Holendrzy przekażą Ukrainie pojazdy bezzałogowe

Autor. Rheinmetall.com
24 czerwca Holenderskie Ministerstwo Obrony podpisało umowę w imieniu Grupy Zadaniowej Ukrainy, ze spółką zbrojeniową Rheinmetall. Na mocy porozumienia Holendrzy przekażą Ukrainie 20 pojazdów Ermine, które mają trafić do niej już w pierwszym kwartale 2026 roku.
Ukraińskie Siły Zbrojne mają otrzymać załogowo-bezzałogowe pojazdy produkowane przez holenderski oddział niemieckiego koncernu - Rheinmetall Defence Nederland BV. Sprzęt będzie służył w ewakuacji rannych w pobliżu linii frontu, a dzięki możliwości działania bezzałogowego zwiększy się również bezpieczeństwo personelu medycznego. Pojazdy mają zostać dostarczone na Ukrainę w 2026 roku.
Holenderski oddział Rheinmetall w tej sytuacji, nawiązał współpracę z innymi holenderskimi firmami takimi jak DEMCON defense & security systems BV i Abiom Communication Systems (ACS) BV. Współpraca ta ma zwiększyć możliwości sektora zbrojeniowego Królestwa Niderlandów, z korzyścią zarówno dla holenderskich, jak i ukraińskich Sił Zbrojnych. Dyrektor generalny Rheinmetall Defence Nederland BV - Coena van Leeuwena: „Jesteśmy wdzięczni za zaufanie do naszych możliwości. Ermine to innowacyjne i sprawne rozwiązanie dla nowoczesnego pola walki”.
Czytaj też
Rodzina pojazdów Ermine, znanych również pod niemiecką nazwą Hermelin, obejmuje: lądową platformę bezzałogową (UGV), quada side-by-sied (UTV) oraz quada (ATV), dostępnych w dwóch konfiguracjach: 4x4 i 6x6. Pojazdy posiadają napęd hybrydowy: diesel - elektryczny, dzięki czemu mogą one również operować w tzw. trybie cichym. Rozwiązanie to ogranicza również zużycie paliwa, co w efekcie umożliwia tym stosunkowo niewielkim konstrukcjom osiągnąć zasięg przekraczający 1000 km. Z kolei maksymalna prędkość, z jaką mogą one się poruszać, wynosi 90 km/h.
Co ciekawe pojazdy rodziny Ermine mogą służyć również jako mobilne źródła energii, zarówno tej zmagazynowanej w ich akumulatorach, jak i pełniąc funkcję agregatu prądotwórczego. Mogą one być konfigurowane do realizacji różnych zadań, w tym zwiadu, komunikacji, jako nośniki systemów uzbrojenia w tym przeciwpancernych, czy ewakuacji medycznej (MedEvac). W przypadku transportu lotniczego, do czterech pojazdów Ermine może być przewożonych przez śmigłowce transportowe, takie jak CH-47 lub CH-53.

Autor. Mateusz Multarzyński/Defence24.pl
Zamówione dla Ukrainy pojazdy mogą poruszać się w trzech trybach: załogowym, ze zdalnym kierowaniem oraz autonomicznym. Poza ewakuacją rannych z frontu, pojazdy zostały przystosowane do prowadzenia patroli oraz działań rozpoznawczych.
Warto odnotować, że rodzina Ermine została opracowana w Holandii przez start-up REEQ, który stał się spółką zależną Rheinmetall Defence Nederland B.V. w marcu 2024 roku. To przejęcie umożliwiło zbrojeniowej spółce rozszerzenie oferty w zakresie lekkich pojazdów taktycznych, a także platform bezzałogowych oraz pozyskanie kompetencji w rozwoju nowych technologii związanych choćby z autonomią platform lądowych.
Czytaj też
Jak podaje holenderski oddział niemieckiego koncernu zbrojeniowego - Rheinmetall po podpisaniu umowy: ”Kontrakt ten stanowi pierwszy znaczący kamień milowy dla Ermine i poprzez wsparcie ukraińskich sił zbrojnych, wzmocni również przemysł zbrojeniowy w Holandii”. Zatem podczas szczytu NATO w Hadze wypracowana zostaje także doraźna pomoc dla Ukrainy. 20 nowych pojazdów dla Ukrainy nie będzie stanowić, żadnego przełomu w konflikcie - mimo to pozytywnie powinno wpłynąć na zmniejszenie liczby ofiar, dzięki wykorzystaniu bezzałogowców.
Współpraca: Mateusz Multarzyński
WIDEO: Defence24 Days 2024 - Podsumowanie największego forum o bezpieczeństwie