Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Modernizacja F-16. Potencjał WZL Nr 2

Autor. WZL2

Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 S.A. są jednym z największych zakładów lotniczych w Polsce, zaliczanym do elitarnej grupy firm o znaczeniu strategicznym dla gospodarki i obronności Polski. Zakład posiada ponad 75-letnie doświadczenie w obsłudze, serwisie i modernizacji samolotów wojskowych, w tym myśliwskich oraz transportowych o znacznym zaawansowaniu technologicznym. Warszawska część Zakładu specjalizuje się w obsłudze silników odrzutowych, turbinowych i rozruchowych, a także turbinach napędowych małej mocy.

Spółka zapewnia wsparcie techniczne, remonty oraz modernizacje samolotów będących na wyposażeniu polski Sił Powietrznych takich jak: Su-22, MiG-29, F-16 oraz C-130. Z końcem 2023 roku zostały podpisane umowy z 3. Regionalną Bazą Logistyczną (RBLog) na serwisowanie tych samolotów na kolejne lata.

Autor. MON/X

Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 S.A. od drugiej połowy lat 90. XX w. specjalizują się w modernizacji samolotów w zakresie zmian w systemach awioniki dostosowujących do standardów lotnictwa NATO, jak również zajmują się unowocześnianiem systemów awioniki (Glass Cockpit, Mid Life Upgrade).

Reklama

W latach 2011-2014 Spółka zrealizowała autorski projekt typu „Mid Life Upgrade” dla 16 samolotów MiG-29M. Projekt realizowano w oparciu o rozwiązania i przy współpracy firm takich jak Honeywell, IAI, Rockwell Collins. Zainstalowano i zintegrowano między innymi elementy Glass Cockpit, platformę laserową EGI z GPS z SAASM, radiostacje z Have Quick i Saturn, nowoczesny komputer misji, systemy rejestracji video, a także zaimplementowano i wdrożono systemy briefingu polotowego i briefingu przedlotowego. Samoloty uzyskały zdolności nawigacyjne i komunikacyjne wymagane przez NATO.

Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl

W latach 2017- 2023 zespół WZL Nr 2 S.A. zrealizował modernizację 14 samolotów MiG-29M w system identyfikacji bojowej IFF z modem 5 – samoloty zostały wyposażone w system identyczny z F-16. Współpraca z firmą BAE Systems pozwoliła zrealizować wszystkie wymagania AI, w rezultacie uzyskano funkcjonalności systemu IFF M5 na poziomie realizowanym obecnie w F-35.

W latach 2021-2022 Spółka przygotowywała wraz z firmą amerykańską Northrop Grumman, L3, Collins Aerospace, Raytheon, głęboką modernizację awioniki dla pozyskiwanych C-130H (pełen Glass Cockpit, MLU). WZL Nr 2 S.A. zostały wybrane jako wykonawca modernizacji oraz producent komponentów mechanicznych i elektrycznych, w tym wiązek do modernizacji – ze względu na konflikt w Ukrainie obecnie realizowana jest modernizacja w zakresie łączności i IFF Mode 5.

Reklama

Realizowane i zrealizowane modernizacje w technice zachodniej C-130:

  • zabudowa dodatkowego sztucznego horyzontu samolotu C-130E;
  • wymiana silnika rozruchowego GTC na APU samolotu C-130E;
  • dostosowanie awioniki w zakresie radiostacji V/UHF samolotu C-130H;
  • dostosowanie awioniki w zakresie transpondera IFF Mode 5.

W trakcie realizacji powyższych modernizacji Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 S.A. zgromadziły niezbędną nowoczesną aparaturę pomiarową do realizacji modernizacji, a także testery nawigacyjne i komunikacyjne, narzędzia do produkcji i serwisu instalacji elektrycznej wysokiej częstotliwości oraz transmisji danych cyfrowych zgodnie z dokumentacją techniczną USA TO 1-1A-14 zgodną z normą MIL-STD oraz wykształciły personel inżynierski realizujący na co dzień poniższe zadania:

  • Projektowanie modernizacji samolotów w zakresie awioniki i uzbrojenia;
  • Projektowanie urządzeń elektronicznych, interfejsów, pulpitów, nowoczesnych zamienników przestarzałego wyposażenia do celów modernizacji samolotów;
  • Projektowanie sieci elektrycznej, szyn danych oraz wysokiej częstotliwości do celów modernizacji samolotów;
  • Projektowanie aparatury kontrolno-pomiarowej i diagnostycznej do modernizacji samolotów oraz zaprojektowanych urządzeń;
  • Opracowane oprogramowania sprzętowego firmware do produkowanych urządzeń;
  • Opracowanie dokumentacji do wykonania testów i badań modernizacji samolotów oraz urządzeń;
  • Opracowanie dokumentacji konstrukcyjnej i eksploatacyjnej do modernizacji samolotów w tym biuletynów technicznych;
  • Nadzór nad realizacją prototypowych modernizacji oraz uczestnictwo w komisjach oblotowych samolotów, wsparcie testów w locie;
  • Przeprowadzanie testów integracyjnych oprogramowania opracowanego dla modernizacji;
  • Przeprowadzanie szkoleń personelu latającego, technicznego użytkowania oraz WZL NR 2 S.A. w zakresie opracowanych modernizacji i AKP;.
  • Wsparcie projektów sprzedażowych, uczestnictwo w targach branżowych i przeprowadzanie prezentacji opracowanych produktów.
Reklama

Ze względu na podstawowe wymaganie dotychczasowych modernizacji samolotów MiG-29 tj. zgodność z F-16 zespół inżynierski WZL Nr 2 S.A. posiada dogłębną wiedzę w zakresie systemów zainstalowanych obecnie na F-16 oraz instalowanych podczas upgradu F-16 MLU.

Autor. Sierżant Piotr Gubernat/Combat Camera

Zdobyte doświadczenie podczas realizacji wyżej wymienionych, jak również doposażenie awioniki na samolotach C-130 podczas realizacji PDM, w przyszłości pozwoli nam na przeprowadzenie modernizacji sprzętowej i programowania awioniki (MLU) na samolotach F-16 i FA-50.

Autor. Mirosław Mróz/Defence24

Realizowane od roku 2015 remonty PDM dla C-130 zaowocowały wdrożeniem procedur naprawczych i produkcyjnych zgodnych z technologiami producenta Lockheed Martin w zakresie płatowca jak również w produkcji instalacji elektrycznej. Zakład został wyposażony w pełen wachlarz narzędzi: narzędzia do montażu złącz elektrycznych, wysokiej częstotliwości, szyny danych MIL-STD-1553 zgodnych z TO 1-1A-14 firmy DMC występujących na samolotach C-130 i F-16, a także znakowarki laserowe przewodów elektrycznych MRO-200, analizatory sieci itp.

Ponadto, w ramach programów offsetowych Spółka pozyskała szkolenia, dokumentację, wyposażenie, a także aparaturę kontrolno-pomiarową umożliwiającą serwisowanie urządzeń awionicznych, hydraulicznych, komponentów podwozia, urządzeń elektroenergetycznych oraz kompleksową obsługę pokryć lakierniczych w oparciu o nowoczesne technologie i wyposażenie techniczne. Na etapie negocjacji i uzgodnień realizowane są kolejne projekty offsetowe, których celem jest zwiększenie kompetencji serwisowych o agregaty tlenowe jak i w zakresie wytwarzania pokładowych wiązek elektrycznych.

