- sponsorowane
- Wiadomości
Modernizacja F-16. Potencjał WZL Nr 2
Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 S.A. są jednym z największych zakładów lotniczych w Polsce, zaliczanym do elitarnej grupy firm o znaczeniu strategicznym dla gospodarki i obronności Polski. Zakład posiada ponad 75-letnie doświadczenie w obsłudze, serwisie i modernizacji samolotów wojskowych, w tym myśliwskich oraz transportowych o znacznym zaawansowaniu technologicznym. Warszawska część Zakładu specjalizuje się w obsłudze silników odrzutowych, turbinowych i rozruchowych, a także turbinach napędowych małej mocy.

Spółka zapewnia wsparcie techniczne, remonty oraz modernizacje samolotów będących na wyposażeniu polski Sił Powietrznych takich jak: Su-22, MiG-29, F-16 oraz C-130. Z końcem 2023 roku zostały podpisane umowy z 3. Regionalną Bazą Logistyczną (RBLog) na serwisowanie tych samolotów na kolejne lata.

Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 S.A. od drugiej połowy lat 90. XX w. specjalizują się w modernizacji samolotów w zakresie zmian w systemach awioniki dostosowujących do standardów lotnictwa NATO, jak również zajmują się unowocześnianiem systemów awioniki (Glass Cockpit, Mid Life Upgrade).
W latach 2011-2014 Spółka zrealizowała autorski projekt typu „Mid Life Upgrade” dla 16 samolotów MiG-29M. Projekt realizowano w oparciu o rozwiązania i przy współpracy firm takich jak Honeywell, IAI, Rockwell Collins. Zainstalowano i zintegrowano między innymi elementy Glass Cockpit, platformę laserową EGI z GPS z SAASM, radiostacje z Have Quick i Saturn, nowoczesny komputer misji, systemy rejestracji video, a także zaimplementowano i wdrożono systemy briefingu polotowego i briefingu przedlotowego. Samoloty uzyskały zdolności nawigacyjne i komunikacyjne wymagane przez NATO.

W latach 2017- 2023 zespół WZL Nr 2 S.A. zrealizował modernizację 14 samolotów MiG-29M w system identyfikacji bojowej IFF z modem 5 – samoloty zostały wyposażone w system identyczny z F-16. Współpraca z firmą BAE Systems pozwoliła zrealizować wszystkie wymagania AI, w rezultacie uzyskano funkcjonalności systemu IFF M5 na poziomie realizowanym obecnie w F-35.
W latach 2021-2022 Spółka przygotowywała wraz z firmą amerykańską Northrop Grumman, L3, Collins Aerospace, Raytheon, głęboką modernizację awioniki dla pozyskiwanych C-130H (pełen Glass Cockpit, MLU). WZL Nr 2 S.A. zostały wybrane jako wykonawca modernizacji oraz producent komponentów mechanicznych i elektrycznych, w tym wiązek do modernizacji – ze względu na konflikt w Ukrainie obecnie realizowana jest modernizacja w zakresie łączności i IFF Mode 5.
Realizowane i zrealizowane modernizacje w technice zachodniej C-130:
- zabudowa dodatkowego sztucznego horyzontu samolotu C-130E;
- wymiana silnika rozruchowego GTC na APU samolotu C-130E;
- dostosowanie awioniki w zakresie radiostacji V/UHF samolotu C-130H;
- dostosowanie awioniki w zakresie transpondera IFF Mode 5.
W trakcie realizacji powyższych modernizacji Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 S.A. zgromadziły niezbędną nowoczesną aparaturę pomiarową do realizacji modernizacji, a także testery nawigacyjne i komunikacyjne, narzędzia do produkcji i serwisu instalacji elektrycznej wysokiej częstotliwości oraz transmisji danych cyfrowych zgodnie z dokumentacją techniczną USA TO 1-1A-14 zgodną z normą MIL-STD oraz wykształciły personel inżynierski realizujący na co dzień poniższe zadania:
- Projektowanie modernizacji samolotów w zakresie awioniki i uzbrojenia;
- Projektowanie urządzeń elektronicznych, interfejsów, pulpitów, nowoczesnych zamienników przestarzałego wyposażenia do celów modernizacji samolotów;
- Projektowanie sieci elektrycznej, szyn danych oraz wysokiej częstotliwości do celów modernizacji samolotów;
- Projektowanie aparatury kontrolno-pomiarowej i diagnostycznej do modernizacji samolotów oraz zaprojektowanych urządzeń;
- Opracowane oprogramowania sprzętowego firmware do produkowanych urządzeń;
- Opracowanie dokumentacji do wykonania testów i badań modernizacji samolotów oraz urządzeń;
- Opracowanie dokumentacji konstrukcyjnej i eksploatacyjnej do modernizacji samolotów w tym biuletynów technicznych;
- Nadzór nad realizacją prototypowych modernizacji oraz uczestnictwo w komisjach oblotowych samolotów, wsparcie testów w locie;
- Przeprowadzanie testów integracyjnych oprogramowania opracowanego dla modernizacji;
- Przeprowadzanie szkoleń personelu latającego, technicznego użytkowania oraz WZL NR 2 S.A. w zakresie opracowanych modernizacji i AKP;.
- Wsparcie projektów sprzedażowych, uczestnictwo w targach branżowych i przeprowadzanie prezentacji opracowanych produktów.
Ze względu na podstawowe wymaganie dotychczasowych modernizacji samolotów MiG-29 tj. zgodność z F-16 zespół inżynierski WZL Nr 2 S.A. posiada dogłębną wiedzę w zakresie systemów zainstalowanych obecnie na F-16 oraz instalowanych podczas upgradu F-16 MLU.

