Przemysł Zbrojeniowy
Jeszcze jeden chętny na lekkie pojazdy Polarisa
Firma Polaris Australia otrzymała od rządu Związku Australijskiego kontrakt na dostawę pojazdów DAGOR. Wartość kontraktu wynosi 22 mln AUD (14,6 mln USD) i obejmuje pojazdy, akcesoria/wyposażenie misyjne, instrukcje techniczne, części zamienne i zestawy narzędzi, szkolenie kierowców oraz techników oraz bieżące wsparcie na terenie kraju.
Polaris dostarczy pojazdy DAGOR Australijskim Siłom Obronnym (ADF - Austrailan Defence Forces) w kilku wariantach, które będą mogły być wykorzystywane do wsparcia działań na całym świecie. Czterokołowe pojazdy terenowe (ATV) zostaną skonfigurowane w trzech różnych wersjach - transportowej dla zwiększenia mobilności taktycznej i zasięgu działań transportowanych pododdziałów; ekspedycyjnym wariancie rozpoznawczym; oraz wariancie logistycznym z tylnymi siedzeniami zastąpionymi płaską skrzynią ładunkową. Zaprojektowane przez Polaris standardowe elementy umożliwiające zmianę konfiguracji do konkretnych misji, a także lokalnie zaprojektowane i wyprodukowane akcesoria, zostaną zintegrowane z pojazdami w zakładzie Polaris Australia w Melbourne.
„Jesteśmy dumni, że możemy zapewnić takie możliwości australijskiemu personelowi. Pojazd terenowy DAGOR pozwoli pododdziałom poruszać się szybciej, przewozić więcej i znacznie zmniejszyć ich zmęczenie w trakcie działań, poruszając się po złożonym terenie, który w przeciwnym razie pokonywałyby pieszo” - powiedział Michael Cannell, kierownik ds. sprzedaży i operacji rządowych i obronnych w Polaris Australia. „Polaris Australia zapewni również utrzymanie w kraju, wykorzystując globalną obecność Polaris, gdy pojazdy te będą rozmieszczane na całym świecie”.
Czytaj też
Ładowność DAGOR-a to 1814 kg (dopuszczalna masa całkowita wynosi 3856 kg). Może on transportować dodziewięciu osób na odległość ok. 800 km. Pojazd charakteryzuje się również wysoką mobilnością strategiczną - może być transportowany zarówno na pokładach samolotów transportowych, jak i desantowany metodą LVAD (ang. „Low Velocity Airdrop”) na platformie desantowej. DAGOR dzięki swoim wymiarom (długość - 4520 mm, szerokość - 1880 mm) i masie może być również przerzucany za pomocą śmigłowców, czy to w ich ładowniach (CH-47 - do dwóch pojazdów, CH-53), jak również zawieszony (CH-47, CH-53 oraz UH-60).
W pojeździe zastosowano liczne rozwiązania komercyjne COTS (commercial off-the-shelf), jak układ napędowy, elementy sterujące (w tym elektronicznie sterowane wspomaganie) itp. pochodzące z cywilnych pojazdów ATV/UTV marki Polaris. Turbodoładowany silnik wysokoprężny (Diesla) przystosowany do zasilania jednolitym paliwem pola walki/lotniczym F-34/JP-8 połączony jest z automatyczną przekładnią. Producent nie podaje mocy jednostki napędowej, jedynie maksymalną prędkość pojazdu na poziomie 120 km/h. Układ elektryczny pojazdu przystosowany jest do zasilania różnego rodzaju systemów łączności i dowodzenia (C4I) oraz może dostarczać energię o mocy 4,4 kW do zewnętrznych odbiorników/urządzeń.
Australijczycy, w tym zapewne ich siły operacji specjalnych, dołączą do grona użytkowników konstrukcji Polarisa, wśród których są amerykańskie (USSOCOM) i kanadyjskie (CANSOFCOM) siły specjalne, a także oddziały z państw europejskich. Co równie istotne, jest to sprawdzona konstrukcja, która zapewnia wysoką mobilność taktyczną w różnego rodzaju warunkach terenowych i to przy wysokich możliwościach transportowych.
Produkcja pojazdów DAGOR jest w toku, a dostawy dla Australii odbędą się w ciągu najbliższych dwóch lat. Pojazdy te uzupełnią wykorzystywane obecnie przez ADF dwie inne konstrukcje Polarisa: MV850 i Sportsman 6x6 Big Boss ATV.
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie