- Wiadomości
MAST Europe 2013: korweta typu Visby zacumowała w Gdańsku
Niewątpliwie najciekawszym „eksponatem” prezentowanym w ramach konferencji MAST Europe 2013 jest szwedzka „niewidzialna” korweta typu Visby, która zacumowała tuż przy budynku kapitanatu portu w Gdańsku.
Do Gdańska przybyła czwarta w serii pięciu, a jednocześnie jedna z trzech nie wprowadzonych jeszcze oficjalnie do linii – szwedzka korweta HSwMS „Nyköping” (K34). Pomimo, że formalnie nie wymienia się tej jednostki jako operacyjna, jest to w pełni wyposażony, uzbrojony i przygotowany do działań okręt z bardzo dobrze wyszkoloną załogą.
Więcej: Marindagen Karlskrona 2012
Taka wizyta dla znawców jest niezwykłą okazją do zapoznania się z jednym z niewielu produkowanych seryjnie okrętów, których konstrukcję całkowicie podporządkowano technice stealth. Oznacza to, że okręt jest trudno wykrywalny przez radary oraz systemy obserwacji w podczerwieni. Widać to zarówno po kształcie kadłuba, jego konstrukcji jak i po rodzaju zamontowanego w nim wyposażenia i uzbrojenia.
Korweta przyszła do Gdańska bez wyrzutni torpedowych (które normalnie strzelają przez otwór w lewej burcie) oraz miała na pokładzie zamontowane tylko dwa z czterech kontenerów z rakietami RBS-15 (które są ukryte we wnętrzu kadłuba i strzelają przez właz otwierany na ten czas w lewej burcie). Dla widzów „otworzono” armatę Bofors 57 mm Mk3, której lufa standardowo jest ukrywana w również wykonanej w technice stealth wieżyczce.
Razem z korwetą Szwedzi przywieźli ze sobą na pokładzie lotniczym, i to nie w modelu a faktycznie działające, bezzałogowe śmigłowce Skelder V-200 (koncernu SAAB) oraz Apid 60, na bazie którego powstał Skelder. Prezentowany Skelder miał zamontowaną pod brzuchem głowicę optoelektroniczną i według przedstawicieli producenta może wykonywać loty rozpoznawcze z prędkością maksymalną 140 km/h, w czasie 6 godzin w promieniu 100 km od okrętu. Niestety pierwszego dnia silny wiatr nie pozwolił na pokaz dynamiczny, ale jeżeli pogoda się poprawi taka możliwość będzie być może w dniach następnych.
We wnętrzu okrętu znajdował się również bezzałogowy pojazd podwodny Double Eagle Mk2, dzięki któremu jednostki typu Visby mogą uczestniczyć w działaniach przeciwminowych. Zwracały także uwagę tory przebiegające od śródokręcia do włazu umieszczonego na pawęży rufowej, dzięki którym te korwety mogą w razie potrzeby stawiać miny lub wykorzystywać bomby głębinowe.
Więcej: „Bengbu” – nowa chińska korweta
Wisienką na szwedzkim torcie przygotowanym dla Trójmiasta jest zacumowana przy korwecie nowa wersja szybkiej łodzi desantowo – szturmowej CB90 (Combat Boat) - Stridsbåt 90H. Może on transportować do 21 żołnierzy z pełnym wyposażeniem poruszając się z prędkością 40 w na odległość do 220 Mm. Co najważniejsze Szwedzi często prezentują jej możliwości manewrowe w gdańskim basenie portowym.
Maksymilian Dura
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS