Defexpo 2020 stało się okazją do prezentacji nowego Kołowego Transportera Opancerzonego (KTO) opracowanego przez przemysł indyjski oraz zmodernizowanych bwp BMP-II/II K Sarath. To odpowiedź krajowych przedsiębiorstw i ośrodków badawczych na zapotrzebowania ze strony armii.
Indyjskie wojska lądowe chcą pozyskać 198 KTO w układzie 8×8. Ich przeznaczeniem będzie prowadzenie rozpoznania i wsparcie działań prowadzonych przez piechotę w Pendżabie i Radżastanie. Z ważniejszych wymagań można wymienić ładowność do 2000 kg, zamontowane uzbrojenie z armatą automatyczną kalibru 30 milimetrów, karabinem maszynowym kalibru 7,62 mm i dwóch ppk, transport w środku dodatkowych ośmiu ppk wraz z przenośną wyrzutnią czy zapewnienie ochrony balistycznej na poziomie III na przodzie i II po bokach wg STANAG 4569 STANAG a przeciwminowej na poziomie 2b.
Co ciekawe to Nowe Delhi zwykle odrzuca starania krajowych przedsiębiorstw sektora obronnego, które chciałyby opracować i zbudować nowy KTO i preferuje rozwiązania zagraniczne (ale nie KTO BTR-82A czy Strykera). Wyjątkiem może być jednak Opancerzona Platforma Kołowa Kestrel stworzona przez koncern Tata Motors.
Zaprezentowany KTO to efekt pracy państwowej spółki DRDO (Defence Research and Development Organisation). Ma on układ 8x8 i jest napędzany za pomocą silnika wysokoprężnego Cummins ISXe 600 połączonego z automatyczną skrzynią biegów. Może być również oferowany w konfiguracji 8 × 4, bo takie są obecnie wymagania armii Indyjskiej. Jego prędkość maksymalna to 100 km/h a zasięg do 500 km.
Dopuszczalna masa całkowita tego wozu wynosi od 19 000 do 26 000 kg i jest to głównie uwarunkowane rodzajem zastosowanej modułowej ochrony balistycznej i przeciwminowej. Przy tym do masy 24 000 kg nowy KTO zachowuje zdolność pokonywania przeszkód wodnych pływaniem.
W wersji bwp wóz wyposażono w kompletną wieżę od BMP-2, czyli uzbrojenie stanowi 30 mm armata automatyczna 2A42, sprzężona z 7,62 mm km PKT i wyrzutnią ppk AT-4. Oczywiście taki wybór uzbrojenia to spełnienie potrzeb własnej armii, ale istnieje możliwość posadowienia na wozie i innych systemów wieżowych.
Z kolei spółka Ordnance Factory Board (OFB) pokazała zmodernizowanego BMP-II/IIK Sarath. Zasadniczą zmianą w porównaniu z już eksploatowanymi w wojskach lądowych Indii wersjami jest zastosowanie nowych kamer - termowizyjnej i TV dla działonowego i dowódcy wozu. Ten bwp jest produkowany w Indiach od 1987 roku i powstało ich tam ponad 1250 sztuk oraz kilka wersji specjalistycznych (m.in. rozpoznania inżynieryjnego, ewakuacji medycznej, lekki czołg itp.).
Leopardzik
Stanag 4 podwozia i V shape to tylko fantazje hindusow na desce kreślarskiej Sam silnik i przekladnia w automacie to jest wyzwanie jesli produkowane w Indiach, o wiezy nie wspomnę
Trzcina
Maja kase i przemysl. A jak z tym u nas?
Polak
Robią coś A my nic
Laara
Jak dla mnie to zwykły BTR80 tylko z przerobioną budą.
Davien
Laara, jakbys widziała BTR-80 to takiego kiwatka bys nei napisała wiec polecam ponowne przyjrzenie się temu najgorszemu KTO swiata czyli BTR-80:)
Trzcina
Okulista sie klania. Smiechy z TATA? A jak nasze FSO stoi?
Hinduski Cyryl
Tata motors najlepszy suv na kontynencie Zapomnieli o filtrze powietrza
Trzcina
A jak tam nasze bwp1? Smiga jeszcze? Niech uwaza na mysliwych bo strzelba moze tam kilka ze stanu zdjąć. Wiecej pokory rodacy