• Wiadomości

Nowy ukraiński śmigłowiec. Trafi do wojska?

Ukraińska firma Softex-Aero ogłosiła oblot najnowszego ze swoich śmigłowców - VV-2. Maszyna, pomimo wyglądu kojarzącego się ze śmigłowcem szturmowym, przynajmniej na razie nie ma z wojskiem nic wspólnego. Producent zakłada jednak wiele zastosowań, w tym opcję bezzałogową, która może znaleźć zastosowanie militarne. 

Fot. Softex-Aero

Śmigłowiec VV-2 faktycznie charakteryzuje się sylwetką typową dla maszyn szturmowych. Posiada wąski kadłub, siedzenia dwuosobowej załogi w układzie tandem (jedno za drugim) i krótkie skrzydła umieszczone pod dużym kątem natarcia. Całość przywodzi na myśl maszynę bojową, o sylwetce podobnej do AH-1G Cobra czy T129 ATAK. 

Jednak parametry techniczne, a zwłaszcza masa i moc silnika zdradzają, że zastosowanie bojowe jest mało prawdopodobne. Masa startowa śmigłowca Softex Aero VV-2 wynosi zaledwie 1100kg, z czego masa własna maszyny to 565 kg. Udźwig to 380 kg, ale ze względu na wąski kadłub i niewielka kabinę dotyczy on możliwości przenoszenia ładunków przede wszystkim podwieszanych.

Przewożenie czegoś więcej niż dwusobowa załoga nie jest jednak głównym zadaniem tej maszyny. Producent określa VV-2 jako „szybki śmigłowiec” i faktycznie, czeski silnik turbinowy PBS Velká Bíteš TS 100 ZA o mocy startowej 245 KM zapewnia mu wysoka prędkość maksymalną 240 km/h i przelotową zaledwie 20 km/h mniejszą. Maksymalny zasięg śmigłowca oszacowano na 500 km.

W obecnej wersji VV-2 to przede wszystkim maszyna rekreacyjna, akrobacyjna i latający odpowiednik wyścigowego samochodu. Świadczy o tym chociażby fakt, że swoją przedpremierę, w postaci makiety, maszyna ta miała podczas targów „SUN and FUN” w kwietniu 2016 bieżącego roku na Florydzie.

Wąski kadłub, lekka kompozytowa konstrukcja, zwiększające siłę nośną w locie poziomym skrzydełka oraz niewielki, mocny silnik o małej masie własnej pozwalają na uzyskanie dobrych osiągów. Prędkość 240 km/h i wznoszenie 9 m/s to bardzo dobry wynik.

Pomimo tego, że zastosowanie bojowe nie znalazły się na czele listy propozycji firmy Softex-Aero, to nie są one wykluczone. Producent deklaruje plan oferowania maszyny w kilku wersja specjalistycznych, w tym również w wariancie bezzałogowym. W takim przypadku, Softex-Aero znalazłby się w podobnej kategorii wagowej bezzałogowców pionowego startu, co polski ILX-27 z Instytutu Lotnictwa w Warszawie. 

Reklama