Czytaj też

Również w obszarze diagnostyki i napraw strukturalnych płatowca Spółka posiada bogate możliwości i doświadczenie, sprzęt, narzędzia oraz wykwalifikowany personel, który wykonywał prace z zakresu napraw, wymian i modyfikacji odpowiedzialnych elementów wytrzymałościowych na serwisowanych samolotach. Prace wykonywane w ramach przedłużania resursów samolotów MiG-29 i Su-22 wykonywane w latach 2004-2018 czy na samolotach C-130 podczas realizacji PDM w wielu aspektach są tożsame z tymi jakie będą wymagane do przeprowadzenia w ramach modyfikacji płatowca podczas realizacji procesu MLU.

Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 S.A. mogą brać czynny udział w produkcji elementów zestawu modernizacyjnego (wiązki, elementy strukturalne itp.). Poprzez realizację umów serwisowych dotyczących samolotu C-130 i F-16 dla polskich Sił Powietrznych oraz umowy z firmą AAR, na serwisowanie samolotów eksploatowanych przez Amerykańskie Siły Powietrzne, Spółka buduje potencjał do realizacji przyszłych projektów jak planowana modernizacja samolotów F-16.

Czytaj też

Wzmacnianie i przygotowywanie obszaru techniki zachodniej do realizacji prac MLU realizowane jest poprzez prowadzenie intensywnych kursów języka angielskiego, delegowanie personelu do programu SLEP (Service Life Extension Program), gdzie mechanicy i personel inżynieryjny zdobywa doświadczenie przechodząc praktyczne szkolenia z zakresu samolotu F-16.

Autor. kpr. Sławomir Kozioł/DGRSZ

Zakład posiada niezbędną infrastrukturę w postaci hangarów obsługowych o różnym przeznaczeniu o powierzchni łącznej ponad 13 000 m². Obecnie na terenie Spółki wykonywane są jednocześnie trzy obsługi ciężkie C-130 (możliwe cztery), natomiast dla samolotów klasy F-16/MiG-29 przygotowanych jest 20 miejsc obsługowych w tym co najmniej osiem dla samolotów F-16.

Autor. WZL 2

Obecnie trwają prace w zakresie wdrożenia w Spółce europejskich wojskowych wymagań zdatności do lotu (EMAR) zgodnie z zaleceniami Władzy Lotnictwa Wojskowego. Powyższe działania prowadzą do planowanej od roku 2028 polonizacji samolotów FA-50, której zakres będzie częściowo pokrywał się z programem modernizacji samolotów F-16, stąd zbierane doświadczenia i budowane kompetencje, będzie można wprost wykorzystać w procesie modernizacji samolotów FA-50. Ponadto, system obsługi jak i podobieństwo w założeniach eksploatacji samolotów F-16 i FA-50 sprawiają, że rozpoczęcie prac na samolotach koreańskich nie będzie wymagało szkolenia personelu „od podstaw”, a jedynie uzupełnienia już posiadanej wiedzy.

Autor. Mirosław Mróz/Defence24

Z uwagi na duży procent podobieństwa obu typów samolotów i dla ułatwienia późniejszego gospodarowania zasobami Spółki, Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 S.A. są gotowe pod kątem technologicznym, kadrowym oraz infrastrukturalnym do przeprowadzenia prac modernizacyjnych na samolotach F-16 w ramach MLU.

Realizacja programu MLU na samolotach F-16, a także planowana polonizacja samolotów FA-50 wpisuje się w strategię Spółki ukierunkowaną na stopniowe odchodzenie od techniki wschodniej i rozwój kompetencji w zakresie techniki zachodniej.

Reklama
Reklama

Komentarze (7)

  1. LMed

    No cóż, zrobienie czegoś sensownego z FA-50 to rzeczywiście może być duże pole do popisu i może uchroni te samolociki od losu eskadry akrobatycznej.

    1. ALBERTk

      Te samolociki będą mieć lepszy radar i lepsze uzbrojenie od polskich F16. MBDA Meteor, Taurusy, i radar AESA,

    2. Essex

      Albercik....jak w ogole powstana....to i takbedzie samolocik szkolny a w obecnej wersji nie nadaje sie do walki....wiem wiem ma zabojcze dzialko 20mm....ale to nie IIWS

    3. Grzyb

      ALBERTk dokładnie tak jak piszesz

  2. bmc3i

    Kiedy MLU dla F-16? Już jest kilka lat spóźniony.

