Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Jeszcze jeden chętny na lekkie pojazdy Polarisa

Polaris, Dagor, Australia, ATV
Polaris dostarczy pojazdy Dagor Australijskim Siłom Obronnym (ADF) w kilku wariantach.
Autor. Moe Lauchert/Polaris Inc.

Firma Polaris Australia otrzymała od rządu Związku Australijskiego kontrakt na dostawę pojazdów DAGOR. Wartość kontraktu wynosi 22 mln AUD (14,6 mln USD) i obejmuje pojazdy, akcesoria/wyposażenie misyjne, instrukcje techniczne, części zamienne i zestawy narzędzi, szkolenie kierowców oraz techników oraz bieżące wsparcie na terenie kraju.

Polaris dostarczy pojazdy DAGOR Australijskim Siłom Obronnym (ADF - Austrailan Defence Forces) w kilku wariantach, które będą mogły być wykorzystywane do wsparcia działań na całym świecie. Czterokołowe pojazdy terenowe (ATV) zostaną skonfigurowane w trzech różnych wersjach - transportowej dla zwiększenia mobilności taktycznej i zasięgu działań transportowanych pododdziałów; ekspedycyjnym wariancie rozpoznawczym; oraz wariancie logistycznym z tylnymi siedzeniami zastąpionymi płaską skrzynią ładunkową. Zaprojektowane przez Polaris standardowe elementy umożliwiające zmianę konfiguracji do konkretnych misji, a także lokalnie zaprojektowane i wyprodukowane akcesoria, zostaną zintegrowane z pojazdami w zakładzie Polaris Australia w Melbourne.

Reklama

„Jesteśmy dumni, że możemy zapewnić takie możliwości australijskiemu personelowi. Pojazd terenowy DAGOR pozwoli pododdziałom poruszać się szybciej, przewozić więcej i znacznie zmniejszyć ich zmęczenie w trakcie działań, poruszając się po złożonym terenie, który w przeciwnym razie pokonywałyby pieszo” - powiedział Michael Cannell, kierownik ds. sprzedaży i operacji rządowych i obronnych w Polaris Australia. „Polaris Australia zapewni również utrzymanie w kraju, wykorzystując globalną obecność Polaris, gdy pojazdy te będą rozmieszczane na całym świecie”.

Czytaj też

Ładowność DAGOR-a to 1814 kg (dopuszczalna masa całkowita wynosi 3856 kg). Może on transportować dodziewięciu osób na odległość ok. 800 km. Pojazd charakteryzuje się również wysoką mobilnością strategiczną - może być transportowany zarówno na pokładach samolotów transportowych, jak i desantowany metodą LVAD (ang. „Low Velocity Airdrop”) na platformie desantowej. DAGOR dzięki swoim wymiarom (długość - 4520 mm, szerokość - 1880 mm) i masie może być również przerzucany za pomocą śmigłowców, czy to w ich ładowniach (CH-47 - do dwóch pojazdów, CH-53), jak również zawieszony (CH-47, CH-53 oraz UH-60).

Reklama

W pojeździe zastosowano liczne rozwiązania komercyjne COTS (commercial off-the-shelf), jak układ napędowy, elementy sterujące (w tym elektronicznie sterowane wspomaganie) itp. pochodzące z cywilnych pojazdów ATV/UTV marki Polaris. Turbodoładowany silnik wysokoprężny (Diesla) przystosowany do zasilania jednolitym paliwem pola walki/lotniczym F-34/JP-8 połączony jest z automatyczną przekładnią. Producent nie podaje mocy jednostki napędowej, jedynie maksymalną prędkość pojazdu na poziomie 120 km/h. Układ elektryczny pojazdu przystosowany jest do zasilania różnego rodzaju systemów łączności i dowodzenia (C4I) oraz może dostarczać energię o mocy 4,4 kW do zewnętrznych odbiorników/urządzeń.

Polaris DAGOR to sprawdzona konstrukcja, która zapewnia wysoką mobilność taktyczną w różnego rodzaju warunkach terenowych i to przy wysokich możliwościach transportowych.
Polaris DAGOR to sprawdzona konstrukcja, która zapewnia wysoką mobilność taktyczną w różnego rodzaju warunkach terenowych i to przy wysokich możliwościach transportowych.
Autor. Polaris Inc.

Australijczycy, w tym zapewne ich siły operacji specjalnych, dołączą do grona użytkowników konstrukcji Polarisa, wśród których są amerykańskie (USSOCOM) i kanadyjskie (CANSOFCOM) siły specjalne, a także oddziały z państw europejskich. Co równie istotne, jest to sprawdzona konstrukcja, która zapewnia wysoką mobilność taktyczną w różnego rodzaju warunkach terenowych i to przy wysokich możliwościach transportowych.

Produkcja pojazdów DAGOR jest w toku, a dostawy dla Australii odbędą się w ciągu najbliższych dwóch lat. Pojazdy te uzupełnią wykorzystywane obecnie przez ADF dwie inne konstrukcje Polarisa: MV850 i Sportsman 6x6 Big Boss ATV.

Reklama
Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze

    Reklama