Ukraińska firma Softex-Aero ogłosiła oblot najnowszego ze swoich śmigłowców - VV-2. Maszyna, pomimo wyglądu kojarzącego się ze śmigłowcem szturmowym, przynajmniej na razie nie ma z wojskiem nic wspólnego. Producent zakłada jednak wiele zastosowań, w tym opcję bezzałogową, która może znaleźć zastosowanie militarne.
Śmigłowiec VV-2 faktycznie charakteryzuje się sylwetką typową dla maszyn szturmowych. Posiada wąski kadłub, siedzenia dwuosobowej załogi w układzie tandem (jedno za drugim) i krótkie skrzydła umieszczone pod dużym kątem natarcia. Całość przywodzi na myśl maszynę bojową, o sylwetce podobnej do AH-1G Cobra czy T129 ATAK.
Jednak parametry techniczne, a zwłaszcza masa i moc silnika zdradzają, że zastosowanie bojowe jest mało prawdopodobne. Masa startowa śmigłowca Softex Aero VV-2 wynosi zaledwie 1100kg, z czego masa własna maszyny to 565 kg. Udźwig to 380 kg, ale ze względu na wąski kadłub i niewielka kabinę dotyczy on możliwości przenoszenia ładunków przede wszystkim podwieszanych.
Przewożenie czegoś więcej niż dwusobowa załoga nie jest jednak głównym zadaniem tej maszyny. Producent określa VV-2 jako „szybki śmigłowiec” i faktycznie, czeski silnik turbinowy PBS Velká Bíteš TS 100 ZA o mocy startowej 245 KM zapewnia mu wysoka prędkość maksymalną 240 km/h i przelotową zaledwie 20 km/h mniejszą. Maksymalny zasięg śmigłowca oszacowano na 500 km.
W obecnej wersji VV-2 to przede wszystkim maszyna rekreacyjna, akrobacyjna i latający odpowiednik wyścigowego samochodu. Świadczy o tym chociażby fakt, że swoją przedpremierę, w postaci makiety, maszyna ta miała podczas targów „SUN and FUN” w kwietniu 2016 bieżącego roku na Florydzie.
Wąski kadłub, lekka kompozytowa konstrukcja, zwiększające siłę nośną w locie poziomym skrzydełka oraz niewielki, mocny silnik o małej masie własnej pozwalają na uzyskanie dobrych osiągów. Prędkość 240 km/h i wznoszenie 9 m/s to bardzo dobry wynik.
Pomimo tego, że zastosowanie bojowe nie znalazły się na czele listy propozycji firmy Softex-Aero, to nie są one wykluczone. Producent deklaruje plan oferowania maszyny w kilku wersja specjalistycznych, w tym również w wariancie bezzałogowym. W takim przypadku, Softex-Aero znalazłby się w podobnej kategorii wagowej bezzałogowców pionowego startu, co polski ILX-27 z Instytutu Lotnictwa w Warszawie.
dk.
Zasadnicza różnica jest ta: Ukraińcy produkują, a Polacy "pokazują".
Oskar
Ta produkują :D kto to kupuję
ryszard56
a My NIC ALE MAMY ZA TO NAJLEPSZE DIALOGI TECHNICZNE I ROZRYWKOWE NA śWIECIE
Willgraf
proponuje nazwę Vajperski lub Cobrowski
Smirnoff
Do pięt nie dorastamy Ukraińcom w dziedzinie militarnej.
rebeliant80
Nawet taki bankrut jak Ukraina jest w stanie wybudować śmigłowiec, a u nas co najwyżej makietę zrobią.
dk.
Prywatna firma, zatrudniająca stukilkudziesięciu pracowników i zarabiająca pieniądze na 4 produkowanych modelach ! 2 lekkie śmigłowce i 2 luksusowo wykończone i nie cięższe od małego auta klasy B taksówki powietrzne, wyglądem zbliżone do samolotu. Najlepiej wejdź na stronę internetową i sam pooglądaj :)
Mr. Nobody
A propos - czy ktoś potrafi udzielić rzetelnych informacji jaki jest status polskiego programu ILX-27 z ITWL?
lis
Nieważne Polska amia i tak woli zagraniczne.
dk.
Zapewne ten: Mamy także wiele kolejnych ciekawych demontratorów technologii w planie, prosimy o kolejne dotacje, potem o nagrody !
Rg
Ze cztery ppk by przeniósł
Marek1
ciekawe ile taki kosztuje