Przemysł Zbrojeniowy
MSPO 2024: polska hydraulika od Kraba do Jelcza
![](https://cdn.defence24.pl/2024/09/09/800x450px/xpWGUgA7PkbEniEDgUCHBiuMnXaPLxrLrhoJPW8d.l1o3.jpg)
Spółka PONAR Wadowice zaprezentowała na targach MSPO 2024 w Kielcach szerokie spektrum systemów hydraulicznych, przeznaczonych do zastosowań wojskowych. Są one używane zarówno w wozach bojowych, jak i systemach przeciwlotniczych oraz logistycznych.
Artykuł sponsorowany
PONAR Wadowice jest obecny w łańcuchach dostaw najważniejszych polskich programów obronnych. Spółka produkuje systemy hydrauliczne, w tym kompletne moduły zawieszenia hydropneumatycznego wykorzystywane w haubicach Krab po polonizacji. Była ona ważnym krokiem w celu rozbudowy zdolności PONAR, nie tylko w zakresie produkcji, ale też projektowania i wdrażania systemów. Własnym opracowaniem PONAR są natomiast moduły zawieszenia hydropneumatycznego dla Nowego Bojowego Pływającego Wozu Piechoty oraz nowej wersji Lekkiego Podwozia Gąsienicowego, używane jako wozy dowodzenia w modułach Regina.
W Kielcach zaprezentowane zostały między innymi wahacze hydropneumatyczne WHP35L/P. Są to elementy działające jako tłumik w zawieszeniu podwozia Bojowego Wozu Piechoty. Mogą być używane także w zawieszeniu podwozia gąsienicowego dla innych pojazdów wojskowych. Korpusy wahacza hydropneumatycznego wytrzymują ciśnienie 900 bar przy pracy ciągłej, dodatkowo konstrukcja zapewnia pełną szczelność zewnętrzną i odporność na zanurzenia w wodzie, a także na mgłę solną.
![Antoni Walkowski/Defence24.pl](https://cdn.defence24.pl/2024/09/09/780xpx/mzNSV14vcbujxd8skzJ3aF39WLcQbD1Occfe2901.iwic.jpg, https://cdn.defence24.pl/2024/09/09/1920xpx/mzNSV14vcbujxd8skzJ3aF39WLcQbD1Occfe2901.uzah.jpg 2x)
Autor. Antoni Walkowski/Defence24.pl
PONAR Wadowice pokazał też w Kielcach elementy używane w zestawach przeciwlotniczych. Pierwszym są siłowniki pozycjonowania instalowane w radarach Bystra i służące do wypoziomowania stacji. Kolejnym – rozdzielacze sekcyjne typu WREM, stosowane jako część zespołu zasilania hydraulicznego mobilnej trójwspółrzędnej stacji radiolokacyjnej dalekiego zasięgu „Warta”.
![Stacja radiolokacyjna Warta](https://cdn.defence24.pl/2024/09/09/780xpx/JsGGYZDrdlVbGwn7frE0kS9Us8rXBEcAWXshmRyG.ymrs.jpg, https://cdn.defence24.pl/2024/09/09/1920xpx/JsGGYZDrdlVbGwn7frE0kS9Us8rXBEcAWXshmRyG.orod.jpg 2x)
Autor. Maciej Szopa/Defencee24.pl
Są one przeznaczone do sterowania siłownikami podnoszenia anteny głównej, siłowników rozkładania skrzydeł anteny głównej, podnoszenia anteny IFF oraz do rozkładania skrzydeł anteny IFF.
W Kielcach zostały także zademonstrowane podzespoły przeznaczone do systemów kontenerowych na pojazdach. Siłowniki obrotu podpór, wchodzące w skład systemu hydraulicznego rozładunku kontenera z bazowego pojazdu ciężarowego, podniesienia i wypoziomowania kontenera. Hydrauliczny układ kontenera eliminuje konieczność stosowania żurawia do rozładunku i załadunku kontenera. Kolejnym elementem jest blok sterowania – zintegrowane rozwiązanie służące do sterowania ruchem siłowników hydraulicznych systemów poziomowania kontenerów.
Na MSPO zostały również pokazane podzespoły hydrauliczne stosowane w systemie wieżowym armatohaubicy oraz zasilacze wykorzystywane w systemie odchylania kabiny pojazdów Jelcz. Szeroka oferta produktów PONAR Wadowice stanowi potwierdzenie, że spółka uczestniczy w łańcuchach dostaw zarówno ciężkich pojazdów bojowych oraz systemów artyleryjskich czy radarów, jak i systemów kontenerowych. Wszechstronne rozwiązania PONAR Wadowice są więc stosowane w różnych rodzajach wojsk, a firma ma możliwości dalszego opracowania nowych systemów i rozbudowy mocy produkcyjnych w zależności od zapotrzebowania użytkownika.
Artykuł sponsorowany
LMed
Na pewno można mówić o sukcesie.