Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

NATO szuka technologii wśród polskich start-upów

NATO
NATO
Autor. PFR

Do 9 sierpnia trwa nabór do drugiej edycji międzynarodowego akceleratora innowacji obronnych DIANA NATO. Program skierowany jest do firm technologicznych tworzących rozwiązania, które można zastosować zarówno do celów cywilnych, jak i wojskowych (tzw. technologie dual-use).

Na laureatów czekają m.in.: granty w wysokości do 300 tys. euro oraz możliwość nawiązania współpracy z NATO. Jak aplikować i co zyskują laureaci? Praktyczne wskazówki oraz doświadczenia Revobeam, laureata poprzedniej edycji, zostaną omówione podczas spotkań online 11 i 23 lipca o godzinie 10:00.

Reklama

W minionym roku do akceleratora DIANA („Defence Innovation Accelerator for the North Atlantic”) zgłosiło się 77 polskich rozwiązań technologicznych.  To czwarty wynik na świecie i pierwszy wśród krajów Unii Europejskiej. Jednym z laureatów został polski startup Revobeam, który tworzy inteligentne anteny bezprzewodowe przeznaczone do obrony przed zakłóceniami sygnału. Sukces polskiego laureata oraz potencjał rodzimego ekosystemu innowacji, o którym można przeczytać w raporcie „Technologie dla obronności”, dają nadzieję na obecność coraz większej liczby polskich rozwiązań technologicznych w sektorze obronnym.

Czytaj też

W tegorocznej edycji programu DIANA można zgłaszać rozwiązania w ramach 5 wyzwań sformułowanych przez NATO:

  • Energia i zasilanie: Technologie wzmacniające systemy energetyczne, m.in. magazynowanie energii, sieci inteligentne, mikroreaktory jądrowe, cyberbezpieczeństwo, efektywność energetyczną, technologie mikrosieci, odzyskiwanie energii.
    • Bezpieczeństwo danych i informacji: Technologie wspierające produkcję, dystrybucję i ochronę danych, np. kryptografia kwantowa, integralność danych, technologia blockchain, biometria, wykrywanie deepfake'ów. 
    • Wykrywanie i monitorowanie: Rozwiązania do prognozowania, identyfikacji sygnałów ostrzegawczych, nadzoru dronami, technologii AR, sieci bezprzewodowych, bezpiecznych systemów danych z czujników i inteligentnego alokowania zasobów. 
    • Zdrowie i wytrzymałość: Technologie wspierające zdrowie fizyczne i psychiczne, np. personalizowana opieka zdrowotna, egzoszkielety, AI, wykrywanie zagrożeń CBRNE, materiałoznawstwo.  
    • Infrastruktura krytyczna i logistyka: Technologie dla infrastruktury krytycznej i łańcuchów dostaw, np. IoT, zaawansowana logistyka danych, autonomia, ochrona kabli, monitorowanie klimatu, rozwój materiałów.
Reklama

Jak aplikować do akceleratora?

Polski Fundusz Rozwoju już po raz drugi wspiera na terenie Polski działania informacyjne o akceleratorze innowacji obronnych DIANA. Chcąc wesprzeć osoby i firmy zainteresowane udziałem w programie, zespół PFR przygotował cykl publikacji na stronie startup.pfr.pl. Dodatkowo zaplanowane są dwa bezpłatne webinary informacyjne.  

11 lipca 2024, g. 10:00 „Jak skutecznie aplikować do DIANA – doświadczenia z edycji pilotażowej” - czym jest akcelerator DIANA i jak do niego aplikować, tematyka wyzwań oraz doświadczenia polskiej firmy Revobeam – laureata I edycji akceleratora.   

23 lipca 2024, g. 10:00 „Wyzwania DIANA 2024 – zadawaj pytania bezpośrednio Zespołowi DIANA NATO” – spotkanie z przedstawicielami akceleratora DIANA. 

Czytaj też

O programie

Informowanie o akceleratorze DIANA i jego promocja jest jednym z elementów współpracy Ministerstwa Obrony Narodowej i Polskiego Funduszu Rozwoju, zainicjowanej w 2023 roku, na rzecz rozwoju innowacji obronnych w ramach programu „Technologie dla obronności w Polsce”. Celem współpracy jest wspieranie polskich firm technologicznych w dostarczaniu rozwiązań dla spółek z sektora obronności oraz pracę na rzecz otwarcia się polskich instytucji wojskowych na innowacje.

Partnerzy W Polsce poszukiwanie start-upów dla DIANA NATO wspiera Polski Funduszu Rozwoju, Ministerstwo Obrony Narodowej oraz polski ośrodek akceleracji DIANA tworzony przez Akademię Górniczo-Hutniczą i Krakowski Park Technologiczny.

Komunikat ze strony Polskiego Funduszu Rozwoju

Reklama
Reklama

Komentarze

    Reklama