Przemysł Zbrojeniowy
MSPO 2024: polska hydraulika od Kraba do Jelcza
Spółka PONAR Wadowice zaprezentowała na targach MSPO 2024 w Kielcach szerokie spektrum systemów hydraulicznych, przeznaczonych do zastosowań wojskowych. Są one używane zarówno w wozach bojowych, jak i systemach przeciwlotniczych oraz logistycznych.
Artykuł sponsorowany
PONAR Wadowice jest obecny w łańcuchach dostaw najważniejszych polskich programów obronnych. Spółka produkuje systemy hydrauliczne, w tym kompletne moduły zawieszenia hydropneumatycznego wykorzystywane w haubicach Krab po polonizacji. Była ona ważnym krokiem w celu rozbudowy zdolności PONAR, nie tylko w zakresie produkcji, ale też projektowania i wdrażania systemów. Własnym opracowaniem PONAR są natomiast moduły zawieszenia hydropneumatycznego dla Nowego Bojowego Pływającego Wozu Piechoty oraz nowej wersji Lekkiego Podwozia Gąsienicowego, używane jako wozy dowodzenia w modułach Regina.
W Kielcach zaprezentowane zostały między innymi wahacze hydropneumatyczne WHP35L/P. Są to elementy działające jako tłumik w zawieszeniu podwozia Bojowego Wozu Piechoty. Mogą być używane także w zawieszeniu podwozia gąsienicowego dla innych pojazdów wojskowych. Korpusy wahacza hydropneumatycznego wytrzymują ciśnienie 900 bar przy pracy ciągłej, dodatkowo konstrukcja zapewnia pełną szczelność zewnętrzną i odporność na zanurzenia w wodzie, a także na mgłę solną.
PONAR Wadowice pokazał też w Kielcach elementy używane w zestawach przeciwlotniczych. Pierwszym są siłowniki pozycjonowania instalowane w radarach Bystra i służące do wypoziomowania stacji. Kolejnym – rozdzielacze sekcyjne typu WREM, stosowane jako część zespołu zasilania hydraulicznego mobilnej trójwspółrzędnej stacji radiolokacyjnej dalekiego zasięgu „Warta”.
Są one przeznaczone do sterowania siłownikami podnoszenia anteny głównej, siłowników rozkładania skrzydeł anteny głównej, podnoszenia anteny IFF oraz do rozkładania skrzydeł anteny IFF.
Czytaj też
W Kielcach zostały także zademonstrowane podzespoły przeznaczone do systemów kontenerowych na pojazdach. Siłowniki obrotu podpór, wchodzące w skład systemu hydraulicznego rozładunku kontenera z bazowego pojazdu ciężarowego, podniesienia i wypoziomowania kontenera. Hydrauliczny układ kontenera eliminuje konieczność stosowania żurawia do rozładunku i załadunku kontenera. Kolejnym elementem jest blok sterowania – zintegrowane rozwiązanie służące do sterowania ruchem siłowników hydraulicznych systemów poziomowania kontenerów.
Czytaj też
Na MSPO zostały również pokazane podzespoły hydrauliczne stosowane w systemie wieżowym armatohaubicy oraz zasilacze wykorzystywane w systemie odchylania kabiny pojazdów Jelcz. Szeroka oferta produktów PONAR Wadowice stanowi potwierdzenie, że spółka uczestniczy w łańcuchach dostaw zarówno ciężkich pojazdów bojowych oraz systemów artyleryjskich czy radarów, jak i systemów kontenerowych. Wszechstronne rozwiązania PONAR Wadowice są więc stosowane w różnych rodzajach wojsk, a firma ma możliwości dalszego opracowania nowych systemów i rozbudowy mocy produkcyjnych w zależności od zapotrzebowania użytkownika.
Artykuł sponsorowany
LMed
Na pewno można mówić o sukcesie.