Zdobyte doświadczenie podczas realizacji wyżej wymienionych, jak również doposażenie awioniki na samolotach C-130 podczas realizacji PDM, w przyszłości pozwoli nam na przeprowadzenie modernizacji sprzętowej i programowania awioniki (MLU) na samolotach F-16 i FA-50.

Realizowane od roku 2015 remonty PDM dla C-130 zaowocowały wdrożeniem procedur naprawczych i produkcyjnych zgodnych z technologiami producenta Lockheed Martin w zakresie płatowca jak również w produkcji instalacji elektrycznej. Zakład został wyposażony w pełen wachlarz narzędzi: narzędzia do montażu złącz elektrycznych, wysokiej częstotliwości, szyny danych MIL-STD-1553 zgodnych z TO 1-1A-14 firmy DMC występujących na samolotach C-130 i F-16, a także znakowarki laserowe przewodów elektrycznych MRO-200, analizatory sieci itp.
Ponadto, w ramach programów offsetowych Spółka pozyskała szkolenia, dokumentację, wyposażenie, a także aparaturę kontrolno-pomiarową umożliwiającą serwisowanie urządzeń awionicznych, hydraulicznych, komponentów podwozia, urządzeń elektroenergetycznych oraz kompleksową obsługę pokryć lakierniczych w oparciu o nowoczesne technologie i wyposażenie techniczne. Na etapie negocjacji i uzgodnień realizowane są kolejne projekty offsetowe, których celem jest zwiększenie kompetencji serwisowych o agregaty tlenowe jak i w zakresie wytwarzania pokładowych wiązek elektrycznych.
Zobacz też
Również w obszarze diagnostyki i napraw strukturalnych płatowca Spółka posiada bogate możliwości i doświadczenie, sprzęt, narzędzia oraz wykwalifikowany personel, który wykonywał prace z zakresu napraw, wymian i modyfikacji odpowiedzialnych elementów wytrzymałościowych na serwisowanych samolotach. Prace wykonywane w ramach przedłużania resursów samolotów MiG-29 i Su-22 wykonywane w latach 2004-2018 czy na samolotach C-130 podczas realizacji PDM w wielu aspektach są tożsame z tymi jakie będą wymagane do przeprowadzenia w ramach modyfikacji płatowca podczas realizacji procesu MLU.
Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 S.A. mogą brać czynny udział w produkcji elementów zestawu modernizacyjnego (wiązki, elementy strukturalne itp.). Poprzez realizację umów serwisowych dotyczących samolotu C-130 i F-16 dla polskich Sił Powietrznych oraz umowy z firmą AAR, na serwisowanie samolotów eksploatowanych przez Amerykańskie Siły Powietrzne, Spółka buduje potencjał do realizacji przyszłych projektów jak planowana modernizacja samolotów F-16.
Zobacz też
Wzmacnianie i przygotowywanie obszaru techniki zachodniej do realizacji prac MLU realizowane jest poprzez prowadzenie intensywnych kursów języka angielskiego, delegowanie personelu do programu SLEP (Service Life Extension Program), gdzie mechanicy i personel inżynieryjny zdobywa doświadczenie przechodząc praktyczne szkolenia z zakresu samolotu F-16.

Zakład posiada niezbędną infrastrukturę w postaci hangarów obsługowych o różnym przeznaczeniu o powierzchni łącznej ponad 13 000 m². Obecnie na terenie Spółki wykonywane są jednocześnie trzy obsługi ciężkie C-130 (możliwe cztery), natomiast dla samolotów klasy F-16/MiG-29 przygotowanych jest 20 miejsc obsługowych w tym co najmniej osiem dla samolotów F-16.

Obecnie trwają prace w zakresie wdrożenia w Spółce europejskich wojskowych wymagań zdatności do lotu (EMAR) zgodnie z zaleceniami Władzy Lotnictwa Wojskowego. Powyższe działania prowadzą do planowanej od roku 2028 polonizacji samolotów FA-50, której zakres będzie częściowo pokrywał się z programem modernizacji samolotów F-16, stąd zbierane doświadczenia i budowane kompetencje, będzie można wprost wykorzystać w procesie modernizacji samolotów FA-50. Ponadto, system obsługi jak i podobieństwo w założeniach eksploatacji samolotów F-16 i FA-50 sprawiają, że rozpoczęcie prac na samolotach koreańskich nie będzie wymagało szkolenia personelu „od podstaw”, a jedynie uzupełnienia już posiadanej wiedzy.

Z uwagi na duży procent podobieństwa obu typów samolotów i dla ułatwienia późniejszego gospodarowania zasobami Spółki, Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 S.A. są gotowe pod kątem technologicznym, kadrowym oraz infrastrukturalnym do przeprowadzenia prac modernizacyjnych na samolotach F-16 w ramach MLU.
Realizacja programu MLU na samolotach F-16, a także planowana polonizacja samolotów FA-50 wpisuje się w strategię Spółki ukierunkowaną na stopniowe odchodzenie od techniki wschodniej i rozwój kompetencji w zakresie techniki zachodniej.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS