Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Niemcy i Norwegia dołączają do programu zakupu MRTT

Ilustracja: www.airbus.com
Ilustracja: www.airbus.com

Niemcy i Norwegia oficjalnie dołączyły do realizowanego przez kraje europejskie i NATO programu zakupu wielozadaniowych tankowców-transportowców (Multi-Role Tanker Transport, MRTT) Airbus A330. Zakup ten zostanie zrealizowany wraz z Holandią i Luksemburgiem.

Zamówienie zostanie złożone przez natowską Agencję Wsparcia i Zamówień Obronnych NSPA za pośrednictwem OCCAR w ramach Europejskiej Agencji Obrony EDA.

Niemcy i Norwegia zobowiązały się do uczestnictwa w projekcie poprzez podpisanie memorandum o porozumieniu w centrali NATO w Brukseli. Program, do którego dołączyły te państwa, znany jako Międzynarodowa Flota Wielozadaniowych Tankowców-Transportowców (Multinational Multi-Role Tanker Transport Fleet, MMF), został zainicjowany w 2012 roku przez Europejską Agencję Obrony. Europejska organizacja zajmująca się zarządzaniem kooperacyjnymi programami uzbrojenia – OCCAR – zarządza etapem zakupu samolotów jako organ wykonawczy umowy w imieniu Agencji Wsparcia i Zamówień Obronnych NATO. Po zrealizowaniu etapu zakupu, NSPA odpowiadać będzie za pełne zarządzanie cyklem życia floty.

Czytaj też: Kompleksowy symulator dla europejskiego tankowca powietrznego.

Program sfinansowany został przez cztery kraje, które będą dysponować wyłącznym prawem eksploatacji samolotów należących do NATO w systemie współużytkowania. Samoloty zostaną skonfigurowane z myślą o uzupełnianiu zapasów paliwa podczas lotu, przewozie pasażerów i ładunków oraz ewakuacji medycznych. Pierwsze dwa samoloty zostały już zamówione i zostaną dostarczone z linii konwersji tankowców Airbus Defence and Space w Getafe w pobliżu Madrytu w 2020 roku. Obecnie zamówionych zostanie pięć dodatkowych samolotów, a zamówienie to zawierać będzie również opcję na zakup do czterech dodatkowych maszyn.

Reklama
Reklama

Komentarze (1)

  1. Dropik

    Byliśmy w tym programie do czasu aż aktualny minister nas wycofał. Mamy kupić własne :D

    1. Marek

      Amerykańskie :-)

    2. sojer

      Po co płacić Holendrom za możliwość korzystania z ich cystern, które będą ich jak możemy mieć własne KC-46 ... hamerykańskie. Francja też kupuje bodaj 11 A330, alenie przez OCCAR, tylko bezpośrednio dla siebie. Hiszpanie też chcą kupić kilka, ale muszą zaciskać pasa.

    3. kryty

      A po co nam tankowanie w powietrzu? Mamy tak obszerne terytorium, że na jednym zbiorniku F-16 nie polata?