  3. Adamus13

    WZL Nr 2 to niech w końcu Orlika zmęczy bo gotowy produkt miał być zaprezentowany w październiku 2023 i cisza w eterze. 800 milionów państwowych (czyli naszych) pieniędzy poszło i...

    1. LMed

      No cóż, Orlik to tylko jeden z tematów prowadzonych przez poprzedników który zasługuje na podsumowanie.

  4. szczebelek

    Od kilkunastu lat w naszych siłach powietrznych są F16 , a te możliwości serwisu ograniczają się tylko do jakieś części konstrukcji tego myśliwca.

    1. Essex

      Dokladnie, nie mamy zadnych praw do wlasnych zmian czy modernizacj. Wszystko leci z Usa.

  5. PA

    To wspaniale, ale może najważniejsze byłoby zintegrowanie poradzieckich samolotów z pociskami zachodnimi tak jak to zrobili w krótkim czasie Ukraińcy.

    1. kukurydza

      A na czym? 18 Su-22 i 13 Mig-29 jest operacyjne "na papierze", i są to 30-40 letnie maszyny. W dotychczasowych modernizacjach nie instalowano komputerów kierowania ogniem ani szyn MIL-STD-1553 poza integracją CZĘŚCI awioniki, więc nie ma JAK zintegrować. Ten posowiecki, drogi w utrzymaniu złom w przeciągu roku-półtora odejdzie do muzeów... zaś takie "integracje" jak na Ukrainie, gdzie pocisk wisi pod skrzydłem a prosty sterownik przypięto na rzepie w kabinie (to samo zresztą robią ruSScy) można w razie czego zrobić od ręki, jeśli byłyby potrzebne, podczas gdy z dostawami F-35 i FA50, to byłoby tylko niepotrzebne marnowanie pieniędzy.

    2. mick8791

      A niby po co skoro te samoloty w ciągu dwóch lat wyjdą u nas ze służby (do 2026)? Poza tym po pierwsze nie Ukraińcy wykonali tą adaptacje tylko została dla nich wykonana. Po drugie to taka "adaptacja", że pociski trzeba zaprogramować na ziemii więc pilot po stracie nie może już nic zmienić. Po prostu pod skrzydła założono naprędce dopasowane pylony, pod którymi można je podwiesić i dodano w kabinie improwizowany panel odpalający pocisk. To żadna integracja tylko rzeźba i druciarstwo! Ale ważne, że jakoś działa!

  6. Ein

    Potencjał do pełnego MLU dla maszyn w eksploatacji PSP zakłady mają. Już teraz dla wszystkiego poza F-35A. Także jak za półtorej, dwie dekady będzie trzeba Lightningi modernizować na poważnie, to pewnie WZL2 też ogarnie, bo ma czas by się nauczyć. Póki co MLU - V - dla F-16. 8 stanowisk oznacza, że całość da się przeprowadzić w jakieś 3-4 lata. Czyli szybko i na miejscu. Do tego równolegle (20 slotów wspomniane w artykule) w podobnym tempie zrobią i równolegle FA-50 do PL (GP tylko, bo blk.20 już do nas trafią w docelowym, także to będzie na rok, półtora roboty).

  7. Norman

    Czekamy na modernizację naszych F-16 do wersji ,,V,,

    1. kukurydza

      Były wypowiedzi, że z racji na tryb i czas, nie ma mowy o tym przed dostawami F35 i FA50 w 2025-26, bo zwyczajnie nie ma mowy o zdjęciu operacyjnych maszyn ze służby. Dwie eskadry na sowieckim złomie latają "na papierze", w desperacji może wystartują, ale.... no.