Przemysł Zbrojeniowy
Jelcz z systemem Grupy WB jedzie w Himalaje [FOTO]
![Fot. Grupa WB](https://cdn.defence24.pl/2021/08/25/800x450px/3nSiJwW3rTfIQfyK7LnHWefigdqtNVQfg8yWXQkx.bvq5.jpg)
Z Jeleniej Góry ciężarówką Jelcz 325 do Nepalu wyruszyli ochotnicy, wspierani finansowo przez Grupę WB. Ich pojazd został zintegrowany z systemem komunikacji PIK. Celem Jelczem w Himalaje WB GROUP Himalaya Expedition jest upamiętnienie wyprawy zorganizowanej przez polskich himalaistów w 1979 roku na Annapurnę Południową. Podróżnicy wiozą też wsparcie humanitarne dla przytułku w Katmandu.
Organizatorem rozpoczętej 21 sierpnia wyprawy Jelczem w Himalaje WB GROUP Himalaya Expedition jest Maciej Pietrowicz, syn jednego z himalaistów. Postanowił po czterdziestu latach uczcić pamięć swojego ojca Jerzego i jego kolegów, a także upamiętnić wszystkie inne wyprawy w Himalaje i Karakorum. Razem z Maciejem Pietrowiczem do Nepalu wyruszyli także kierowca i mechanik Arkadiusz Peryga, operator Dariusz Majewski oraz Ryszard Włoszczowski – jeden z uczestników historycznego przedsięwzięcia z 1979 roku.
Grupa WB została sponsorem tytularnym wyprawy Jelczem w Himalaje WB GROUP Himalaya Expedition. Udostępniła także opracowaną przez spółkę MindMade (wchodzącą w skład GRUPY WB) specjalną wersję Platformy Integracji Komunikacji (PIK). Uczestnicy wyprawy na całej trasie przejazdu, aż do Nepalu będą korzystali z narodowych rozwiązań łączności.
Czytaj też: Nowoczesna łączność dla szpitali od Grupy WB
Jesteśmy zaszczyceni i dumni, że dzięki naszym rozwiązaniom uczestnicy wyprawy będą mieli zapewnioną stałą bezpieczną łączność ze swoimi bliskimi. Umożliwi to także na bieżąco śledzenie losów wyprawy.
![image](https://cdn-legacy.defence24.pl/defence24.pl/upload/2021-08-25/qye2oj_GRUPAWBHimalayaExpedition03.jpg)
Przed podróżnikami ponad dziesięć tysięcy kilometrów do pokonania. Trasa prowadzi przez Słowację Węgry, Rumunię, Turcję, Iran, Pakistan i Indie aż do Nepalu. Celem wyprawy jest popularyzowanie dorobku polskiego sportu górskiego, o dokonaniach Polaków w historię himalaizmu światowego oraz przypominanie o zapleczu organizacyjnym Złotej Ery Polskiego Himalaizmu. Stąd też wybór ciężarówki marki Jelcz nie był przypadkowy, nie tylko ze względu wykorzystanie takiego samochodu w trakcie wyprawy w 1979 r. W sumie od 1971 roku w aż 14 wyprawach do transportu ekip himalaistów i ich sprzętu służyły Jelcze. To dzięki tym ciężarówkom Polakom udało się "wjechać" do czołówki światowego himalaizmu.
![image](https://cdn-legacy.defence24.pl/defence24.pl/upload/2021-08-25/qye2mo_GRUPAWBHimalayaExpedition02.jpg)
Udostępniony śmiałkom przez Grupę WB system PIK pozwoli na natychmiastową wymianę głosu i danych między uczestnikami ekspedycji. Rozwiązanie opracowane przez MindMade umożliwi także na kontakt z bliskimi w kraju oraz na przekazywanie do kraju codziennych relacji z wyprawy, wysyłanie zdjęć i filmów.
Przekazany uczestnikom wyprawy system łączności PIK jest rozwiązaniem całkowicie polskim. Co warto zaznaczyć, jest już wdrożony i wykorzystywany w bieżącej służbie przez instytucje państwowe. PIK wykorzystuje istniejącą, ogólnodostępną infrastrukturę telekomunikacyjną do stworzenia własnej, bezpiecznej sieci łączności o praktycznie nieograniczonym zasięgu. System jednocześnie integruje różne standardy łączności radiowej, co jest rozwiązaniem unikalnym na skalę światową.
Podróżnicy podczas wyprawy planują odwiedziny i wsparcie dzieci mieszkających w przytułku w Katmandu. Stolica Nepalu została silnie dotknięta trzęsieniem ziemi, które nawiedziło to państwo kilka lat temu. Mieszkańcy nadal odczuwają skutki klęski żywiołowej, na które nałożyła się światowa pandemia.