonywać wiele zadań przypisanych do tej pory Caracalowi. To się nazywa postęp , panowie z sekty C.

Reklama